شناسه خبر: ۱۶۱۰۹۸
لینک کوتاه کپی شد

معاون رئیس‌جمهور:

برای توسعه زیرساخت‌های حرم مطهر رضوی باید اعتبارات لازم پیش‌بینی شود

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در بازدید از پروژه‌های عمرانی حرم مطهر رضوی گفت: باید تلاش ‌کنیم در بودجه عمومی کشور منابعی برای توسعه زیرساخت‌های آستان‌های مقدس، از جمله حرم مطهر رضوی اختصاص داده شود.

برای توسعه زیرساخت‌های حرم مطهر رضوی باید اعتبارات لازم پیش‌بینی شود

به گزارش مشهدفوری؛ دکتر داوود منظور در حاشیه بازدید از فعالیت‌های عمرانی حرم مطهر رضوی اظهار کرد: زیبایی و ظرافت‌های بصری در فعالیت‌های عمرانی حرم مطهر رضوی بی‌نظیر است و یکی از شاهکار‌هایی است که در کشور در حال انجام است.

وی افزود: در کنار فضای معنوی حرم مطهر این توسعه زیرساخت‌ها و زیبایی‌های آن بر جذابیت‌های فعالیت‌های عمرانی حرم مطهر افزوده است و تسهیلگری خوبی را برای زوار فراهم می‌آورد.

آمادگی دولت برای تقویت همکاری با آستان قدس

معاون رئیس جمهور گفت: باید به تولیت آستان قدس رضوی، تیم اجرایی و سازمان عمران حرم که این فعالیت‌ها را انجام می‌دهند تبریک گفت و اگر دولت در جایی بتواند کمک و مساعدتی داشته باشد قطعاً آن جز توفیقات دولت است و این آمادگی وجود دارد دولت با تمام قوا در خدمت باشد.

وی گفت: در بودجه منابع نسبتاً خوبی برای حوزه‌های گسترده‌تری، چون میراث و فرهنگی دیده می‌شود، اما با توجه به تکثر اماکن مذهبی زمینه‌های بسیار گسترده‌تری همچنان باقی است و ما باید تلاش کنیم که بخشی از منابع بودجه عمومی را برای توسعه زیرساخت‌ها در زیارتگاه‌ها مخصوصاً چند آستان اصلی، چون آستان حضرت رضا (ع)، آستان حضرت معصومه (س) و آستان احمد بن موسی (ع) اختصاص دهیم.

دکتر منظور با اشاره به فعالیت‌های عمرانی حرم مطهر رضوی گفت: کار بسیار پیچیده‌ای در حال انجام است، چون در عین اینکه باید آسیبی به اماکن وارد نشود طرح توسعه عظیمی اتفاق بیفتد که نیازمند دانش مهندسی خیلی بالا است که الحمدلله به نظر می‌آید یکی از شاهکارهاط عمرانی در حرم مطهر رضوی در حال انجام است.

پروژه‌های عمرانی حرم مطهر امام رضا (ع) پروژه‌هایی ملی و نیازمند توجه دولت است

خلیل الله کاظمی در حاشیه بازدید معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه از پروژه‌های عمرانی حرم مطهر رضوی اظهار کرد: آستان علی بن موسی الرضا (ع) به دلیل نوع خدمات و اقدامات نیاز به توجهات قانونی دولت محترم دارد، چرا که پروژه‌های حرم مطهر، هم به دلیل جنبه اعتقادی و هم به دلیل استفاده میلیونی مردم کشور از آن، جز پروژه‌های ملی هستند.

کاظمی افزود: با وجود این ویژگی‌ها، امکان جذب حمایت ملی و استفاده از توانمندی‌های دولت برای آن شکل نگرفته است و امیدواریم با توجه به اشراف رئیس‌جمهور محترم و همچنین رویکرد مثبت شما در سازمان برنامه و بودجه، کمک‌های خوبی از سوی دولت محترم برای نگهداری و توسعه اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی اختصاص یابد.

جزئیات و وضعیت پروژه‌های جدید

رئیس سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی گزارشی از وضعیت پروژه‌های کلیدی فعال در این آستان نیز ارائه و اظهار کرد: عملیات اجرایی نزدیک به ۵ هزار متر مربع از فضای حرم مطهر رضوی شامل بست شیخ بهایی به مساحت دو هزار متر مربع و صحن جمهوری اسلامی به مساحت سه هزار متر مربع را به شکل یک رواق ۵ هزار متر مربعی آغاز کرده‌ایم که در پروژه صحن جمهوری فضایی را در نظر گرفته‌ایم که موضوع زیارت بام یا گنبد مطهر نیز در آن پیش بینی شده است.

کاظمی درباره زمان‌بندی این پروژه‌ها گفت: این دو پروژه انشالله طی دو تا سه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و به عنوان یکی از فضا‌های سرپوشیده هم‌سطح، در اختیار زائرین قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در پروژه شیخ بهایی نیز حدود ۴۰ هزار متر مربع فضای پیش‌بینی شده که در دو سطح، شامل سطح منفی دو به عنوان سرداب و سطح منفی یک رواق زیر سطحی، آماده خواهد شد.

وی تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته با اتصال این فضا به رواق دارالمرحمه و عبور از زیر مدرسه دو درب، به رواق حضرت معصومه (س) متصل می‌شود و تردد زائرین در سال‌های آینده در رواق زیر سطحی به صورت رینگ خواهد بود.

کاظمی با اشاره به درصد پیشرفت این پروژه نیز اظهار کرد: تقریباً بیش از ۴۰ درصد پروژه شیخ بهایی انجام شده است و اوایل سال ۱۴۰۴ یا اواخر سال ۱۴۰۳ این پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

 

ارسال نظر