شناسه خبر: ۱۴۲۵۳۰
لینک کوتاه کپی شد

یکی از مشخصات بارز دین اسلام تشویق به علم است

تولیت آستان قدس گفت: یکی از مشخصات بارز دین اسلام دفاع از علم، تشویق و ترغیب به فراگیری آن است و در کتاب و سنت، علم به عنوان یک حادثه مقدس مورد تأکید قرار گرفته است.

یکی از مشخصات بارز دین اسلام تشویق به علم است

به گزارش مشهد فوری ، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی صبح امروز در آیین افتتاحیه سومین کنگره جهانی قلب رضوی که در بیمارستان فوق تخصصی رضوی برگزار شد، گفت: سومین کنگره جهانی قلب رضوی، فرصت خوبی را جهت تبادل آخرین دستاوردهای علمی، پژوهشی در بیماری‌های قلب و عروق و نیز آشنایی با میراث فرهنگی و تاریخی ایران را فراهم کرده است.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: بررسی و مرور صریح تاریخ علم، گواه صادقی بر تأثیر عمیق دین اسلام در شکوفایی و توسعه علم است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشخصات بارز دین اسلام دفاع از علم، تشویق و ترغیب به فراگیری آن است، تصریح کرد: در کتاب و سنت علم به عنوان یک حادثه مقدس مورد تاکید قرار گرفته است.

امام رضا (ع) عالم اهل بیت هستند

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی افزود: تأکید بر علم آموزی در منظومه معرفتی اهل بیت(ع) و مکتب تشیع از جایگاه رفیعی برخوردار است.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه هر یک از ائمه اطهار در جست‌وجو دانش اقدامات تابنده‌ای داشته‌اند و سیره علمی آنها این رویکرد را تایید می‌کند، بیان کرد: در طول تاریخ پر افتخار اسلام، بشریت از چشمه اقدامات علمی این بزرگواران سیراب شده است.

وی اظهار کرد: یکی از ستارگان همیشه فروزان آسمان ولایت و امامت که تأثیر سیره علمی ایشان بر شکوفایی تمدن و بالندگی علمی زبان زد بوده، امام رضا (ع) است که ملقب به عالم اهل بیت هستند، بنابراین اقدامات روشنگرانه ایشان می‌تواند الگو کاملی برای همگان باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین راهبردهای آستان قدس را راهبرد توسعه و پیشرفت علمی دانست و ابراز کرد: با توجه به عنایت و توصیه رهبری میل به تحقق این موضوع مورد توجه جدی ما نیز قرار دارد.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: در تلاش هستیم با تکیه بر ظرفیت ‌های علمی عظیم کشور و جهان اسلام، استفاده بهینه از امکانات و تشکیلات موجود و ایجاد ساختارهای جدید شتاب مضاعفی بر این موضوع داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه قرآن فلسفه الهی را درباره قلب بیان می‌کند و از قلب سلیم سخن می‌گوید،‌ اضافه کرد: قرآن قلب را محل ظهور علم و هدایت الهی می‌داند و فرموده گاهی قلب سخت‌تر از سنگ و مریض می‌شود و هدایت پذیری‌اش را از دست می‌دهد.

قلب مخزن رفعت، رحمت و اطمینان

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی قلب را وسیله فهم و درک هدایت دانست و ابراز کرد: درک حقیقی و هدایت واقعی توسط قلب تحقق می‌یابد، برای همین خداوند قلب را مخزن رفعت، رحمت و اطمینان معرفی کرده است و آن را مرتبط با ذات مقدس خود دانسته در واقع ارتباطی عمیق و درونی میان قلب و ذات مقدس خدا برقرار است.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: سلامت جسمانی بستر و مسیر را برای تعالی قلب، رفعت و رحمت قلب و رسیدن انسان به مقام اطمینان قلب مهیا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه سلامت کلمه‌ای قرآنی است و در احادیث زیاد به کار برده شده است، تأکید کرد: بسیاری از آموزه‌های دینی بر سلامت جسمی استوار بوده و علت ممنوع بودن برخی از آشامیدنی‌ها مضر بودن برای سلامت جسمی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی ضمن نقل حدیثی از امام باقر( ع) افزود: خداوند مردار و شراب را به این دلیل حرام کرده که برای انسان ضرر دارد و محرمات را برای انسانِ ناچار مباح کرد و هنگامی که قوام بدنش تنها به آن بستگی دارد، حلال کرد.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه در نگاه شریعت مسأله سلامت جسمی اهمیت زیادی دارد، یادآور شد: فقها معتقدند هر آنچه برای جسم مضر بوده حرام است که از آن به عنوان قاعده «لاضرر» نام می‌برند.

وی ادامه داد: حتی اگر در باب روزه فرد احتمال عقلایی زیان جسمی خود را بدهد روزه بر وی حرام است.

حجت الاسلام والمسلمین مروی واژه سلامت را هم خانواده واژه سلام دانست و بیان کرد: آیه مبارکه سوره حشر به صورت انحصاری به سلام که یکی از نام‌های خداوند است اشاره می‌کند و می‌گوید هر که به فردی سلام می‌کند از خدا می‌خواهد به او سلامتی جسم و روح عطا کند.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: سلامت بدن مکمل سلامت ذهنی است، آستان قدس با کمک دانشگاه‌ها و مراکز علمی تلاش می‌کند در جهت ارتقای علمی نقش تأثیرگذاری را ایفا کند.

وی ادامه داد: مشهد الرضا کانون معنویت است و ما تلاش می‌کنیم که تبدیل به کانون سلامت و اخلاق حرفه‌ای پزشکان در منطقه شود.

منبع: فارس

159

ارسال نظر