شناسه خبر: ۱۶۱۹۵۶
لینک کوتاه کپی شد

در گزارش میدانی از نمایشگاه تخصصی صنعت مبلمان ،لوستر و دکوراسیون داخلی عنوان شد:

در صورت حمایت از تولید کنندگان امکان صادرات مبلمان مهیاست

به گفته فعالان صنعت مبلمان کشور، این عرصه از بخش هایی است که به دلیل تقاضای روزافزون داخلی و خارجی قادر است ضمن اشتغالزایی فراوان به یک منبع قابل توجه درآمد ارزی تبدیل شود تا جایی که توانسته است جزو ۱۵ شغل و صنعت درآمدزای دنیا شود.اما متاسفانه وضعیت صادرات مبلمان ما متناسب با حجم جهانی آن گسترش نیافته است.

در صورت حمایت از تولید کنندگان امکان صادرات مبلمان مهیاست

به گزارش مشهد فوری به نقل از ستاد خبری بیست و سومین نمایشگاه تخصصی صنعت مبلمان، لوستر و دکوراسیون داخلی دراین نمایشگاه که ۱۱۶ شرکت مشارکت دارندکه ۳۱ شرکت از خراسان رضوی و ۸۵ شرکت از استان های تهران،اصفهان، شیراز، آذربایجان شرقی، البرز، مازندران، کرمانشاه، سمنان، اردبیل، همدان و قزوین حضور دارند.

 سرپرست مجموعه بزرگ مبلیران در خصوص علت حضوراین مجموعه در این نمایشگاه گفت:در تهران و ۲۲ شهر دیگر نمایندگی و عاملیت فروش داریم به استثنای مشهد که انتظار مساعدت و یاری از مسئولان را داریم تا تسهیلاتی را در اختیار ما قرار بدهند؛ زیرا مجموعه ما هم واحد تولیدی است و امیدواریم که محصولات مان را از تولید به مصرف با خرید آسان به دست مصرف کننده برسانیم. وی در ادامه گفت: به همین خاطر در نمایشگاه مشهد شرکت کردیم تا خدمات و فروش ویژه را در نمایشگاه معرفی کنیم.

اشتغالزایی برای یک هزار نفر

سید محمد پیشرو با اشاره به آن که این مجموعه به صورت مستقیم سبب اشتغالزایی برای بیش از ۲۵۰ نفر و به صورت غیر مستقیم  حدود ۷۵۰ نفررا فراهم کرده است ، بیان کرد: این مجموعه  برای بیش از یک هزارنفر سبب اشتغالزایی شده است، اما متاسفانه علی رغم اصل ۴۴ قانون اساسی که باید ازتولید کننده حمایت شود این حمایت بسیار اندک است و این در حالیست که کشورهایی که به سمت پیشرفت حرکت می‌کنند یک سری ویژگی هایی را برای تولید کنندگان در نظر می‌گیرند .

وی ادامه داد: به عنوان مثال برای مدت ۱۰ سال معافیت مالیاتی برای آنها در نظر گرفته می شود یا در بخش تسهیلات نیز  وام بدون بهره یا با بهره پایین در اختیار آنها قرار می گیرد . به اعتقاد من اگر حمایت از تولید کنندگان بشود آن ها توانایی لازم را دارند. پیشرو تاکید کرد: اگرچه از دستگاه‌های خارجی استفاده کنیم اما برای مثال صنعت نساجی ایران دارای پیشرفت بسزایی داردو شرکت ما با افتخار از پارچه‌های ایرانی بخصوص از پارچه‌های تولید یزد استفاده می‌کند که لحاظ تراکم و گرماژ پارچه برابری با پارچه های ترکیه رقابت می‌کند. اگر چه در طرح و نقش هنوز به ترکیه نمی رسیم اما می توانیم دراین زمینه نیر سرآمد باشیم.

این فعال حوزه صنعت مبلمان تاکید کرد:  به اعتقاد من ایجاد یک نمایندگی از برندمان در مشهد نیاز به یک فضای حداقل فروشگاهی ۵۰۰ متر با هزینه بیش ۱۰ میلیارد دارد و در صورت ایجاد تسهیلات این امکان برای ما فراهم است، اما متاسفانه هیچگونه حمایتی از ما نمی‌شود تا بتوانیم بهترین نمایندگی را در مشهد ایجاد نماییم.

پیشرو در خصوص مواد اولیه این صنعت نیز اظهار داشت: درحال حاضر چوب راش گرجستان استفاده می‌کنیم زیرابدلیل عدم کارشناسی با قطع بی‌رویه درختان جنگل در ایران مواجه شده ایم و به مدت ۱۰ سال قطع درختان ممنوع اعلام شده است. اگرچه چوب راش ایران بسیار متراکم‌تر از چوب راش گرجستان است اما چون چوب راش گرجستان فراوری شده وارد کشور می‌شود ودر واقع شیره درخت را گرفته و خشک می شودو امکان ترک خوردن آن به صفر نزدیک‌تر است اما چوب راش ایرانی متراکم‌تر و مستحکم‌تر است.

وی تاکید کرد: در بحث چوب گردو ما به خود کفایی رسیده‌ایم و شهرهای تویسرکان و قم عمدتاً ازچوب گردو استفاده می‌ کنند، اگرچه این نوع چوب درجه‌بندی‌های خاص خودش را دارد. پیشرو  به خدمات پس از فروش فوق العاده و گارانتی بی قید و شرط برای تعویض واستفاده از مواد اولیه درجه یک اشاره کرد و گفت:در جشنواره‌ها تخفیفات بسیار خوب و نیز امکان اقساط برای حمایت از تولید را داریم تا بتوانیم به خودکفایی برسیم و امکان اشتغال زایی بهتری را داشته باشیم .

image_2024-01-06_14-46-55

مشهد و بضاعت های صنعت چوب

مصطفی خسرومنش گفت: علت حضورمان در این نمایشگاه این است که درماه های پایانی آخر سال را پیش رو داریم  و معمولااستقبال مخاطب در این ایام ازنمایشگاه‌های دکوراسیون داخلی زیاد است. با توجه به تحقیقاتی که انجام دادیم برندهای خوبی در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این نمایشگاه شرکت داشته باشیم. خوشبختانه نمایشگاه از مخاطب زیادی برخوردار است و تبلیغات خوبی نیز انجام شده است اما امیدواریم در روزهای پایانی نمایشگاه مردم خریدشان را انجام بدهند.

خسرومنش که حدود ده سال در این زمینه کاری حضور دارد، تصریح کرد: معمولاً در صنعت مبل و نوع کار ما هرچه به پایان سال نزدیک می‌شویم مردم بیشتر دنبال تغییر و تحولات هستند و دیگر به نرخ دلار توجه چندانی ندارند در این صنعت بحث تقاضای زیاد در ماه‌های آخر سال وجود دارد وبه همین  دلیل نرخ‌ مبل تغییر می‌کند .

وی در خصوص تهیه  مواد اولیه این صنعت نیز توضیح داد: حدود ۵۰ درصد مواد اولیه مان  تولید داخلیست و ۵۰ درصد مابقی آن به صورت وارداتی است. مثل چوب راش که از گرجستان وارد می‌شود و یا برخی از ابرها که خارجی است و این در حالیست که برخی از ابرها نیز از اصفهان تهیه می‌شود. این فعال حوزه مبلمان با بیان آن که تولیداتشان در مشهد است؛ اظهار داشت : سرویس‌های مبلمان به سراسر ایران ارسال می شود و به صورت موردی به کشورهای چون عراق، آلمان ، اتریش ،افغانستان و ... نیز مبل ارسال شده است.

image_2024-01-06_14-45-48

نگاه توسعه ای به صنعت مبل

یکی از بازدید از نمایشگاه که دارای کارگاه تولید مبلمان است نیز گفت : مبلمان در دنیا جزو سبد کالای خانوار است و واحد های زیادی  در حوزه مبلمان صنعتی کشور فعالند.

حسینی خاطر نشان ساخت: نگاه ما به صنعت مبل باید یک نگاه توسعه ای باشد . از این رو استفاده از امکاناتی چون دستگاه های مدرن ، بروز بودن و طراحی جدید باید در اولویت قرار بگیرد. از طرفی اگرچه برای بخشی از ورود به بازار جهانی در این صنعت نیاز حمایت مسئولان را می طلبد که شامل اعطای تسهیلات، امکان بازدید خارجی از نمایشگاه های خارجی است اما بخشی نیز به  کم بودن تنوع در طراحی و مدل است که از موانع اصلی حضور مبل ایرانی در بازار جهانی است.

 

ارسال نظر