شناسه خبر: ۱۶۱۴۶۲
لینک کوتاه کپی شد

روز ملی مشهد پَر + فیلم

رئیس‌جمهور ۲روز قبل فهرست ۱۳مناسبت جدید را برای درج در تقویم رسمی ابلاغ کرد؛ اما خبری از روز ملی مشهد نبود.

روز ملی مشهد پَر + فیلم

به گزارش مشهد فوری؛ آذر ماه سال 89 اولین مرتبه ای بود که موضوع تعیین روز ملی برای مشهد در تقویم رسمی کشور مطرح شد

از همان موقع تا سال 98 گزینه های مختلف در بین نهاد های متولی دست به دست می‌شد و در حالی که برخی شهرهای کشور چندین سال بود که دارای روزی منحصر به فرد در تقویم رسمی کشور بودند، اما تعیین تکلیف روز ملی مشهد، به عنوان پایتخت معنوی ایران، همچنان در کش و قوس نظرها ماند. 

ابان 98 مسئول دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی و پژوهش استان عنوان کرد که بررسی موضوع انتخاب روزی برای مشهد ممکن است در دستور کار جلسه اذر این شورا قرار بگیرد.

در شهریور سال 1398 رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد عنوان کرد که سه تاریخ  شامل تاریخ شمسی ورود امام رضا به مشهد، تاریخ نامگذاری توس به نام مشهد و هشتمین روز از هشتمین ماهِ سال برای روز ملی مشهد پیشنهاد شده است. 

در این بین تاریخ شمسی ورود امام رضا به مشهد در دی ماه بیشترین احتمال را برای تصویب داشت چون هویت مشهد از برکت وجود امام رضا گرفته شده بود.

در همان زمان مدیر کل ارشاد خراسان عنوان کرد که مرکز پژوهش های شورای شهر پس از دریافت نظرات بخش های مختلف گزینه های روز ملی مشهد را تهیه و طرح به دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی مشهد رسیده است

با عنوان این مسائل باز هم در عمل اتفاقی نیفتاد تا این که با روی کار آمدن شورای ششم  ، این موضوع یعنی نام گذاری روزی به عنوان روز ملی مشهد برای بار چندم مورد توجه قرار گرفت.

بالاخره در 9 مهر 1401  جلسه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی  برگزار شد که نظری، استاندار خراسان رضوی گفت: واقعه دهم دی ماه سال ۱۳۵۷ مشهد ظرفیت مناسبتی را بر اساس شواهد تاریخی، تمدنی و مذهبی در خود دارد.

دلیل انتخاب این روز را استاندار این گونه بیان کرد:  انتخاب این روز می‌تواند با محوریت معرفی حضرت رضا (ع)، واقعه مسجد گوهرشاد به عنوان یک نماد مرتبط با عفاف و حجاب و یا بر اساس مجاهدت‌های مردم در سال ۱۳۵۷ که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد صورت گیرد.

در انتهای این جلسه، روز دهم دی به اتفاق آرا به‌عنوان روز ملی مشهد تصویب شد اما رئیس‌جمهور 1 سال و چند ماه بعد از این مصوبه، روز قبل فهرست ۱۳مناسبت جدید را برای درج در تقویم رسمی ابلاغ کرد؛ اما خبری از روز ملی مشهد نبود 

مشهد دنیایی از مشکلات حل‌نشده دارد، از حاشیه نشینی و بافت‌های فرسوده پیرامون حرم مطهر، چرخ کند زیرساخت های اقتصادی و..... ، هر کدام از اینها نیازمند تلاش بی‌وقفه مسئولین است و روز ملی مشهد بهانه‌ی خوبی‌ست تا مسئولین نگاه ویژه‌تری به مشکلات مشهد و حل آنها داشته باشند

 

خبرنگار : محمد اکبرپور طرقی

ارسال نظر