شناسه خبر: ۱۶۱۹۴۱
لینک کوتاه کپی شد

رشد ۸۰ درصدی مراودات تجاری خراسان رضوی و افغانستان از مرز دوغارون

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی از رشد ۸۰ درصدی مراودات تجاری خراسان رضوی و افغانستان از مرز دوغارون خبر داد.

رشد ۸۰ درصدی مراودات تجاری خراسان رضوی و افغانستان از مرز دوغارون

به گزارش مشهد فوری به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، ابوالفضل چمندی، اظهار داشت: آذرماه سال 1401 مجموع تردد‌ها در مرز دوغارون اعم از صادرات، واردات و ترانزیت کالا 10 هزار و 904 کامیون بوده و این رقم در آذر امسال به 18 هزار و 39 کامیون افزایش پیدا کرده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی به دلایل رشد مراودات تجاری اشاره کرد و افزود: اصلاح روندهای گمرکی و زیرساخت‌های مرز، افزایش ساعت کاری و توافقات دو جانبه در چند ماهه گذشته، سبب رشد 80 درصدی مراودات تجاری نسبت به مدت مشابه از این مرز شده است.

وی ادامه داد: از نظر شاخص‌های مستمر مربوطه در صادرات و ترانزیت کالا از وضعیت خوب و رو به جلویی برخوردار هستیم.

پیش از این استاندار خراسان رضوی در سلسله دیدارهای نخبگانی در جمع صادرکنندگان استان گفته بود، مصادیق مطرح شده در جلسه را به طور خاص پیگیری می‌کنیم، چرا که حل مسائل حوزه صادرات باید به طور جدی پیگیری شود.

استاندار خراسان رضوی در این دیدار تاکید کرد: استان خراسان رضوی امسال رشد قابل توجهی در صادرات داشته است، معاونت اقتصادی استانداری و مدیران استان در این زمینه حمایت‌های خوبی داشتند و با فضای ایجاد شده زمینه این رشد به خوبی فراهم شد.

وی با اشاره به اینکه استان در حوزه‌های مختلف دارای مزیت‌های فراوان است، عنوان کرد: رشد ترانزیت در ابتدای سال نیز یک رشد جهشی بود و این‌ها نشان از اهتمام مدیران و فعالان این حوزه در کنار هم است.

طبق آمار منتشر شده در نیمه نخست امسال تراز تجاری استان در شش ماهه اول سال جاری مثبت و معادل 413 میلیون دلار بوده است.

براساس همین گزارش، ارزش صادرات استان در شش ماهه ابتدای سال 1402 به میزان 737 میلیون دلار بوده که این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل در وزن 31 درصد و 35 درصد در ارزش دلاری رشد داشته است.

شایان ذکر است، در شش ماهه اول سال 1402 ارزش واردات استان 325 میلیون دلار بوده است، این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، از نظر وزنی 25 درصد کاهش و از لحاظ ارزشی 15 درصد رشد داشته است. باید گفت؛ بیشتر این واردات تلفن همراه و مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات بوده و تراز تجاری استان با نگاه به آمار فوق مثبت است.

در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی نیز اخیرا اعلام شد که در سال 1402 نسبت به سال 1400 حدود 10 برابر میزان سرمایه‌گذاری خارجی در استان خراسان رضوی رشد داشته است.

 

ارسال نظر