شناسه خبر: ۱۶۱۱۹۵
لینک کوتاه کپی شد

صادرات ۵ تا ۱۰ درصدی فرش‌های دستباف تولید شده در خراسان رضوی

سرپرست اداره فرش اداره کل صنعت،معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: معمولا بین ۵ تا ۱۰ درصد فرش دستباف تولید شده استان صادر می‌شود که بازار هدف عمدتا کشورهای حاشیه خلیج‌فارس‌، الجزایر، لبنان و آمریکا است.

صادرات ۵ تا ۱۰ درصدی فرش‌های دستباف تولید شده در خراسان رضوی

به گزارش مشهد فوری؛ شادی قاسمی در خصوص تولید و صادرات فرش دستباف در خراسان رضوی اظهار کرد: با عنایت به تعداد مجتمع و کارگاه‌های متمرکز و غیرمتمرکز، حدود ۶۰۰ واحد بافندگی با اشتغال بیش از ۱۷ هزار نفر در استان فعالیت دارند. خراسان رضوی دارای بیش از  ۹۰ هزار بافنده است که تنها حدود ۴۰ هزار نفر از آن‌ها در سطح استان فعال هستند.

وی افزود: سالانه بیش از ۲۲۰ هزار مترمربع فرش دستباف در استان تولید می‌شود. همچنین حدود ۱۲ هزار نفر بافنده در استان تحت پوشش بیمه قرار دارند.

سرپرست اداره فرش اداره کل صمت استان تصریح کرد: درصورت رسیدگی به مشکلات فرش دستباف و عزم جدی دست‌اندرکاران دربخش دولتی و خصوصی قطعا شاهد رشد بیشتر در تولید و صادرات خواهیم بود. ضمنا وجود جوانان علاقه‌مند و تشویق آنان موجب شد که درعرصه المپیاد کشوری فرش دستباف بیشترین برگزیدگان در سطح دانش آموزی و دانشجویی از خراسان رضوی باشد.

قاسمی با تاکید بر اینکه از زمان دریافت مجوز به‌صورت سیستمی و از طریق سامانه بهین یاب، ۸۲ واحد پروانه‌بهره‌برداری در استان صادر شده است، افزود: خراسان‌رضوی بیشترین صدور پروانه بهره‌برداری در کشور را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: در ۶ ماه نخست سال جاری برای ۱۷ واحد فرش دستباف پروانه بهره‌برداری صادر شده است.

سرپرست اداره فرش اداره کل صمت استان با بیان اینکه شهرستان‌های مشهد، نیشابور، سبزوار، کاشمر، بجستان و تربت حیدریه مراکز عمده تولید فرش دستباف هستند، خاطرنشان کرد: درسال جاری با توجه به مجوز و کارت‌های صادره، برای بیش از ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.

قاسمی اظهار کرد: با توجه به اینکه صادرات در حوزه فرش از گمرکات مختلف در کشور صورت می‌گیرد، آمار دقیقی در دسترس نیست، اما معمولا بین ۵ تا ۱۰ درصد فرش دستباف تولید شده استان صادر می‌شود. بازار هدف عمدتا کشورهای حاشیه خلیج‌فارس‌، الجزایر، لبنان و آمریکا است.

وی با اشاره به اینکه نبود بیمه بافندگان از جمله مشکلات این حوزه است، عنوان کرد: از سال ۸۲ تعداد بافندگان بیمه شده بسیار کاهش پیدا کرده که این موضوع سبب عدم دستیابی آسان به جمع‌آوری اطلاعات و کاهش انگیزه بافندگان شده است.

سرپرست اداره فرش اداره کل صمت خراسان رضوی از ایجاد کمیته فرش در استان خبر داد و تصریح کرد: کمیته فرش استان زیر نظر استاندار فعال خواهد شد که دبیر آن اداره کل صنعت،معدن و تجارت بوده و در این کمیته دستگاه‌های مرتبط با فرش دستباف از جمله تامین اجتماعی، اداره کار، رفاه و تعاون اجتماعی و اتاق بازرگانی حضور خواهند داشت. همچنین نمایندگانی از آموزش وپرورش و بخش خصوصی با حضور حداکثری دست‌اندرکاران درحوزه فرش دستباف جلسات خود را نیز برگزار خواهند کرد.

 

ارسال نظر