شناسه خبر: ۱۶۲۴۶۷
لینک کوتاه کپی شد

تحولات بزرگ در تولید گندم در استان خراسان رضوی

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی گفت:انقلاب بزرگ درتولید گندم آغازشده تا با راندمان عملکرد آب درتولید گندم را به عدد 2 برسانیم .

تحولات بزرگ در تولید گندم در استان خراسان رضوی

به گزارش مشهد فوری؛ مسعود نجفی رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی در نشست خبری فن آوری آب افزود: مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی با کمک شرکتهای دانش‌بنیان در این استان تسریع و تسهیل می‌شود.

وی با اشاره به ایجاد نخستین دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی در سال1401خاطرنشان کرد: از زمان تاسیس این دهکده تاکنون ۷۵ شرکت فناور و دانش‌بنیان در آن مستقر شده و به تولید محصولات فناورانه مشغول هستند.

نجفی اظهارکرد: از مجموع ۹ هزار و ۹۳۰ شرکت دانش‌بنیان فعال در کل کشور، ۶ درصد در حوزه کشاورزی فعال هستند.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی با بیان اینکه در دو سال گذشته رشد قابل توجهی در حوزه دانش بنیان‌های کشاورزی اتفاق افتاده گفت: اما به دلیل سختی کار در حوزه کشاورزی و وجود متغیرهای غیر قابل پیش بینی از جمله تغییرات اقلیمی، کار و فعالیت سخت‌تر است.

وی با اشاره به  موضوع آب در بخش کشاورزی افزود: نگاه به موضوع آب باید نگاه در سطح ملی باشد  زیرا بخش کشاورزی به عنوان بزرگترین مصرف کننده آب در کشور باید مدیریت شود.

نجفی افزود: سیاست مرکز تحقیقات کشاورزی افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی و کمک به بخش دولتی و خصوصی به  شکل همزمان و بهره مندی از فناوری های روز در کشاورزی است.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی اظهارکرد: نزدیک به ۹ و نیم میلیون تن محصول کشاورزی در خراسان رضوی در سال ۱۴۲۰ نیازداریم ، در حالی که میزان آب در دسترس بخش کشاورزی استان سه و نیم میلیون متر مکعب خواهد بود.

نجفی افزود: بنا به دلایلی مانند شور شدن خاک نمی توان سطح زیر کشت محصولات را بالا برد، بنابراین باید در جهت افزایش عملکرد و بهره وری اقدام کرد.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی رویداد فن آب از مرداد ماه پارسال آغاز شد، گفت: این رویداد از ۱۲ اسفند ماه با پذیرش ۸۷ ایده به دبیرخانه وارد مرحله اجرایی شد.

وی  با اعلام این خبر که از مجموع ایده های رسیده به رویداد فن آب تعداد ۲۷ ایده انتخاب و در مرحله دوم داوری به  شکل حضوری انتخاب شده اظهارکرد: در نهایت ۹ ایده برای ارائه شفاهی انتخاب شد و ۱۴ ایده نیز به شکل پوستر ارایه شده است.

نجفی با بیان اینکه همکاری با دو شرکت دانش‌بنیان برای تولید خطوط انتقال آب و فیلتر هوشمند ازجمله دستاوردهای این رویداد است، افزود: امروز در قالب برگزاری این رویداد با حضور سرمایه گذاران، ایده های برتر انتخاب وبا  حمایت پارک علم و فناوری استان  به مرحله تولید انبوه  وتجاری سازی می‌رسد.

وی گفت: هدف از این همکاری‌ها، افزایش راندمان و صرفه‌جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی است

نجفی با اشاره به فعالیت 12 شرکت دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی در استان، از تغییر رویکرد مرکز تحقیقات در گلخانه‌ها و تولید خارج از فصل خبر داد و گفت: این امر صرفه اقتصادی قابل توجهی برای کشاورزان به همراه دارد.

 

ارسال نظر