الف

آیت‌الله علم‌الهدی: رهبری پیامبر یک رهبری دوگانه مرامی و سیاسی بود


27 تیر 1400 - 23:00
473179af93
نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با اشاره به آمیختگی رهبری «سیاسی و مرامی» در سیره ائمه اطهار(ع) گفت: رهبری پیامبر اسلام‌(ص) نسبت به امت، یک رهبری دوگانه مرامی و سیاسی بود، از این‌رو پس از پیامبر اسلام(ص) باید همین رهبری ادامه پیدا می‌کرد.

به گزارش مشهد فوری، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در ویژه‌برنامه سالروز شهادت جانگداز امام محمدباقر(ع) که ظهر امروز در مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی برگزار شد، عنوان کرد: زندگانی امام باقر(ع) هم‌زمان با موقعیت حساس فروپاشی حکومت بنی‌امیه بود و اگر امام، انقلاب و یا قیام مسلحانه‌ای علیه حکومت انجام می‌دادند در آن صورت خلافت و حکومت در خط امامت قرار می‌گرفت اما این کار را بنا به دلایلی انجام ندادند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: اگر امام انقلاب سیاسی را به‌جای انقلاب فرهنگی برمی‌گزیدند، شاید نتیجه‌ای هم حاصل می‌شد اما نظر امام چیز دیگری بود؛ باقرالعلوم(ع) معتقد بود اگر مردم شناخت و معرفتشان نسبت به اسلام کامل با‌شد قدرت در مسیر خط امامت قرار می‌گیرد.

وی افزود: رهبری پیامبر اسلام‌(ص) نسبت به امت، یک رهبری دوگانه مرامی و سیاسی بود، از این‌رو پس از پیامبر اسلام(ص) باید همین رهبری ادامه پیدا می‌کرد؛ رهبری مرامی همواره آمیخته با رهبری سیاسی است و نصب امیرالمؤمنین(ع) به‌عنوان امام پس از پیغمبر(ص) در مقام تحقق آمیختگی این دو شکل رهبری بود.

آیت‌الله علم‌الهدی یادآور شد: پس از رحلت پیامبر(ص) این خط منحرف شد و فرصت‌طلبان برای اینکه خود به قدرت برسند و سرنوشت مردم را در اختیار خود قرار دهند بزرگ‌ترین ضربه‌ را به اسلام زدند و رهبری مرامی را از رهبری سیاسی جدا کردند.

وی تصریح کرد: رهبری سیاسی در اسلام یک رهبری آمیخته باسیاست و مرام است و اگر رهبری سیاسی در کشور در دست رهبری مرامی قرار نگیرد ظلم و زور بر مردم حکومت می‌کند و سرنوشت مردم ملعبه خوش‌گذرانی‌ها و دزدی‌های یک عده نابکار قرار می‌گیرد؛ درواقع این واقعیت را امام پنجم(ع) در دل، اعتقاد، فکر و انگیزه مردم جا دادند و شناخت مردم نسبت به اسلام تغییر کرد و موجب شد مردم اندیشه سیاسی اسلام را درک کنند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی در ادامه بابیان اینکه امام باقر(ع) انقلاب فرهنگی را در راستای اصلاح ساختار فکری و سیاسی مردم قرار دادند، گفت: ایشان رهبری سیاسی را با رهبری مرامی در آمیختند و در ساختار جریان فکری حرکت کرده و انقلاب کربلا را به نتیجه رساندند و با انقلاب فرهنگی رسالت امام سجاد(ع) را تداوم بخشیدند.

وی تصریح کرد: توسعه اندیشه و مکتب امام باقر(ع) دولت بنی‌امیه را مستأصل کرده بود و از همین رو در صدد کشتن ایشان برآمده و دستور شهادت ایشان را صادر کردند.

تفکیک رهبری سیاسی و مرامی اسلام را تهدید می‌کند

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: پس از رحلت پیامبر(ص) با تفکیک بین رهبری سیاسی و رهبری مرامی، انحراف سیاسی رخ داد که از دل این تفکیک کربلا به وقوع پیوست، مظالم بنی‌عباس و ۱۴ سال زندانی حضرت موسی بن جعفر(ع) برآمده از دل همین تفکیک است.

وی  بابیان اینکه خطر این تفکیک امروز هم امت اسلام را تهدید می‌کند، افزود: چنانچه این اندیشه باطل در جامعه ما وارد شود دشمنان بر ما مسلط می‌شوند.

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: در پی این ۴۰ سال پیروزی انقلاب اسلامی هر زمان جریان مدیریت نظام یعنی قدرت اجرایی، قوه مقننه و قضایی تابع رهبری نبود و به توصیه‌های رهبری عمل نکرد درنتیجه اقتصاد و وضعیت نابسامان بر مردم فشار وارد کرد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با اشاره به آمیختگی رهبری «سیاسی و مرامی» در سیره ائمه اطهار(ع) گفت: رهبری پیامبر اسلام‌(ص) نسبت به امت، یک رهبری دوگانه مرامی و سیاسی بود، از این‌رو پس از پیامبر اسلام(ص) باید همین رهبری ادامه پیدا می‌کرد.

پایگاه خبری مشهد فوری (mashhadfori.com)

473179af93
27 تیر 1400 - 23:00

به گزارش مشهد فوری، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در ویژه‌برنامه سالروز شهادت جانگداز امام محمدباقر(ع) که ظهر امروز در مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی برگزار شد، عنوان کرد: زندگانی امام باقر(ع) هم‌زمان با موقعیت حساس فروپاشی حکومت بنی‌امیه بود و اگر امام، انقلاب و یا قیام مسلحانه‌ای علیه حکومت انجام می‌دادند در آن صورت خلافت و حکومت در خط امامت قرار می‌گرفت اما این کار را بنا به دلایلی انجام ندادند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: اگر امام انقلاب سیاسی را به‌جای انقلاب فرهنگی برمی‌گزیدند، شاید نتیجه‌ای هم حاصل می‌شد اما نظر امام چیز دیگری بود؛ باقرالعلوم(ع) معتقد بود اگر مردم شناخت و معرفتشان نسبت به اسلام کامل با‌شد قدرت در مسیر خط امامت قرار می‌گیرد.

وی افزود: رهبری پیامبر اسلام‌(ص) نسبت به امت، یک رهبری دوگانه مرامی و سیاسی بود، از این‌رو پس از پیامبر اسلام(ص) باید همین رهبری ادامه پیدا می‌کرد؛ رهبری مرامی همواره آمیخته با رهبری سیاسی است و نصب امیرالمؤمنین(ع) به‌عنوان امام پس از پیغمبر(ص) در مقام تحقق آمیختگی این دو شکل رهبری بود.

آیت‌الله علم‌الهدی یادآور شد: پس از رحلت پیامبر(ص) این خط منحرف شد و فرصت‌طلبان برای اینکه خود به قدرت برسند و سرنوشت مردم را در اختیار خود قرار دهند بزرگ‌ترین ضربه‌ را به اسلام زدند و رهبری مرامی را از رهبری سیاسی جدا کردند.

وی تصریح کرد: رهبری سیاسی در اسلام یک رهبری آمیخته باسیاست و مرام است و اگر رهبری سیاسی در کشور در دست رهبری مرامی قرار نگیرد ظلم و زور بر مردم حکومت می‌کند و سرنوشت مردم ملعبه خوش‌گذرانی‌ها و دزدی‌های یک عده نابکار قرار می‌گیرد؛ درواقع این واقعیت را امام پنجم(ع) در دل، اعتقاد، فکر و انگیزه مردم جا دادند و شناخت مردم نسبت به اسلام تغییر کرد و موجب شد مردم اندیشه سیاسی اسلام را درک کنند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی در ادامه بابیان اینکه امام باقر(ع) انقلاب فرهنگی را در راستای اصلاح ساختار فکری و سیاسی مردم قرار دادند، گفت: ایشان رهبری سیاسی را با رهبری مرامی در آمیختند و در ساختار جریان فکری حرکت کرده و انقلاب کربلا را به نتیجه رساندند و با انقلاب فرهنگی رسالت امام سجاد(ع) را تداوم بخشیدند.

وی تصریح کرد: توسعه اندیشه و مکتب امام باقر(ع) دولت بنی‌امیه را مستأصل کرده بود و از همین رو در صدد کشتن ایشان برآمده و دستور شهادت ایشان را صادر کردند.

تفکیک رهبری سیاسی و مرامی اسلام را تهدید می‌کند

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: پس از رحلت پیامبر(ص) با تفکیک بین رهبری سیاسی و رهبری مرامی، انحراف سیاسی رخ داد که از دل این تفکیک کربلا به وقوع پیوست، مظالم بنی‌عباس و ۱۴ سال زندانی حضرت موسی بن جعفر(ع) برآمده از دل همین تفکیک است.

وی  بابیان اینکه خطر این تفکیک امروز هم امت اسلام را تهدید می‌کند، افزود: چنانچه این اندیشه باطل در جامعه ما وارد شود دشمنان بر ما مسلط می‌شوند.

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: در پی این ۴۰ سال پیروزی انقلاب اسلامی هر زمان جریان مدیریت نظام یعنی قدرت اجرایی، قوه مقننه و قضایی تابع رهبری نبود و به توصیه‌های رهبری عمل نکرد درنتیجه اقتصاد و وضعیت نابسامان بر مردم فشار وارد کرد.

منبع: آستان نیوز

اخبار ایران و جهان