شناسه خبر: ۱۶۱۸۵۸
لینک کوتاه کپی شد

پولیپ رحم چیست و چگونه درمان می‌شود؟

پولیپ رحم چیست و چگونه درمان می‌شود؟

پولیپ رحم (Uterine polyp) یا پولیپ آندومتر (endometrial polyp) یکی از رایج‌ترین بیماری‌های دستگاه تناسلی و تولید مثل زنان است. این بیماری می‌تواند منجر به خونریزی و لکه‌بینی در بین دو سیکل پریودی شود. برخی بیماران نیز از خونریزی بعد از نزدیکی شکایت می‌کنند. به همین علائم پولیپ رحم می‌تواند برای هر زنی دلهره‌آور باشد. اما خبر خوب این است که این بیماری در بیشتر مواقع نمی‌تواند تهدید جدی برای شما باشد و با تکنیک‌هایی مانند دارو و پولیپکتومی (polypectomy) می‌توانید به راحتی این بیماری را درمان کنید. به مطالعه این مقاله ادامه دهید تا بیشتر با این بیماری و نحوه درمان پولیپ رحم آشنا شوید.

 

پولیپ رحم چیست؟

پولیپ رحم رشد توده در پوشش داخلی رحم (آندومتر) است. این پولیپ‌ها معمولا غیر سرطانی و خوش‌خیم هستند. این بیماری بیشتر در زنان یائسه دیده می‌شود، با این حال احتمال بروز آن در سنین باروری وجود دارد.

 پزشکان متخصص زنان علت دقیق این بیماری را نمی‌دانند اما معتقدند این موضوع به رشد بیش از حد سلول‌ها در پوشش رحم مربوط است. فاکتورهای زیر ریسک بروز این بیماری را افزایش می‌دهند:

  • عدم تعادل هورمون‌هایی مانند استروژن (Estrogen)
  • افزایش وزن
  • مصرف داروهای خاص مانند تاموکسیفن (Tamoxifen) که برای درمان سرطان سینه کاربرد دارد.
  • هورمون درمانی که در طی آن بیمار دوز بالایی از استروژن را دریافت می‌کند.
  • فشار خون بالا

علائم پولیپ رحم چیست؟

نشانه‌های پولیپ رحم در همه زنان بروز نمی‌کند، در واقع بسیاری از آن‌ها به این بیماری مبتلا هستند اما هیچ ناراحتی خاصی ندارند. از رایج‌ترین علائم پولیپ رحمی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیکل قاعدگی نامنظم
  • خونریزی غیر طبیعی بین دوره‌های پریودی
  • خونریزی بیش از حد عادت ماهانه
  • خونریزی واژن بعد از یائسگی
  • ناباروری
  • لکه‌بینی بین دو سیکل پریودی
  • خونریزی بعد از نزدیکی

این علائم صرفا به پولیپ رحم مربوط نمی‌شوند و می‌توانند ناشی از دیگر بیماری‌های زنانه باشند. بنابراین اگر به‌طور جدی با آن‌ها مواجه هستید بهتر است به دکتر زنان تهران مراجعه کنید.

درمان پولیپ رحم چگونه است؟

راه‌های درمان پولیپ رحم به فاکتورهایی مانند سن بیمار، اندازه پولیپ‌ها، خوش‌خیم یا بد‌خیم بودن آن‌ها، وضعیت سلامتی عمومی بیمار، داروهای مصرفی و بیماری‌های زمینه‌ایی بستگی دارد. به‌طور کلی روش درمان پولیپ رحم شامل موارد زیر می‌شود:

پایش‌های دوره‌ای

بسیاری از پولیپ‌های رحمی کوچک و بدون علامت هستند، به همین دلیل نیازی به درمان‌های پزشکی ندارند. برای کنترل وضعیت آن‌ها پزشک متخصص از شما درخواست می‌کند تا در بازه‌های زمانی مشخص برای چکاپ به او مراجعه کنید. اگر در کنار آن با بیماری‌های زمینه‌ای دیگری مانند بیماری‌های خودایمنی موثر بر سیستم عضلانی – اسکلتی (مثل آرتریت روماتوئید) مواجه هستید احتمالا به کمک متخصص روماتولوژی تهران نیز نیاز خواهید داشت.

دارو درمانی

پزشکان برای از بین بردن پولیپ رحم از داروهای مختلفی استفاده می‌کنند که از رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درمان پولیپ رحم با قرص ال دی

قرص‌های ضد بارداری مانند LD به شکل زیر در درمان پولیپ رحمی موثر هستند:

  • تنظیم دوره‌های پریودی: این داروها دوز مشخصی از هورمون‌های استروژن و پروژسترون را دارند و به همین دلیل می‌توانند نامنظمی سیکل ماهانه ناشی از پولیپ رحمی را درمان کنند.
  • کاهش خونریزی سیکل پریودی: پولیپ رحم ممکن است منجر به خونریزی‌های شدید عادت ماهانه شود. این قرص‌ها به بهبود این وضعیت کمک می‌کنند.
  • مهار رشد پولیپ: در برخی موارد، قرص‌های ضد بارداری می‌توانند به دلیل ایجاد محیط کنترل‌شده در رحم، رشد پولیپ را مهار کنند.

 

Screenshot_20231224_184749_Word

قرص دوفاستون برای درمان پولیپ رحم

در ترکیبات دوفاستون (Duphaston) ماده‌ای به نام دیدروژسترون (Dydrogesterone، شکل مصنوعی هورمون پروژسترون) وجود دارد. این دارو به‌طور خاص راه‌حلی برای درمان درمان اختلالات هورمونی بانوان مثل اختلالات قاعدگی، دوره‌های قاعدگی دردناک، اندومتریوز و ناباروری است. این دارو به شکل زیر در از بین بردن پولیپ رحم موثر است:

  • تنظیم سطح هورمون‌ها
  • کاهش خونریزی‌های عادت ماهانه
  • منظم کردن سیکل پریودی
  • کنترل رشد پولیپ‌ها

موضوع مهمی که باید بدانید این است که این داروها می‌توانند تاثیرات کوتاه مدت داشته باشند. به محض اینکه تاثیر آن‌ها از بین می‌رود، احتمال عود بیماری وجود دارد.

جراحی پولیپ رحم

نحوه جراحی پولیپ رحم با استفاده از تکنیک پولیپکتومی هیستروسکوپی (hysteroscopic polypectomy) انجام می‌شود. به‌طور کلی این جراحی شامل موارد زیر است:

مراقبت‌های قبل از پولیپکتومی

قبل از جراحی پولیپ رحمی احتمالا پزشک آزمایش‌هایی را برای بررسی وضعیت عمومی سلامتی شما تجویز می‌کند. همچنین ممکن است از شما بخواهد چند ساعت قبل از جراحی از خوردن و نوشیدن پرهیز کنید. علاوه‌بر این در مصرف برخی داروها مانند داروهای هورمونی یا رقیق‌کننده خون مانند آسپرین محدودیت دارید.

آماده‌سازی

برای این جراحی معمولا از بیهوشی عمومی استفاده نمی‌شود. با این حال این موضوع به تصمیم پزشک و وضعیت شما بستگی دارد. پزشک متخصص برای بیهوشی موضعی از داروهایی مانند لیدوکائین (Lidocaine) استفاده می‌کند.

هیستروسکوپی (Hysteroscopy)

هیستروسکوپ یک لوله نازک است که در انتهای آن یک دوربین قرار دارد. پزشک این لوله را از طریق دهانه رحم به داخل بدن بیمار هدایت می‌کند. دوربین تصاویر واضح و دقیقی را به مانیتور منتقل می‌کند و پزشک با استفاده از دیگر تجهیزات پزشکی شروع به برداشتن و خارج کردن پولیپ‌های رحم می‌کند.

Screenshot_20231224_184808_Word

 

ریکاوری

پس از پایان جراحی معمولا برای ساعاتی در مرکز درمانی بستری می‌شوید تا علائم حیاتی شما ارزیابی شود. چنانچه مشکلی نداشته باشید در همان روز می‌توانید به منزل بازگردید.

برای پیشگیری از عفونت یا خونریزی پزشک داروهای آنتی‌بیوتیک را تجویز می‌کند و از شما می‌خواهد برای چند روز نزدیکی نداشته باشید و از وسیله‌هایی مانند تامپون یا کاپ قاعدگی استفاده نکنید.

همچنین پزشک متخصص احتمالا نمونه‌ای از پولیپ را برای بررسی‌ دقیق‌تر به آزمایشگاه می‌فرستد تا از خوش‌خیم یا بدخیم بودن پولیپ رحمی مطمئن شود.

آیا درمان پولیپ رحم در طب سنتی امکان دارد؟

در طب سنتی، راه‌کارهایی برای درمان و مدیریت پولیپ رحم وجود دارد. این راه‌کارها اغلب شامل مصرف گیاهان دارویی، رژیم غذایی مناسب، تغییر در سبک زندگی و استفاده از مکمل‌های غذایی است. اینکه آیا این روش مناسب شما است یا خیر، به‌طور کامل به شدت و مرحله بیماری بستگی دارد. تکنیک‌های طب سنتی اغلب به زمان زیادی نیاز دارند و در عین حال توصیه‌های آن باید به دقت انجام شوند. گاهی اوقات علائم پولیپ رحم آنقدر شدید و جدی هستند که فقط طب مدرن می‌تواند به درمان بیماری کمک کند. در این شرایط می‌توانید از طب سنتی به عنوان طب مکمل استفاده کنید.

 

ارسال نظر