به همت انجمن رواق ادب انجام شد؛

مراسم بزرگداشت روز حافظ


20 مهر 1399 - 17:47
3138c2d3e4
بزرگداشت روز حافظ در اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی همزمان با 20 مهرماه روز حافظ، مراسم بزرگداشت حافظ شیرازی در اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی رضوی برگزار شد.

به گزارش مشهدفوری؛ مراسم بزرگداشت روز حافظ به همت محفل ادبی رواق ادب اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با حضور حجت‌الاسلام علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، حجت‌الاسلام عباس عبدالله پور، شاعر و مدرس حوزه و دانشگاه و راضیه رجائی، دبیر محفل ادبی رواق ادب برگزار شد.

حجت‌الاسلام عباس عبدالله پوردر این مراسم با تبریک روز حافظ گفت: درباره لسان‌الغیب حافظ شیرازی، با تنوع موضوعی می‌توان ساعت‌ها سخنرانی کرد و کتابها نوشت.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد:آستانه ورود به فرهنگ خواجه شیراز، خوانش درست غزل‌های خواجه است.

وی ادامه داد: در خوانش درست شعر فارسی به ویژه غزل، باید مراعات مولفه‌های آوایی از جمله حد و کشش، زیر و بم، مکث و درنگ و دیگر مولفه‌ها را مد نظر داشت تا نیک آوازی موجود در غزل به خوبی دیده شود.

حجت‌الاسلام عبدالله‌پور ادامه داد: سنت غزل‌ سرایی پیش از حافظ و با شعر سعدی هم در صورت و هم در محتوا و مضمون به پرداخت نهایی خود رسیده بود و اگر حافظ بر همان سبک و روش غزل می‌سرود او هم دچار تقلید می‌شد.

وی با اشاره به استعداد و قریحه شگرف حافظ در شعر و غزل گفت: حافظ هم در صورت و هم در مضمون و محتوا غزل سرایی را دچار تغییر کرد و با شعر حافظ غزل از ساختار صوری به ساختار معنایی منتقل شد.

این شاعر خراسانی وحدت موضوعی را از دیگر ویژگی‌های غزل حافظ بر شمرد وادامه داد: در هر غزل حافظ گرچه ابیات به لحاظ موضوعی می‌تواند متکثر و پراکنده به نظر آید ولی در نهایت یک موضوع محوری در غزل جلوه دارد.

حجت‎الاسلام عبدالله پور مضمون آفرینی و مضمون سازی را از دیگر شاخص‌های غزل حافظ برشمرد و ادامه داد: تا قبل از حافظ غزل محکوم به موضوعاتی مانند غم و هجران و فراق و عشق و زیبایی معشوق بود که با همت حافظ مضامین اجتماعی مانند بداخلاقی و ریا و سالوسی و نقد این خصلت‌های اجتماعی حتی در وجود خودش در غزل فارسی نمایان شد.

 

حافظم در مجلسی دردی کشم در محفلی

بنگر این شوخی که چون با خلق صنعت می‌کنم

 

وی محبوبیت غزل حافظ در بین عوام و خواص جامعه را مورد توجه قرار داد و گفت: خواجه شیراز با روح فرهنگ ایرانی آشناست و بر مجموعه باورهای فرهنگی مردم آگاهی و احاطه دارد و با ظرافت بسیار با زبانی دل آشنا با مردم سخن گفته است و فلسفه تفال به دیوان حافظ نیز در همین است که ایرانیان دل مشغولی‌های خود با شعر حافظ در میان می‌گذارند.

وی در بیان این دل مشغولی‌ها به مسافرت و عزیز در سفر اشاره کرد که در تفال به دیوان حافظ غزل‌هایی متناسب حال شخص دیده می‌شود.

آن سفر کرده که صد قافله دل همره اوست      هرکجا هست خدایا به سلامت دارش

---
یوسف گمگشده باز آید به کنعان غم مخور     کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور

 

وی ادامه داد: حافظ چندان آسمانی نیست که بدست ما نیاید و آن‌چنان زمینی نیست که جز تعلقات دنیوی چیزی نبیند و به قول امیر هوشنگ ابتهاج در مقدمه نسخه «حافظ به سعی سایه» شعر حافظ چون دور دست افق، بوسه گاه آسمان و زمین است به این معنا که همان مقدار که شعر حافظ متعالی و دارای محتوای عالی مانند عدل و خوبی و مفاهیم آسمانی است دارای مضامین زمینی مانند ناز و نوش و نوا و سایه بید و لب کشت هم هست و همین امر نیز یکی دیگر از دلایل محبوبیت شعر حافظ در بین اقشارمختلف مردم است.

وی اهتمام به موسیقی معنوی در غزل حافظ را در بین شاعران زبان فارسی مورد توجه قرار داد و یادآورشد: دربین انواع موسیقی شعر از جمله موسیقی بیرونی، موسیقی درونی، موسیقی کلامی و موسیقی معنوی حافظ بیش از همه شاعران به موسیقی معنوی در غزل خود پرداخته است.

بزرگداشت روز حافظ در اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی همزمان با 20 مهرماه روز حافظ، مراسم بزرگداشت حافظ شیرازی در اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی رضوی برگزار شد.

پایگاه خبری مشهد فوری (mashhadfori.com)

3138c2d3e4
20 مهر 1399 - 17:47

به گزارش مشهدفوری؛ مراسم بزرگداشت روز حافظ به همت محفل ادبی رواق ادب اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با حضور حجت‌الاسلام علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، حجت‌الاسلام عباس عبدالله پور، شاعر و مدرس حوزه و دانشگاه و راضیه رجائی، دبیر محفل ادبی رواق ادب برگزار شد.

حجت‌الاسلام عباس عبدالله پوردر این مراسم با تبریک روز حافظ گفت: درباره لسان‌الغیب حافظ شیرازی، با تنوع موضوعی می‌توان ساعت‌ها سخنرانی کرد و کتابها نوشت.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد:آستانه ورود به فرهنگ خواجه شیراز، خوانش درست غزل‌های خواجه است.

وی ادامه داد: در خوانش درست شعر فارسی به ویژه غزل، باید مراعات مولفه‌های آوایی از جمله حد و کشش، زیر و بم، مکث و درنگ و دیگر مولفه‌ها را مد نظر داشت تا نیک آوازی موجود در غزل به خوبی دیده شود.

حجت‌الاسلام عبدالله‌پور ادامه داد: سنت غزل‌ سرایی پیش از حافظ و با شعر سعدی هم در صورت و هم در محتوا و مضمون به پرداخت نهایی خود رسیده بود و اگر حافظ بر همان سبک و روش غزل می‌سرود او هم دچار تقلید می‌شد.

وی با اشاره به استعداد و قریحه شگرف حافظ در شعر و غزل گفت: حافظ هم در صورت و هم در مضمون و محتوا غزل سرایی را دچار تغییر کرد و با شعر حافظ غزل از ساختار صوری به ساختار معنایی منتقل شد.

این شاعر خراسانی وحدت موضوعی را از دیگر ویژگی‌های غزل حافظ بر شمرد وادامه داد: در هر غزل حافظ گرچه ابیات به لحاظ موضوعی می‌تواند متکثر و پراکنده به نظر آید ولی در نهایت یک موضوع محوری در غزل جلوه دارد.

حجت‎الاسلام عبدالله پور مضمون آفرینی و مضمون سازی را از دیگر شاخص‌های غزل حافظ برشمرد و ادامه داد: تا قبل از حافظ غزل محکوم به موضوعاتی مانند غم و هجران و فراق و عشق و زیبایی معشوق بود که با همت حافظ مضامین اجتماعی مانند بداخلاقی و ریا و سالوسی و نقد این خصلت‌های اجتماعی حتی در وجود خودش در غزل فارسی نمایان شد.

 

حافظم در مجلسی دردی کشم در محفلی

بنگر این شوخی که چون با خلق صنعت می‌کنم

 

وی محبوبیت غزل حافظ در بین عوام و خواص جامعه را مورد توجه قرار داد و گفت: خواجه شیراز با روح فرهنگ ایرانی آشناست و بر مجموعه باورهای فرهنگی مردم آگاهی و احاطه دارد و با ظرافت بسیار با زبانی دل آشنا با مردم سخن گفته است و فلسفه تفال به دیوان حافظ نیز در همین است که ایرانیان دل مشغولی‌های خود با شعر حافظ در میان می‌گذارند.

وی در بیان این دل مشغولی‌ها به مسافرت و عزیز در سفر اشاره کرد که در تفال به دیوان حافظ غزل‌هایی متناسب حال شخص دیده می‌شود.

آن سفر کرده که صد قافله دل همره اوست      هرکجا هست خدایا به سلامت دارش

---
یوسف گمگشده باز آید به کنعان غم مخور     کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور

 

وی ادامه داد: حافظ چندان آسمانی نیست که بدست ما نیاید و آن‌چنان زمینی نیست که جز تعلقات دنیوی چیزی نبیند و به قول امیر هوشنگ ابتهاج در مقدمه نسخه «حافظ به سعی سایه» شعر حافظ چون دور دست افق، بوسه گاه آسمان و زمین است به این معنا که همان مقدار که شعر حافظ متعالی و دارای محتوای عالی مانند عدل و خوبی و مفاهیم آسمانی است دارای مضامین زمینی مانند ناز و نوش و نوا و سایه بید و لب کشت هم هست و همین امر نیز یکی دیگر از دلایل محبوبیت شعر حافظ در بین اقشارمختلف مردم است.

وی اهتمام به موسیقی معنوی در غزل حافظ را در بین شاعران زبان فارسی مورد توجه قرار داد و یادآورشد: دربین انواع موسیقی شعر از جمله موسیقی بیرونی، موسیقی درونی، موسیقی کلامی و موسیقی معنوی حافظ بیش از همه شاعران به موسیقی معنوی در غزل خود پرداخته است.

اخبار ایران و جهان