شناسه خبر: ۱۶۱۱۸۰
لینک کوتاه کپی شد

مجری طرح‌های ویژه تأمین آب مشهد:

آب هزارمسجد به تصفیه‌خانه شماره ۳ مشهد می‌رسد

مجری طرح‌های ویژه تأمین آب مشهد گفت:خط انتقال آب از هزار مسجد یکی از طرح‌های در دست اجرا برای تامین آب مشهد است که ۷۰ درصد پیشرفت داشته و ۳۰ درصد باقیمانده شامل ساخت سامانه اتصال آب هزار مسجد به تصفیه‌خانه شماره ۳ مشهد است.

آب هزارمسجد به تصفیه‌خانه شماره ۳ مشهد می‌رسد

به گزارش مشهد فوری به نقل از قدس آنلاین با توجه به شرایط اضطراری تأمین آب برای مشهد، خط انتقال آب از هزار مسجد یکی از طرح‌های در دست اجراست که طبق اعلام مجری طرح‌های ویژه تأمین آب مشهد ۷۰ درصد پیشرفت داشته و ۳۰درصد باقیمانده شامل ساخت سامانه اتصال آب هزارمسجد به تصفیه‌خانه شماره ۳ مشهد است.

علی عبداللهی باغ‌سیاهی گفت: براساس مطالعات عمیق فنی در منطقه، سهم مردم کلات برای شرب، صنعت، خدمات و کشاورزی در تأمین آب لحاظ شده و پس از کسر تمامی نیازهای مردم منطقه، ظرفیتی معادل ۶۷ میلیون مترمکعب از سهم کشور ما وارد کشور ترکمنستان می‌شده است.

وی افزود: با مراجعه به وزارت نیرو و ارائه مطالعات مفصل، تخصیص آب انتقالی به مشهد لحاظ شد و باید گفت ایستگاه‌های پایش آب منطقه هزار مسجد در خروجی مرز بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارند و قدیمی‌ترین ایستگاه‌های منطقه در کل استان هستند. طبق شیوه‌نامه تنظیم شده در زمان شوروی سابق، آب به صورت ۵۰-۵۰ میان دو کشور ایران و ترکمنستان در مناطق مرزی تقسیم می‌شود.

مجری طرح‌های ویژه تأمین آب مشهد خاطرنشان کرد: پس از کسر نیاز منطقه کلات و پس از کسر شیوه‌نامه تقسیم آب با کشور ترکمنستان، ظرفیت اضافه آب محاسبه شده در مطالعات ما براساس آمارهای ایستگاهی ۶۷ میلیون مترمکعب شد؛ اما با توجه به خشکسالی‌های اخیر، وزارت نیرو باید تخصیص شرب برای منطقه را براساس پایداری بیشتر صادر می‌کرد.

آب انتقالی از هزارمسجد ۴۰میلیون مترمکعب است

عبداللهی باغ‌سیاهی افزود: میزان پایداری آب برای هر منطقه از نظر وزارت نیرو باید بالای ۹۵ درصد باشد که در نهایت براساس همین ملاحظات قرار شد ۴۰میلیون متر مکعب آب مازادی که از مرز هزارمسجد در حال خارج شدن است، برای انتقال به مشهد در نظر گرفته شود. 

وی تصریح کرد: تخصیص از طرف وزارت نیرو صادر شده، رسماً وجود دارد و به همه دستگاه‌ها ارجاع داده شده است. باید گفت برخلاف نظر وزارت نیرو امکان انجام چنین طرح و هزینه‌ای برای انتقال آب وجود ندارد.

مجری طرح‌های ویژه تأمین آب مشهد تأکید کرد: در همه نشست‌ها، جلسات و محافل به مردم منطقه اعلام کرده‌ایم قطره‌ای از حق مردم منطقه را به مشهد انتقال نخواهیم داد و هر نیاز صنعتی، شرب، خدمات و کشاورزی مدرنی که در منطقه وجود دارد، آب منطقه‌ای مکلف است این نیاز را تأمین کند و اولویت نخست ما نگاه به منطقه و رویکرد ما بهره‌برداری از منابع آبی است که از منطقه خارج می‌شود. 

وی به دستور رهبر معظم انقلاب درباره صیانت از آب‌های مرزی اشاره کرد و گفت: برای کنترل آب‌های مرزی و سیلاب‌ها سدهایی در منطقه ساخته شد تا بتوانیم از این سرمایه ملی صیانت کنیم.

عبداللهی باغ‌سیاهی به پیشرفت فیزیکی ۷۰درصدی طرح انتقال آب مشهد اشاره و تشریح کرد: وقتی از این میزان پیشرفت صحبت می‌کنیم یعنی اینکه پروژه هزارمسجد در حال حاضر شروع نشده و با توجه به شرایط فعلی فقط نام آن مطرح شده است. رودخانه‌های مرزی مانند زنگلانلو، درونگر، قره‌تیکان و رودخانه چهچه آورده‌های بالایی دارند که از مرز خارج می‌شد. در گذشته ما در منطقه به دلیل دستورالعمل‌های حاکمیتی و بالادستی که داشتیم باید آب‌های مرزی را مهار می‌کردیم. از این رو سازه‌های متفاوتی را ساخته‌ایم. 

مجری طرح‌های ویژه تأمین آب مشهد سازه‌های منطقه را سد ابیورد، کانال انتقال اسپیان، کانال انتقال ابیورد، تونل انتقال زنگلانلو به طول ۳کیلومتر، بند انحرافی زنگلانلو، سد قره‌تیکان و سد چهچه دانست و تصریح کرد: در حال حاضر قرار است آب را از این سازه‌های ساخته شده به مشهد منتقل کنیم و تنها قسمتی که باقی مانده، سامانه انتقال این آب‌ها به مشهد است و سهم آب شرب این شهر باید با یک لوله منتقل شود.

عبداللهی خاطرنشان کرد: وقتی از انتقال آب هزارمسجد صحبت می‌شود یعنی سامانه‌ای که تخصیص‌های لازم را گرفته و سخت‌افزارها یعنی سدهای مهار آب آماده است و باید این آب به تصفیه‌خانه سد دوستی منتقل شود که تصفیه‌خانه شماره ۳ مشهد است.

آب هزارمسجد جایگزین آب سد دوستی

وی ادامه داد: تصفیه‌خانه شماره ۳ مشهد تصفیه‌خانه‌ای است که آب مشهد را از آب انتقال داده شده از سد دوستی تأمین می‌کند و با توجه به کم شدن ظرفیت سد دوستی در این پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین آب کلات را با سامانه آب هزارمسجد به تصفیه‌خانه شماره ۳ مشهد منتقل خواهیم کرد.

مجری طرح‌های ویژه تأمین آب مشهد تصریح کرد: شرایط آب در مشهد اضطراری است و این یک پروژه ضروری برای مشهد محسوب می‌شود و تلاش می‌کنیم اگر منابع اعتباری لازم برسد، حدود دو یا دو سال و نیم دیگر این طرح  تکمیل شود. 

عبداللهی باغ‌سیاهی در پایان به آغاز کار توسط سرمایه‌گذار طرح اشاره کرد و گفت: ۴۰درصد این سامانه را سرمایه‌گذار داخلی بخش خصوصی و ۱۰ درصد از بخش منابع دولتی تأمین مالی می‌شود و مابقی هزینه‌های پروژه از محل مولدسازی منابع وزارت نیرو و منابع داخل استان خواهد بود. 

 

ارسال نظر