شناسه خبر: ۱۶۱۷۷۰
لینک کوتاه کپی شد

شناخت انواع میلگرد؛ مواد اولیه و کاربرد آن‌ها

شناخت انواع میلگرد؛ مواد اولیه و کاربرد آن‌ها

به نقل از مشهد فوری میلگردها در انواع مختلفی وجود دارند و به فروش می‌رسند. به همین جهت شناخت انواع میلگرد، مواد اولیه و کاربرد آن‌ها از جمله مسائلی است که باید نسبت به آن آگاهی پیدا کنید. این آگاهی چه کمکی می‌کند؟ آگاهی از انواع میلگردها، مواد اولیه و کاربرد آن‌ها به شما کمک می‌کند تا با توجه به قیمت میلگرد برای خرید آن برنامه‌ریزی دقیق‌‌تری داشته باشید. در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت و آنچه که نیاز دارید تا درباره انواع میلگرد بدانید را به بهترین نحو در اختیارتان قرار خواهیم داد.

انواع میلگرد چه نام دارند؟

انواع میلگرد به دو دسته آجدار و ساده تقسیم می‌شوند. میلگردهای آجدار همان میلگردهایی هستند که در ساخت‌وساز بیشترین استفاده را دارند و از قضا در مشهد با توجه به ساخت‌وسازهای متنوع و ساخت هتل‌ها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. قیمت میلگرد در مشهد به همین دلیل اهمیت ویژه‌ای دارد و علاوه‌بر میلگرد آجدار، میلگرد ساده دیگر میلگردی است که در مشهد و سایر شهرهای ایران بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهم‌تر از قیمت این میلگردها، قیمت آهن دیگر موردی است که اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد و بر قیمت میلگرد هم اثر می‌گذارد. در ادامه ضمن بررسی انواع میلگردها به مواد اولیه و کاربرد آن‌ها هم اشاره می‌کنیم.

میلگرد ساده چیست؟

میلگرد ساده به میلگردهایی گفته می‌شود که آج و برآمدگی ندارند. این میلگرد به دلیل برخورداری از مقاومت کششی بالا نسبت به انواع میلگردهای دیگر، در دسته فولادهای نرم قرار می‌گیرد. میلگرد ساده با استفاده از شمش‌های فولادی تولید می‌شود و نحوه ساخت آن به این صورت است که در سه مرحله به میلگرد ساده تبدیل می‌شوند. این سه مرحله عبارتند از:

  • حرارت دادن شمش‌های فولادی تا دمای 1000 تا 1100 درجه سانتی‌گراد
  • قرار دادن شمش‌های حرارت دیده روی رول‌ها برای کاهش عرض و قطر و افزایش طول آن‌ها
  • برش میلگردها به طول استاندارد و عرضه به بازار

پس از این مراحل، میلگرد ساده تولید می‌شود و برای استفاده به بازار کشور و همسایه‌ها ارسال می‌شود.

 

2

میلگرد ساده چه کاربردهایی دارد؟

میلگرد ساده در میان مقاطع فولادی یکی از پرکاربردترین محصولاتی است که در بخش‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله کاربردهای میلگرد ساده می‌شود به کاربرد آن در صنعت ساختمان‌سازی اشاره کرد. در واقع از این میلگرد برای تقویت بتن‌ها، ساخت بولت و رابیتس‌کاری در این صنعت استفاده می‌شود.

دیگر کاربرد میلگرد ساده استفاده از آن در تولید قطعات صنعتی، تجهیزات کشاورزی، تجهیزات سوخت‌رسانی، تجهیزات انتقال قدرت، ساخت پیچ و مهره و ... است.

میلگرد آجدار چیست؟

میلگرد آجدار به میلگردی گفته می‌شود که دارای آج‌هایی بر روی خود است. آج به برجستگی‌هایی گفته می‌شود که روی میلگرد قرار گرفته‌اند. این برجستگی‌ها به منظور افزایش اتصال میلگرد به بتن روی آن قرار می‌گیرند. میلگردها از نظر آج به سه نوع تقسیم می‌شوند که در ادامه ضمن بررسی آن‌ها به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

کاربرد میلگرد آجدار

میلگرد آجدار کاربردهای متنوعی دارد که این کاربردها عبارتند از:

  • قابل استفاده در انواع سازه‌های بتنی همانند پل، ایستگاه‌های اتوبوس، ساختمان‌ها و برج‌ها
  • استفاده در سازه‌های فولادی جهت تقویت سازه، مقاوم‌سازی در برابر زلزله و مواردی از این قبیل
  • استفاده از آن در تولید و ساخت بتن مسلح

* بتن مسلح: به بتن مسلح شده با میلگرد، بتن مسلح یا آرمه گفته می‌شود.

انواع میلگرد آجدار چه نام دارند؟

انواع میلگرد آجدار با توجه به استانداردهای بین‌المللی به سه نوع میلگرد آجدار A2، میلگرد آجدار A3 و میلگرد آجدار A4 تقسیم می‌شوند. اما آیا به همین جا ختم می‌شود؟ نه؛ اینطور نیست. چراکه قصد داریم تا در ادامه هر کدام از انواع میلگرد آجدار را با توجه به کاربرد و نوع استفاده‌شان به شما معرفی کنیم.

 

3

میلگرد آجدار مارپپیچ چه نوع میلگردی است؟

میلگرد آجدار مارپیچ با استاندارد A2 به میلگردهایی گفته می‌شود که شکل آج‌های آن به‌صورت مارپیچ است و در واقع به همین صورت روی آن قرار گرفته است. این میلگرد تقریباً خشک است و توصیه می‌شود تا حتی‌الامکان در جوشکاری از آن استفاده نشود

میلگرد آجدار جناقی چه نوع میلگردی است؟

میلگرد آجدار جناقی با استاندارد A3 به میلگردی گفته می‌شود که آج‌های آن به صورت جناق بر روی میلگرد قرار گرفته‌اند. میلگرد آجدار جناقی به اصطلاح ترد و شکننده است. در نتیجه به هیچ عنوان نباید از این میلگرد در جوشکاری استفاده شود. ضمناً این نوع میلگرد یا به‌طورکلی میلگردهایی با استاندارد A3 از مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین میلگردها است.

میلگرد آجدار مرکب چه نوع میلگردی است؟

میلگرد آجدار مرکب از جمله میلگردهایی است که با استاندارد A4 به بازار عرضه می‌شود. این میلگرد سخت و شکننده است و تنها در مصارف ساختمانی و صنعتی از آن نیز استفاده می‌شود.

از چه مواد اولیه‌ای در تولید میلگردها استفاده می‌شود؟

استفاده از مواد شیمیایی همچون کربن، سیلیسیم، منگنز، فسفر، گوگرد و نیتروژن در تولید میلگردها متداول است. این مواد شیمیایی با ترکیبی مشخص در تولید میلگرد ساده و آجدار استفاده می‌شوند و باعث می‌شوند تا این میلگردها از جهت کیفیت و استاندارد به میلگردهایی متفاوت نسبت به هم تبدیل شوند. به‌طور مثال میلگردهای ساده استانداردی A1 دارند و دیگر میلگردها که از قضا آجدار هستند، به استانداردهای A2، A3 و A4 تقسیم می‌شوند.

میلگردها از جهت جنس به چه دسته‌بندی‌هایی تقسیم می‌شوند؟

حال که با انواع میلگردها از جهت ساده و آجدار آشنا شدیم، نوبت به آن رسیده تا به بررسی میلگردها از جهت جنس بپردازیم. میلگردها از جهت جنس به شش دسته‌بندی مشخص تقسیم می‌شوند. این شش دسته عبارتند از:

  • میلگرد اروپایی
  • میلگرد کربن‌دار (میلگرد پایه سیاه)
  • میلگرد گالوانیزه
  • میلگرد اپوکسی پوشش داده شده
  • میلگرد فایبر گلاس پلیمر
  • میلگردهای فولادی ضد زنگ

میلگرد اروپایی چیست؟

این میلگرد از منگنز تهیه شده است و نسبت به انواع دیگر میلگردها از نظر خم شدن کمترین مقاومت را دارد. به همین دلیل از آن در پروژه‌هایی که در مناطق زلزله‌خیز در حال احداث است استفاده نمی‌کنند. همچنین میلگرد اروپایی کمترین قیمت را در میان سایر میلگردها دارد.

میلگرد کربن‌دار یا میلگرد پایه سیاه چیست؟

نقطه ضعف میلگرد کربن‌‌دار زنگ‌زدگی آن است. وقتی این میلگرد زنگ بزند بتن اطراف خود را می‌شکند. به همین دلیل نباید از این نوع میلگرد در ساختمان‌هایی که در معرض زیاد رطوبت و آب قرار می‌گیرند استفاده کرد.

میلگرد گالوانیزه چیست؟

میلگرد گالوانیزه از نظر آسیب‌پذیری نسبت به سایر میلگردها سخت‌تر است. به‌طور مثال از نظر زنگ‌زدگی ۴۰ برابر مقاومت‌تر از میلگرد سیاه است. همین امر سبب شده تا این میلگرد از نظر قیمت نسبت به میلگرد روکش اپوکسی ۴۰ درصد گران‌تر است.

میلگرد اپوکسی پوشش داده شده چیست؟

این نوع میلگرد، همان آرماتور سیاه که بر روی آن از روکش اپوکسی استفاده شده است. تنها تفاوت میلگرد پوشش داده شده با میلگرد سیاه مقاومت در برابر زنگ‌زدگی است. این میلگرد ۷۰ تا ۱۷۰۰ برابر نسبت به زنگ‌زدگی مقاومت بیشتری دارد.

میلگرد فایبرگلاس چیست؟

هنگام استفاده از میلگرد فایبرگلاس باید توجه کرد که این نوع میلگرد را خم نکنیم؛ زیرا میلگرد فایبرگلاس ترکیبی شبیه به فیبر کربن دارد. مزیت‌هایی که این نوع میلگرد نسبت به آرماتورهای دیگر دارد این است که زنگ نمی‌زند و بسیار سبک است.

میلگرد فولاد استنلس (فولادی ضد زنگ) چیست؟

گران‌ترین نوع میلگرد موجود در بازار میلگرد فولاد استنلس است. قیمت آن حدود ۸ برابر قیمت میلگرد اپوکسی است. مقاومت زیادی دارد و ضد زنگ است. در واقع 1500 برابر بیشتر در برابر زنگ‌زدگی مقاومت دارد.

در انتها امیدواریم این مطلب آنچه که شما نیاز داشتید را به‌صورت کامل در اختیارتان قرار داده باشد و تمام آنچه که مدنظرتان بود را به دست آورده باشید. برای خرید انواع میلگرد اعتماد به تامین‌کنندگان معتبر و کارکشته شرط اول است و نباید از خاطر ببرید که پول خود را به نادرستی برای خرید میلگرد از تامین‌کنندگان نامعتبر هزینه کنید.

 

ارسال نظر