هنر تئاتر از جایی تغذیه نمی‌شود


11 مهر 1397 - 14:04
5bb49b4b1d04e_5bb49b4b1d08d
محمد الهی گفت: باتوجه به این‌که تئاترهنری است که از جایی تغذیه نمی‌شود می‌توان گفت خوشبختانه وضعیت تئاتر نسبت به گذشته بهتر شده است.

به گزارش مشهد فوری،این بازیگر و کارگردان تئاتر در خصوص وضعیت تئاتر استان اظهارداشت:از آن‌جایی که هنرمندان عضوی ازمردم هستند؛ اگر گرفتاری‌هایی اعم از اقتصادی داشته‌باشند؛ طبیعتا نمی‌توانند تمرکزداشته تا بتوانند راحت در صحنه آماده باشند؛ کسی‌که دغدغه فکری زیادی داشته‌باشد نمی‌تواند در صحنه بازیگری کند.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به این‌که شهرداری بسیاری از مشکلات هنرمندان راحل کرده؛ هنرمندان با دستی باز و آرامش خاطر فعالیت هنری خود را انجام خواهند داد.

این کارگردان تئاتر افزود: هم‌چنین پس از12 سال که از تئاتر فاصله گرفته‌بودم؛ درحال حاضر دوباره به این فضا ورود پیداکرده، دریافتم که تئاتر نسبت به گذشته بسیار عالی شده، هم‌چنین آثار خوبی به‌صورت متعدد در این حیطه به‌روی صحنه می‌روند و استقبال مردم در این زمینه بسیارزیاد است.

الهی بیان کرد: تئاتر به‌گونه‌ای است که مردم خیلی راحت با آن ارتباط برقرارمی‌کنند؛ برای نمونه تشویق مخاطبان درصحنه تئاتر بیشترین انرژی را به یک بازیگر درصحنه خواهد داد.

وی خاطر نشان کرد: تئاتر هنر تداوم حس است واین تداوم حسی همان وجه مهمی است که یک هنرمند زمانی‌که به‌روی صحنه می‌رود؛ این حس را به‌نوعی در بازی نشان می‌دهد.

این کارگردان تئاترابراز کرد: تئاتر را بی‌نهایت به سینما ترجیح می‌دهم؛ زیرا در سینما بیشتر مسائل مادی مطرح است اما در تئاتر مسائل معنوی دنبال می‌شود؛ هم‌چنین می‌توان گفت در رگ‌های تئاتر خون جاری است و این خون است که جریان دارد و به بازیگر زندگی می‌بخشد و این زندگی به مخاطبان هم منتقل خواهد شد.

الهی عنوان کرد: ازمشکلات اصلی در زمینه تئاتر که پایه اصلی یک تئاترمحسوب می‌شود سناریو یا نمایش‌نامه است؛ معمولا ما در زمینه تئاتر نویسنده‌ای که بتواند به مشکلات جامعه ورود پیدا کن دو این مشکلات به قلم او پرداخت و به‎نوعی برای اجرای صحنه‌ای روتوش شود، نداریم.

وی مطرح کرد: گاهی در تئاتر عده‎ای به‌قول معروف می‌خواهند نمایان‌گر مشکلات جامعه در صحنه باشند؛ اما به‌گونه‌ای این مشکلات را بازگو می‌کنند که این اجرا مخاطبی ندارد و حتی دست اندرکاران آن تئاتر هم رضایتی از کار نخواهند داشت.

این کارگردان تئاتر افزود: درحال حاضر نمایش خوب و اورجینال وجود ندارد وقتی می‌خواهیم کاری را شروع کنیم عدم وجود یک نمایش‌نامه، بزرگ‌ترین مشکل محسوب می‌شود؛ به‌همین جهت افراد در حوزه تئاتر به نمایش‌نامه‌های خارجی روی می‌آورند من می‌خواهم بدانم یک نمایش‌نامه خارجی چه چیزی از جامعه ما را می‌تواند بازگو کند؟ اصلا ربطی به جامعه ما ندارد ضعف ما چه در تهران، مشهد و یا دیگر شهرستان‌ها در حوزه تئاتر نبود نویسنده است.

الهی اظهارداشت: ازنظرمن باید نویسنده‌هایی در این زمینه پرورش داده‌شوند هم‌چنین جشنواره‌هایی راجع‌به تئاتر و نویسندگی و نمایش برگزارشود؛ اگر مسائل مادی در کنار این موارد عامل محرکی باشد که عنوان ‌شود و عوامل تئاتر ملزم به نوشتن نمایش‌نامه شوند؛ این مشکلات از جمله ضعف‌هایی محسوب می‌شوند که درحال حاضر در این هنر اصیل و ماندگار ناشناخته هستند.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به این‌که تمامی سالن‌های اکران تئاتر تجهیز نیستند؛ برای نمونه از لحاظ نورپردازی مشکل دارند، فاقدآکوستیک هستند و صدا به آخر سالن نمی‌رسد و این برای بازیگری که باید با حس روی صحنه دیالوگ را عنوان کند مشکل بزرگی است؛ زیرا اگر بازیگر صدایش را بالا ببرد حسش از بین خواهد رفت.

این کارگردان تئاتر افزود: اگر سالن تئاتر آکوستیک باشد، نورپردازی خوب و مسائل فنی آن درست باشد؛ اجرا در صحنه برای یک بازیگر تئاتر بسیار راحت‌تر صورت خواهد گرفت و مخاطب بهتر می‌تواند با این نمایش ارتباط برقرارکند.

الهی عنوان کرد: درگذشته معمولا مشهد صدر تئاتر بود و دربسیاری ازجشنواره‌ها مطرح می‌شد؛ اما از زمانی‌که نسل اولی‌که در تئاتر حضور داشتند کنار گذاشته‌شدند و نسل بعدی به تئاتر ورود پیدا کردند؛ مشهد مانند سال‌های قبل برجسته نیست و این معضلی است که درحال حاضر وجود دارد زیرا نسل جوان، نسل قدیم را قبول ندارد وپیش‌کسوتان نیز کنار گذاشته‌شدند.

وی ابراز عقیده کرد: عدم علاقه‌مندی جوانان به هم‌کاری با پیش‌کسوتان؛ هم‌چنین علاقه‌مندی جوانان به عرض‌اندام در این حوزه، باعث شده تئاتر برجستگی گذشته خود را ازدست بدهد.

تئاتر نیازمند آشتی تجربه و علم است

این کارگردان تئاتر اظهار کرد: از نظر من اگر جوانان به پیش‌کسوتان در این حوزه بها دهند، از تجربه آ‌ن‌ها استفاده کنند، هم‌چنین پیش‌کسوتان از دانش به‌روز جوانان بهره‌مند شوند؛ حاصل ادغام این دو، تئاتری خوب را به‌بار خواهد آورد و ما دوباره می‌توانیم مانند گذشته در تئاتر حرف اول را بزنیم و این آشتی تجربه با دانش است.

الهی بیان کرد: شناخت کامل از جامعه، اشراف به متن و برقراری ارتباط خوب باشخصیت‌های نمایش و براساس این ارتباط و شناخت بتواند انتخاب هنرپیشه داشته‌باشد؛ هم‌چنین به‌خوبی بتواند هنرپیشه و حس آن را در صحنه هدایت کند و درنهایت با میزانسن‌هایی که به‌نوعی با نمایش در ارتباط است هم‌چنین نمایان‌گر دیالوگ‌ها است و ارتباط این موارد را به مخاطب منتقل کند و اگر شناختی در این حوزه نداشته‌باشد به بیراهه خواهد رفت .

وی عنوان کرد: مدتی مخاطبان و تماشاگران با تئاتر به‌نوعی قهر کرده بودند؛ زیرا تمامی ارگان‌ها، سازمان‌ها و افرادی‌که برگزار کننده تئاتر بودند تجربه‌ای در این حیطه نداشته‌ و نمی‌دانستند تئاتر چیست و مخاطب تمایز نمایش خوب از بد رانمی‌دانست؛ هم‌چنین اگر نمایشی با استقبال مواجه می‌شد در نهایت مخاطب جز اتلاف وقت چیزی عایدش نمی‌شد.

این کارگردان تئاتر افزود: درحال حاضر با اطلاعاتی که در این زمینه منتقل شده؛ هم‌چنین با اکران‌های خوبی که در حوزه تئاتر چه در سطح تهران، مشهد و یا دیگر شهرستان‌ها صورت گرفت مخاطبان با این هنرآشتی کرده‌اند.

الهی خاطر نشان کرد: از نظر من باید سالن‌های اکران تئاتر درجه‌بندی شوند؛ مثلا در سالن درجه الف کارهای بسیار عالی اکران شوند و به‌همین ترتیب ادامه داشته‌باشند تا مخاطب بتواند تشخیص دهدکه بیننده چه‌نوع کاری است.

وی عنوان کرد: هم‌چنین تمام کارها اعم ازخوب، بد و عالی باید اکران شوند تا مخاطب دریابد کدام اثر، خوب و کدامین اثر بد و یا عالی است؛ ما نمی‌توانیم همیشه این بازگو کننده این امر باشیم بلکه باید این موضوع از راه تجربه به مخاطبان اطلاع‌رسانی شود.

این کارگردان تئاتر اظهار کرد: درحال حاضر مردم به شدت از تئاتر استقبال می‌کنند و من به‌عنوان یک تئاتری از این موضوع بسیار خشنود هستم؛ چرا که من هم عضوی از همین مردم هستم و این امر باعث افتخار من است.

محمد الهی گفت: باتوجه به این‌که تئاترهنری است که از جایی تغذیه نمی‌شود می‌توان گفت خوشبختانه وضعیت تئاتر نسبت به گذشته بهتر شده است.

پایگاه خبری مشهد فوری (mashhadfori.com)

5bb49b4b1d04e_5bb49b4b1d08d
11 مهر 1397 - 14:04

به گزارش مشهد فوری،این بازیگر و کارگردان تئاتر در خصوص وضعیت تئاتر استان اظهارداشت:از آن‌جایی که هنرمندان عضوی ازمردم هستند؛ اگر گرفتاری‌هایی اعم از اقتصادی داشته‌باشند؛ طبیعتا نمی‌توانند تمرکزداشته تا بتوانند راحت در صحنه آماده باشند؛ کسی‌که دغدغه فکری زیادی داشته‌باشد نمی‌تواند در صحنه بازیگری کند.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به این‌که شهرداری بسیاری از مشکلات هنرمندان راحل کرده؛ هنرمندان با دستی باز و آرامش خاطر فعالیت هنری خود را انجام خواهند داد.

این کارگردان تئاتر افزود: هم‌چنین پس از12 سال که از تئاتر فاصله گرفته‌بودم؛ درحال حاضر دوباره به این فضا ورود پیداکرده، دریافتم که تئاتر نسبت به گذشته بسیار عالی شده، هم‌چنین آثار خوبی به‌صورت متعدد در این حیطه به‌روی صحنه می‌روند و استقبال مردم در این زمینه بسیارزیاد است.

الهی بیان کرد: تئاتر به‌گونه‌ای است که مردم خیلی راحت با آن ارتباط برقرارمی‌کنند؛ برای نمونه تشویق مخاطبان درصحنه تئاتر بیشترین انرژی را به یک بازیگر درصحنه خواهد داد.

وی خاطر نشان کرد: تئاتر هنر تداوم حس است واین تداوم حسی همان وجه مهمی است که یک هنرمند زمانی‌که به‌روی صحنه می‌رود؛ این حس را به‌نوعی در بازی نشان می‌دهد.

این کارگردان تئاترابراز کرد: تئاتر را بی‌نهایت به سینما ترجیح می‌دهم؛ زیرا در سینما بیشتر مسائل مادی مطرح است اما در تئاتر مسائل معنوی دنبال می‌شود؛ هم‌چنین می‌توان گفت در رگ‌های تئاتر خون جاری است و این خون است که جریان دارد و به بازیگر زندگی می‌بخشد و این زندگی به مخاطبان هم منتقل خواهد شد.

الهی عنوان کرد: ازمشکلات اصلی در زمینه تئاتر که پایه اصلی یک تئاترمحسوب می‌شود سناریو یا نمایش‌نامه است؛ معمولا ما در زمینه تئاتر نویسنده‌ای که بتواند به مشکلات جامعه ورود پیدا کن دو این مشکلات به قلم او پرداخت و به‎نوعی برای اجرای صحنه‌ای روتوش شود، نداریم.

وی مطرح کرد: گاهی در تئاتر عده‎ای به‌قول معروف می‌خواهند نمایان‌گر مشکلات جامعه در صحنه باشند؛ اما به‌گونه‌ای این مشکلات را بازگو می‌کنند که این اجرا مخاطبی ندارد و حتی دست اندرکاران آن تئاتر هم رضایتی از کار نخواهند داشت.

این کارگردان تئاتر افزود: درحال حاضر نمایش خوب و اورجینال وجود ندارد وقتی می‌خواهیم کاری را شروع کنیم عدم وجود یک نمایش‌نامه، بزرگ‌ترین مشکل محسوب می‌شود؛ به‌همین جهت افراد در حوزه تئاتر به نمایش‌نامه‌های خارجی روی می‌آورند من می‌خواهم بدانم یک نمایش‌نامه خارجی چه چیزی از جامعه ما را می‌تواند بازگو کند؟ اصلا ربطی به جامعه ما ندارد ضعف ما چه در تهران، مشهد و یا دیگر شهرستان‌ها در حوزه تئاتر نبود نویسنده است.

الهی اظهارداشت: ازنظرمن باید نویسنده‌هایی در این زمینه پرورش داده‌شوند هم‌چنین جشنواره‌هایی راجع‌به تئاتر و نویسندگی و نمایش برگزارشود؛ اگر مسائل مادی در کنار این موارد عامل محرکی باشد که عنوان ‌شود و عوامل تئاتر ملزم به نوشتن نمایش‌نامه شوند؛ این مشکلات از جمله ضعف‌هایی محسوب می‌شوند که درحال حاضر در این هنر اصیل و ماندگار ناشناخته هستند.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به این‌که تمامی سالن‌های اکران تئاتر تجهیز نیستند؛ برای نمونه از لحاظ نورپردازی مشکل دارند، فاقدآکوستیک هستند و صدا به آخر سالن نمی‌رسد و این برای بازیگری که باید با حس روی صحنه دیالوگ را عنوان کند مشکل بزرگی است؛ زیرا اگر بازیگر صدایش را بالا ببرد حسش از بین خواهد رفت.

این کارگردان تئاتر افزود: اگر سالن تئاتر آکوستیک باشد، نورپردازی خوب و مسائل فنی آن درست باشد؛ اجرا در صحنه برای یک بازیگر تئاتر بسیار راحت‌تر صورت خواهد گرفت و مخاطب بهتر می‌تواند با این نمایش ارتباط برقرارکند.

الهی عنوان کرد: درگذشته معمولا مشهد صدر تئاتر بود و دربسیاری ازجشنواره‌ها مطرح می‌شد؛ اما از زمانی‌که نسل اولی‌که در تئاتر حضور داشتند کنار گذاشته‌شدند و نسل بعدی به تئاتر ورود پیدا کردند؛ مشهد مانند سال‌های قبل برجسته نیست و این معضلی است که درحال حاضر وجود دارد زیرا نسل جوان، نسل قدیم را قبول ندارد وپیش‌کسوتان نیز کنار گذاشته‌شدند.

وی ابراز عقیده کرد: عدم علاقه‌مندی جوانان به هم‌کاری با پیش‌کسوتان؛ هم‌چنین علاقه‌مندی جوانان به عرض‌اندام در این حوزه، باعث شده تئاتر برجستگی گذشته خود را ازدست بدهد.

تئاتر نیازمند آشتی تجربه و علم است

این کارگردان تئاتر اظهار کرد: از نظر من اگر جوانان به پیش‌کسوتان در این حوزه بها دهند، از تجربه آ‌ن‌ها استفاده کنند، هم‌چنین پیش‌کسوتان از دانش به‌روز جوانان بهره‌مند شوند؛ حاصل ادغام این دو، تئاتری خوب را به‌بار خواهد آورد و ما دوباره می‌توانیم مانند گذشته در تئاتر حرف اول را بزنیم و این آشتی تجربه با دانش است.

الهی بیان کرد: شناخت کامل از جامعه، اشراف به متن و برقراری ارتباط خوب باشخصیت‌های نمایش و براساس این ارتباط و شناخت بتواند انتخاب هنرپیشه داشته‌باشد؛ هم‌چنین به‌خوبی بتواند هنرپیشه و حس آن را در صحنه هدایت کند و درنهایت با میزانسن‌هایی که به‌نوعی با نمایش در ارتباط است هم‌چنین نمایان‌گر دیالوگ‌ها است و ارتباط این موارد را به مخاطب منتقل کند و اگر شناختی در این حوزه نداشته‌باشد به بیراهه خواهد رفت .

وی عنوان کرد: مدتی مخاطبان و تماشاگران با تئاتر به‌نوعی قهر کرده بودند؛ زیرا تمامی ارگان‌ها، سازمان‌ها و افرادی‌که برگزار کننده تئاتر بودند تجربه‌ای در این حیطه نداشته‌ و نمی‌دانستند تئاتر چیست و مخاطب تمایز نمایش خوب از بد رانمی‌دانست؛ هم‌چنین اگر نمایشی با استقبال مواجه می‌شد در نهایت مخاطب جز اتلاف وقت چیزی عایدش نمی‌شد.

این کارگردان تئاتر افزود: درحال حاضر با اطلاعاتی که در این زمینه منتقل شده؛ هم‌چنین با اکران‌های خوبی که در حوزه تئاتر چه در سطح تهران، مشهد و یا دیگر شهرستان‌ها صورت گرفت مخاطبان با این هنرآشتی کرده‌اند.

الهی خاطر نشان کرد: از نظر من باید سالن‌های اکران تئاتر درجه‌بندی شوند؛ مثلا در سالن درجه الف کارهای بسیار عالی اکران شوند و به‌همین ترتیب ادامه داشته‌باشند تا مخاطب بتواند تشخیص دهدکه بیننده چه‌نوع کاری است.

وی عنوان کرد: هم‌چنین تمام کارها اعم ازخوب، بد و عالی باید اکران شوند تا مخاطب دریابد کدام اثر، خوب و کدامین اثر بد و یا عالی است؛ ما نمی‌توانیم همیشه این بازگو کننده این امر باشیم بلکه باید این موضوع از راه تجربه به مخاطبان اطلاع‌رسانی شود.

این کارگردان تئاتر اظهار کرد: درحال حاضر مردم به شدت از تئاتر استقبال می‌کنند و من به‌عنوان یک تئاتری از این موضوع بسیار خشنود هستم؛ چرا که من هم عضوی از همین مردم هستم و این امر باعث افتخار من است.

159

نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.