الف

حذف سرود از بدنه وزارت ارشاد طی یک فرایند اشتباه/«انقلاب اسلامی» فصل جدیدی در موسیقی رقم زد


11 مرداد 1400 - 16:05
7d7188c35a
مسؤول انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان خراسان رضوی با بیان اینکه از زمان انقلاب و بعد از آن فصل جدیدی از موسیقی چه به لحاظ محتوا و چه به لحاظ ساختار رقم خورده است، گفت: در یک فرآیند غلط عنوان سرود از بدنه وزارت ارشاد حذف و سرود به حاشیه کشانده شد.

به گزارش مشهد فوری، حسین انفرادی بابیان اینکه شروع فعالیت من در عرصه موسیقی با موسیقی آوازی بود، اظهار کرد: آواز در حقیقت یک نیاز بشری است و همه به خواندن آواز علاقه‌مند هستند، به همین دلیل هر کس با توجه به موقعیتی که برایش فراهم می‌شود، این نیاز را برآورده می‌کند.

مسؤول انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان خراسان رضوی افزود: بنده نیز با توجه به‌ اینکه در یک خانواده مذهبی به دنیا آمدم، آواز را با قرائت قرآن و اذان و مکبری آغاز کردم و بعد نیز هم‌زمان در گروه‌های سرود حضور پیدا کردم.

وی خاطرنشان کرد: بعدازآن با گذراندن دوره‌های آهنگسازی به‌صورت جدی‌تر وارد عرصه موسیقی شدم و ضمن اینکه مربی گروه‌های سرود بودم  آهنگسازی هم می‌کردم، در آن زمان گروه‌های سرود کاملاً خودکفا بودند، یعنی آهنگساز، نوازنده و مربی گروه همه یک نفر بودند و در این سطح ۵ تا ۶ نفر بیشتر نبودیم که کار می‌کردیم، طی ۱۵ سال اخیر نیز بیشتر در حوزه مدیریت سرود و موسیقی استان فعالیت داشتم.

انفرادی بابیان اینکه متولد سال ۵۱ در تربت‌حیدریه هستم و تا سال ۷۰ نیز در این شهر ساکن بودم و بعد ساکن مشهد شدم، درباره شروع فعالیت‌هایش در تربت‌حیدریه گفت: جا دارد از آقای زجاجی که آن زمان مسئول گروه موزیک ارتش تربت‌حیدریه بودند تشکر کنم، موسیقی علمی‌ را با ایشان شروع کردم.

مسؤول انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان خراسان رضوی ادامه داد: آقای علی ضیایی نیز زمانی که دانش‌آموز بودم در تبلیغات سپاه مربی گروه سرودمان بودند و چیزهای زیادی را از ایشان یاد گرفتم، الگوی نوازندگی‌ام ایشان بودند و بعدازآن نوازندگی پیانو رو به‌صورت تخصصی‌تر ادامه دادم، همچنین سال ۶۷ با گروه سرود تبلیغات سپاه و آقای ضیایی به جبهه اعزام شدیم و اجراهای متعددی داشتیم.

وی یادآور شد: سال ۷۰ و ۷۱ با مؤسسه دانشگاهی رسام هنر که زیر نظر جهاد دانشگاهی تهران بود به‌صورت غیرحضوری رشته آهنگسازی را آغاز کردم، در مشهد نیز از محضر استاد کیوان علایی استفاده کردم.

انفرادی متذکر شد: بخش عمده دانشی که درزمینهٔ موسیقی کسب کرده‌ام نیز از طریق مطالعه کتاب‌های تخصصی در مورد آهنگسازی بوده است.

مسؤول انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان خراسان رضوی در مورد ژانرهای موسیقی که تاکنون کارکرده است، بیان کرد: ژانرهای مختلف موسیقی ازجمله موسیقی کرال، کودک، پاپ، ارکسترال، محلی و تلفیقی را کارکرده‌ام، در آهنگسازی محدودیتی وجود ندارد و می‌توان شکل‌های مختلف آن را کار کرد.

وی درباره اجرای خود با ساز در نوجوانی گفت: در دوران نوجوانی یکی از برادرانم در نیروی هوایی چابهار خدمت می‌کرد، احساس کرد درزمینهٔ موسیقی استعداد دارم و یک ساز کوچک ارگ برایم ازآنجا آورد و شروع تمرینات من با آن ساز بود، در جشنواره‌ مدارس شاهد با همان ساز اجرا کردیم و در استان اول شدیم.

انفرادی افزود: برای موفقیت لازم نیست حتماً امکانات زیادی داشته باشیم و با همان وسایل کوچک هم می‌شود کارهای بزرگی انجام داد.

مسؤول انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان خراسان رضوی درباره خاطرات اجرای صحنه‌ای یادآور شد: گاهی در اجراها روی صحنه به هر دلیلی وسط اجرا برق قطع‌شده یا حال یکی از اعضای گروه بد شده و مجبور شدیم کار را قطع کنیم‌، در اردوها و جشنواره‌های دانش‌آموزی نیز گاهی دست یا پای بچه‌ها می‌شکست اما بعد از درمانگاه با همان وضعیت می‌آمدن و سرود را اجرا می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: خاطرات ناخوشایند ازنظر نگاه‌های متعصبانه و محدود برخی از مسؤولان نیز داشتیم، به‌عنوان‌مثال در دهه ۷۰ سرودهایی که کار می‌کردیم به‌صورت عمده در ژانر حماسی و مذهبی بود، در یک مراسمی که به مناسبت عید مبعث برگزارشده بود، به دلیل اینکه امکانات ضبط موسیقی را نداشتیم با یک دستگاه کیبورد به‌صورت زنده موسیقی را پشت پرده اجرا می‌کردیم، که معاون پرورشی یکی از نواحی در آن زمان برخورد بسیار بدی با ما داشت که این کارها چیست، جمعش کنید.

انفرادی اضافه کرد: در همان اوایل دهه ۷۰ نیز با گروه سرود سپاه تربت در استان اول شدیم و قرار بود سپاه استان گروه را برای مسابقات کشوری به شیراز اعزام کنند که متأسفانه خیلی سنگ‌اندازی کردند و وسیله نقلیه در اختیار گروه قرار نمی‌دادند تا اینکه با تأخیر هر طوری شد رفتیم، زمانی که رسیدیم اختتامیه جشنواره بود و زمان اعلام نتایج، با آن خستگی راه قرار شد به‌صورت افتخاری اجرایی داشته باشیم که بعد از اجرا همه گروه‌ها و داوران بدون استثنا به برتری کار ما اعتراف کردند و به پیشنهاد دبیر جشنواره جایزه ویژه جشنواره به گروه ما تعلق گرفت. 

مسؤول انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان خراسان رضوی درباره اثرگذاری سرودها در زمان اجرا اظهار کرد: ذات هنر تأثیرگذاری است و اگر آن تأثیر را بگذارد عکس‌العمل‌ها و بازخوردهایی که دیده می‌شود، متفاوت است، مثلاً اجراهای دفاع مقدس، انقلاب و مراسم مذهبی به اشکال مختلف اثرگذاری‌های مختلفی داشته است، اگر در قطعه سرود و موسیقی که  تولید و اجرا می‌شود، جنبه‌های هنری و ساختاری درست باشد قطعاً عکس‌العمل‌های احساسی نیز وجود دارد.

وی بابیان اینکه از زمان انقلاب و بعدازآن فصل جدیدی از موسیقی چه به لحاظ محتوا و چه به لحاظ ساختار رقم خورده است، عنوان کرد: شاید در بین همه هنرها سهم موسیقی در انقلاب خیلی بیشتر بود و بتوان گفت ۸۰ درصد موسیقی و ۲۰ درصد هنرهای دیگر مثل کاریکاتور و نقاشی در انقلاب اثرگذار بودند.

انفرادی گفت: جریان سرود که در زمان انقلاب از تأثیرگذارترین عوامل پیروزی بود به اوج خودش رسیده بود و بهترین فرصت و موقعیت برای سرود و کارکردهای اجتماعی آن بود که باید از آن حفظ و نگهداری می‌شد، اما مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار گرفت؛ به‌عنوان‌مثال در یک فرآیند غلط عنوان سرود از بدنه وزارت ارشاد حذف و سرود به حاشیه کشانده شد به‌این‌ترتیب که دفتر سرود و آهنگ‌های انقلابی در ارشاد بعد از چند سال شد دفتر سرود و موسیقی شد و کلمه انقلابی حذف شد، بعد از مدتی شد دفتر موسیقی و عنوان سرود نیز از آن حذف شد.

مسؤول انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان خراسان رضوی افزود: به دنبال این هستیم که انجمن سرود را در کنار انجمن‌های هنری دیگر تشکیل و راه‌اندازی کنیم و یک ساختار سازمانی برای آن بنا کنیم.

وی متذکر شد: یکی دیگر از آسیب‌های موسیقی انقلابی، ترویج و جهانی نشدن این نوع موسیقی است، در ژانر جهانی موسیقی که سمفونی است ما تعداد چهار تا پنج سمفونی با موضوع دفاع مقدس و فکر می‌کنم یک سمفونی با موضوع انقلاب بیشتر نداریم که استاد مجید انتظامی ساخته‌اند، سمفونی ژانری است که می‌توان انقلاب و دفاع مقدس را به جهان معرفی کرد و این مهم مغفول مانده و کاری برایش انجام‌نشده است.

انفرادی اضافه کرد: نهادها و سازمان‌ها جسته‌وگریخته کارهایی انجام داده‌اند اما همه آن‌ها مقطعی بوده و بازخورد آن‌چنانی که تأثیرگذار باشد و نسل کنونی به استناد هنر موسیقی معانی و مفاهیمی را از انقلاب و دفاع مقدس بپذیرند، فعالیت جدی انجام‌نشده است.

مسؤول انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان خراسان رضوی با بیان اینکه از زمان انقلاب و بعد از آن فصل جدیدی از موسیقی چه به لحاظ محتوا و چه به لحاظ ساختار رقم خورده است، گفت: در یک فرآیند غلط عنوان سرود از بدنه وزارت ارشاد حذف و سرود به حاشیه کشانده شد.

پایگاه خبری مشهد فوری (mashhadfori.com)

7d7188c35a
11 مرداد 1400 - 16:05

به گزارش مشهد فوری، حسین انفرادی بابیان اینکه شروع فعالیت من در عرصه موسیقی با موسیقی آوازی بود، اظهار کرد: آواز در حقیقت یک نیاز بشری است و همه به خواندن آواز علاقه‌مند هستند، به همین دلیل هر کس با توجه به موقعیتی که برایش فراهم می‌شود، این نیاز را برآورده می‌کند.

مسؤول انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان خراسان رضوی افزود: بنده نیز با توجه به‌ اینکه در یک خانواده مذهبی به دنیا آمدم، آواز را با قرائت قرآن و اذان و مکبری آغاز کردم و بعد نیز هم‌زمان در گروه‌های سرود حضور پیدا کردم.

وی خاطرنشان کرد: بعدازآن با گذراندن دوره‌های آهنگسازی به‌صورت جدی‌تر وارد عرصه موسیقی شدم و ضمن اینکه مربی گروه‌های سرود بودم  آهنگسازی هم می‌کردم، در آن زمان گروه‌های سرود کاملاً خودکفا بودند، یعنی آهنگساز، نوازنده و مربی گروه همه یک نفر بودند و در این سطح ۵ تا ۶ نفر بیشتر نبودیم که کار می‌کردیم، طی ۱۵ سال اخیر نیز بیشتر در حوزه مدیریت سرود و موسیقی استان فعالیت داشتم.

انفرادی بابیان اینکه متولد سال ۵۱ در تربت‌حیدریه هستم و تا سال ۷۰ نیز در این شهر ساکن بودم و بعد ساکن مشهد شدم، درباره شروع فعالیت‌هایش در تربت‌حیدریه گفت: جا دارد از آقای زجاجی که آن زمان مسئول گروه موزیک ارتش تربت‌حیدریه بودند تشکر کنم، موسیقی علمی‌ را با ایشان شروع کردم.

مسؤول انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان خراسان رضوی ادامه داد: آقای علی ضیایی نیز زمانی که دانش‌آموز بودم در تبلیغات سپاه مربی گروه سرودمان بودند و چیزهای زیادی را از ایشان یاد گرفتم، الگوی نوازندگی‌ام ایشان بودند و بعدازآن نوازندگی پیانو رو به‌صورت تخصصی‌تر ادامه دادم، همچنین سال ۶۷ با گروه سرود تبلیغات سپاه و آقای ضیایی به جبهه اعزام شدیم و اجراهای متعددی داشتیم.

وی یادآور شد: سال ۷۰ و ۷۱ با مؤسسه دانشگاهی رسام هنر که زیر نظر جهاد دانشگاهی تهران بود به‌صورت غیرحضوری رشته آهنگسازی را آغاز کردم، در مشهد نیز از محضر استاد کیوان علایی استفاده کردم.

انفرادی متذکر شد: بخش عمده دانشی که درزمینهٔ موسیقی کسب کرده‌ام نیز از طریق مطالعه کتاب‌های تخصصی در مورد آهنگسازی بوده است.

مسؤول انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان خراسان رضوی در مورد ژانرهای موسیقی که تاکنون کارکرده است، بیان کرد: ژانرهای مختلف موسیقی ازجمله موسیقی کرال، کودک، پاپ، ارکسترال، محلی و تلفیقی را کارکرده‌ام، در آهنگسازی محدودیتی وجود ندارد و می‌توان شکل‌های مختلف آن را کار کرد.

وی درباره اجرای خود با ساز در نوجوانی گفت: در دوران نوجوانی یکی از برادرانم در نیروی هوایی چابهار خدمت می‌کرد، احساس کرد درزمینهٔ موسیقی استعداد دارم و یک ساز کوچک ارگ برایم ازآنجا آورد و شروع تمرینات من با آن ساز بود، در جشنواره‌ مدارس شاهد با همان ساز اجرا کردیم و در استان اول شدیم.

انفرادی افزود: برای موفقیت لازم نیست حتماً امکانات زیادی داشته باشیم و با همان وسایل کوچک هم می‌شود کارهای بزرگی انجام داد.

مسؤول انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان خراسان رضوی درباره خاطرات اجرای صحنه‌ای یادآور شد: گاهی در اجراها روی صحنه به هر دلیلی وسط اجرا برق قطع‌شده یا حال یکی از اعضای گروه بد شده و مجبور شدیم کار را قطع کنیم‌، در اردوها و جشنواره‌های دانش‌آموزی نیز گاهی دست یا پای بچه‌ها می‌شکست اما بعد از درمانگاه با همان وضعیت می‌آمدن و سرود را اجرا می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: خاطرات ناخوشایند ازنظر نگاه‌های متعصبانه و محدود برخی از مسؤولان نیز داشتیم، به‌عنوان‌مثال در دهه ۷۰ سرودهایی که کار می‌کردیم به‌صورت عمده در ژانر حماسی و مذهبی بود، در یک مراسمی که به مناسبت عید مبعث برگزارشده بود، به دلیل اینکه امکانات ضبط موسیقی را نداشتیم با یک دستگاه کیبورد به‌صورت زنده موسیقی را پشت پرده اجرا می‌کردیم، که معاون پرورشی یکی از نواحی در آن زمان برخورد بسیار بدی با ما داشت که این کارها چیست، جمعش کنید.

انفرادی اضافه کرد: در همان اوایل دهه ۷۰ نیز با گروه سرود سپاه تربت در استان اول شدیم و قرار بود سپاه استان گروه را برای مسابقات کشوری به شیراز اعزام کنند که متأسفانه خیلی سنگ‌اندازی کردند و وسیله نقلیه در اختیار گروه قرار نمی‌دادند تا اینکه با تأخیر هر طوری شد رفتیم، زمانی که رسیدیم اختتامیه جشنواره بود و زمان اعلام نتایج، با آن خستگی راه قرار شد به‌صورت افتخاری اجرایی داشته باشیم که بعد از اجرا همه گروه‌ها و داوران بدون استثنا به برتری کار ما اعتراف کردند و به پیشنهاد دبیر جشنواره جایزه ویژه جشنواره به گروه ما تعلق گرفت. 

مسؤول انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان خراسان رضوی درباره اثرگذاری سرودها در زمان اجرا اظهار کرد: ذات هنر تأثیرگذاری است و اگر آن تأثیر را بگذارد عکس‌العمل‌ها و بازخوردهایی که دیده می‌شود، متفاوت است، مثلاً اجراهای دفاع مقدس، انقلاب و مراسم مذهبی به اشکال مختلف اثرگذاری‌های مختلفی داشته است، اگر در قطعه سرود و موسیقی که  تولید و اجرا می‌شود، جنبه‌های هنری و ساختاری درست باشد قطعاً عکس‌العمل‌های احساسی نیز وجود دارد.

وی بابیان اینکه از زمان انقلاب و بعدازآن فصل جدیدی از موسیقی چه به لحاظ محتوا و چه به لحاظ ساختار رقم خورده است، عنوان کرد: شاید در بین همه هنرها سهم موسیقی در انقلاب خیلی بیشتر بود و بتوان گفت ۸۰ درصد موسیقی و ۲۰ درصد هنرهای دیگر مثل کاریکاتور و نقاشی در انقلاب اثرگذار بودند.

انفرادی گفت: جریان سرود که در زمان انقلاب از تأثیرگذارترین عوامل پیروزی بود به اوج خودش رسیده بود و بهترین فرصت و موقعیت برای سرود و کارکردهای اجتماعی آن بود که باید از آن حفظ و نگهداری می‌شد، اما مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار گرفت؛ به‌عنوان‌مثال در یک فرآیند غلط عنوان سرود از بدنه وزارت ارشاد حذف و سرود به حاشیه کشانده شد به‌این‌ترتیب که دفتر سرود و آهنگ‌های انقلابی در ارشاد بعد از چند سال شد دفتر سرود و موسیقی شد و کلمه انقلابی حذف شد، بعد از مدتی شد دفتر موسیقی و عنوان سرود نیز از آن حذف شد.

مسؤول انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان خراسان رضوی افزود: به دنبال این هستیم که انجمن سرود را در کنار انجمن‌های هنری دیگر تشکیل و راه‌اندازی کنیم و یک ساختار سازمانی برای آن بنا کنیم.

وی متذکر شد: یکی دیگر از آسیب‌های موسیقی انقلابی، ترویج و جهانی نشدن این نوع موسیقی است، در ژانر جهانی موسیقی که سمفونی است ما تعداد چهار تا پنج سمفونی با موضوع دفاع مقدس و فکر می‌کنم یک سمفونی با موضوع انقلاب بیشتر نداریم که استاد مجید انتظامی ساخته‌اند، سمفونی ژانری است که می‌توان انقلاب و دفاع مقدس را به جهان معرفی کرد و این مهم مغفول مانده و کاری برایش انجام‌نشده است.

انفرادی اضافه کرد: نهادها و سازمان‌ها جسته‌وگریخته کارهایی انجام داده‌اند اما همه آن‌ها مقطعی بوده و بازخورد آن‌چنانی که تأثیرگذار باشد و نسل کنونی به استناد هنر موسیقی معانی و مفاهیمی را از انقلاب و دفاع مقدس بپذیرند، فعالیت جدی انجام‌نشده است.

منبع: فارس

325

نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.

اخبار ایران و جهان