الف

آیت الله علم الهدی:

مسئولان وزارتخانه جلوی نرخ‌های بی‌رحمانه را بگیرند/ عرضه و تقاضا نباید ملاک قیمت‌گذاری باشد


5 شهریور 1400 - 13:09
89cca5d137
امام جمعه مشهد گفت: اینکه ملاک نرخی که گذاشتند عرضه و تقاضا، این با اقتصادی شرک آمیز سرمایه داری درست در می‌آید که نرخ عرضه و تقاضا مشخص کنند. مردم پریشان و گرفتار در عین فقر، یک سطل ماست را به هر قیمتی بدهید حاضرند بخرند این می شود تقاضا؟ عرضه را اینطور حساب می‌کنید؟ این منتهای بی‌رحمی و بی‌انصافی است که دادمداران عرضه و تقاضا را ارزیابی کردند و نرخ لبنیات گذاشتند این منتهای بی‌رحمی است.

به گزارش مشهد فوری، آیت الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز در خطبه‌ دوم نماز جمعه این هفته مشهد که در حرم مطهر رضوی اقامه شد، با اشاره به هفته دولت و رای اعتماد وزرای دولت سیزدهم از مجلس اظهار کرد: نتیجه پشتکارداری نمایندگان در مجلس تشکیل یک دولت مردمی بود، نظام ما امروز در کره زمین قدرتمندترین است چون نظام ما مردمی است و مردم پشت نظام است هیچ چیز به اندازه پشتیبانی مردمی برای یک نظام با اهمیت و قدرت بخش نیست خوشبختانه این نظام هم یک نظام مردمی چرا که مردم به همه وسوسه‌های خارجی «نه» گفتند و در انتخابات شرکت کردند و اکثریت قاطع هم به رئیس جمهور رای دادند پس رئیس جمهور با رای مردم انتخاب شدند و نمایندگان هم با رای بالا به 18 نفر از 19 وزیر پیشنهادی رای دادند پس این دولت مردمی است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: وقتی مردم این دولت را انتخاب کردند توقع مردم هم از این دولت بالا است همانطور که در زندگی روزانه از پدر و برادر و دوست و همسایه توقع دارید در مسائل اجتماعی هم وقتی مردم چنین دولتی را سر کار آوردند به این دولت بیشتر نگاه دارند و از او توقع دارند پس طبیعی است که مردم از این دولت توقع دارند که در اسرع زمان مشکلات را حل کنند.

وی متذکر شد: کسانی که وزیر شدند از مشکلات مردم خبر دارند و آمدند و با فشاری که از مردم دیدند آمدند این وزارت را قبول کردند، اما یک عده خدا نشناس مردم را در این مشکلات می‌بینند و حالا دنبال این هستند که از این مردم مستاصل سو استفاده کنند و از مال مردم برای خود کاخ ثروت بسازند.

آیت الله علم الهدی افزود: این افراد از خلا بین دو دولت استفاده کردند و اجناس را دو سه برابر کردند مردم مبتلا به کرونا و تراکم فوتی کرونا که مردم دسته دسته عزیزان خود را از دست می‌دهند از مرگ غافل شدند و از پریشانی مردم استفاده کردند و نرخ اجناس را بالا بردند و با هماهنگی ملی این کار را کردند تا مسئولان استان هم نتوانند کاری از پیش ببرند این بالاترین جنایت است.

امام جمعه مشهد با اشاره به روایتی از زمان امام صادق(ع) گفت: فردی با امام وارد معامله شد و قرار بود کالایی را بفروشد و سودش را بیاورد فردی که امین امام صادق(ع) بود کالا را به شام برد و فروخت وقتی سود را به نزد امام برد امام گفت چرا اینقدر سود زیادشد؟ فرد گفت روز اول بخشی از مردم خبردار نشدند و چون تراکم مردم در روز دوم بالا رفت نرخی گذاشتیم که از این قیمت کمتر نفروشیم. حضرت پول را جلوی او ریختند و گفتند این پول نجاست است.

وی ادامه داد: اینکه ملاک نرخی که گذاشتند عرضه و تقاضا، این با اقتصادی شرک آمیز سرمایه داری درست در می‌آید که نرخ عرضه و تقاضا مشخص کنند. مردم پریشان و گرفتار در عین فقر، یک سطل ماست را به هر قیمتی بدهید حاضرند بخرند این می شود تقاضا؟ عرضه را اینطور حساب می‌کنید؟ این منتهای بی‌رحمی و بی‌انصافی است که دامداران عرضه و تقاضا را ارزیابی کردند و نرخ لبنیات گذاشتند این منتهای بی‌رحمی است.

آیت الله علم الهدی متذکر شد: یک هفته صبر می‌کردید این دولت تشکیل می‌شد و قیمت‌ها را تعیین می‌کرد تمام مواد خام و نهاده‌های دامی و هر چه می‌خواستید سطحش را پایین می‌آورد و در اختیار شما می‌گذاشت و به قیمت عادلانه به مردم می‌دادید نه اینکه بیایید در این موقع استیصال با هم تفاهم کنید و نرخ را در سطح ملی ببرید بالا، با خودرو و لبنیات و کالاهای مورد نیاز مردم همین کار را انجام دهید. امام صادق(ع) گفت این پول کثیف و نجس است شما دارید نجاست به خورد زن و بچه تان می‌دهید!

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: عزیزان مسئول که وزارت را به دست گرفتند این وضعیت مردم را ببینند و این بی‌رحمی‌های یک عده بی‌رحم را هم ببینند و با همه قدرت در عرصه عملیاتی بیایند وسط، جلوی این نرخ‌های بی‌رحمانه را هم بگیرند و نگذارند اینطور پیش برود و امیدواریم این مشکلات در هفته دولت حل بشود و این حالت استیصال و درماندگی مردم در مشکلات معیشتی برطرف شود.

زندگی که همسایه‌ها از هم خبر ندارند دینی نیست

آیت الله علم الهدی در خطبه اول گفت: کلام ما در خطبه اول در مورد تقوای عملی بود، تقوای عملی عمدتا در جریان ارتباط با دیگران و تعامل و رفتار با سایرین مطرح است، موضوع تقوای عملی غالبا در ارتباط با دیگران بایستی با اصول تقوا توجه داشته باشد. یکی از مهم ترین گروه‌هایی که انسان با آنها در ارتباطات است همسایگان است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: از مصادیق تقوای عملی، مصادق برجسته اش بعد از تعامل با پدر و مادر و فرزند و بستگان، تعامل با همسایگان است که خداوند در آیه 36 سوره نسا که دو نکته دارد خداوند وظیفه و تکلیفی که برای پدر و مادر دارد همانند آن را برای احسان به همسایه در این آیه مورد اشاره قرار داده است. همسایه خوب از دو جهت به عنوان ذی القربی بودن و همسایه بودن باید مورد توجه باشد اما همسایه اجنبی باید به عنوان همسایه مورد توجه باشد.

وی افزود: در کنار آیه قرآن سفارش امیرالمومنین (ع) است که فرمودند خدا را اگر در نظر نداشته باشید از نظر رسیدگی به همسایه و خدمت به همسایه، خدمت به همسایه وصیت پیامبر شماست آنقدر پیامبر نسبت به همسایه توجه داشتند که ما پنداشتیم می خواستند بگویند همسایه از همسایه ارث می برد اینقدر اهمیت دارد.

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: در گذشته زندگی اسلامی مامساله ارتباط با همسایه در زندگی ما نقش فوق العاده داشت،امروزه فاصله هماسیه ها با هم کمتر شده است اما فرهنگ زندگی اجتماعی و ماشینی ما جوری شده که از همسایگان فاصله قلبی گرفتند و ارتباط و آشنایی با هم ندارند اگر پسر همسایه انواع آتش‌ها بریزد همسایه کناری بی تفاوت است این زندگی اسلامی و دینی نیست. همسایه هم در آرامش ما و هم در ناآرامی زندگی ما نقش دارد اگر بنا شد یک خانواده تازه به دوران رسیده در یک آپارتمان زندگی می‌کنند و همسایه با تجربه در کنار آنهاست بسیار می‌تواند به آنها کمک کند و باید با هم زندگی کنند.

امام جمعه مشهد گفت: فردی پیش پیامبر آمد و گفت یا رسول الله می خواهم خانه بخرم در کجا بخرم؟ پیامبر گفت محله مهم نیست برو ببین با چه کسی قرار است همسایه شوی، محله آباد و مرفه باشد یا محله فقرا این مهم نیست برو ببین همسایه‌‎ات کیست؟ همسایه می تواند موجب آرامش باشد. این دستور اسلامی در زندگی با همسایه است.

وی افزود: از طرفی بالاترین ناامنی‌ها هم از طرف همسایه است، از پیامبر نقل شده که سه چیز است که بار سنگینش در زندگی آدمی کمرشکن است. یکی همسایه‌ای است که چشم خود را دوخته است و تمام زندگی تو را می بیند و دلش با تو دشمن است، خیلی مراقب توست تا مساله خلاف و علیه تو را علنی کند. اگر از تو کار خوبی ببیند مخفی می کند اگر بدی دید همه جا مطرح می‌کند چنین همسایه‌ای بد است و آبرو ریز است دومین اثر سو همسایه این است که زن و بچه آدم امنیت ندارد.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه مصیبت بارترین نقطه جایی است که عزیزان انسان در امنیت نباشند، به واقعه عاشورا اشاره کرد و گفت: حادثه قصر بنی مقاتل سال‌ها قبل در چنین روزی اتفاق افتاد که وقتی قافله رسید راه را گم کرده بودند و تصمیم گرفتند وسط روز در وسط کویر اطراق کنند یک عده پراکنده شدند تا سایه‌ای پیدا کنند در آنجا حال امام سجا(ع) خیلی بد شد و زینب کبری توانستند سایه ای را برای امام پیدا کنند اما کسی حواسش به بچه‌ها نبود هوا کمی خنک شد و قافله به راه افتاد کسی که نیزه دار سر امام حسین بود به تشنه و به دنبال آب بود او آبی پیدا کرد تا بخورد نیزه را روی زمین گذاشت اما هر چه کردند نیزه بیرون نیامد موضوع را به امام سجاد گفتند امام سجاد گفت یکی از کودکان در بیابان مانده و تا برنگردد نیزه بیرون نمی آید و سرانجام کودک را به قافله برگرداندند.

امام جمعه مشهد گفت: اینکه ملاک نرخی که گذاشتند عرضه و تقاضا، این با اقتصادی شرک آمیز سرمایه داری درست در می‌آید که نرخ عرضه و تقاضا مشخص کنند. مردم پریشان و گرفتار در عین فقر، یک سطل ماست را به هر قیمتی بدهید حاضرند بخرند این می شود تقاضا؟ عرضه را اینطور حساب می‌کنید؟ این منتهای بی‌رحمی و بی‌انصافی است که دادمداران عرضه و تقاضا را ارزیابی کردند و نرخ لبنیات گذاشتند این منتهای بی‌رحمی است.

پایگاه خبری مشهد فوری (mashhadfori.com)

89cca5d137
5 شهریور 1400 - 13:09

به گزارش مشهد فوری، آیت الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز در خطبه‌ دوم نماز جمعه این هفته مشهد که در حرم مطهر رضوی اقامه شد، با اشاره به هفته دولت و رای اعتماد وزرای دولت سیزدهم از مجلس اظهار کرد: نتیجه پشتکارداری نمایندگان در مجلس تشکیل یک دولت مردمی بود، نظام ما امروز در کره زمین قدرتمندترین است چون نظام ما مردمی است و مردم پشت نظام است هیچ چیز به اندازه پشتیبانی مردمی برای یک نظام با اهمیت و قدرت بخش نیست خوشبختانه این نظام هم یک نظام مردمی چرا که مردم به همه وسوسه‌های خارجی «نه» گفتند و در انتخابات شرکت کردند و اکثریت قاطع هم به رئیس جمهور رای دادند پس رئیس جمهور با رای مردم انتخاب شدند و نمایندگان هم با رای بالا به 18 نفر از 19 وزیر پیشنهادی رای دادند پس این دولت مردمی است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: وقتی مردم این دولت را انتخاب کردند توقع مردم هم از این دولت بالا است همانطور که در زندگی روزانه از پدر و برادر و دوست و همسایه توقع دارید در مسائل اجتماعی هم وقتی مردم چنین دولتی را سر کار آوردند به این دولت بیشتر نگاه دارند و از او توقع دارند پس طبیعی است که مردم از این دولت توقع دارند که در اسرع زمان مشکلات را حل کنند.

وی متذکر شد: کسانی که وزیر شدند از مشکلات مردم خبر دارند و آمدند و با فشاری که از مردم دیدند آمدند این وزارت را قبول کردند، اما یک عده خدا نشناس مردم را در این مشکلات می‌بینند و حالا دنبال این هستند که از این مردم مستاصل سو استفاده کنند و از مال مردم برای خود کاخ ثروت بسازند.

آیت الله علم الهدی افزود: این افراد از خلا بین دو دولت استفاده کردند و اجناس را دو سه برابر کردند مردم مبتلا به کرونا و تراکم فوتی کرونا که مردم دسته دسته عزیزان خود را از دست می‌دهند از مرگ غافل شدند و از پریشانی مردم استفاده کردند و نرخ اجناس را بالا بردند و با هماهنگی ملی این کار را کردند تا مسئولان استان هم نتوانند کاری از پیش ببرند این بالاترین جنایت است.

امام جمعه مشهد با اشاره به روایتی از زمان امام صادق(ع) گفت: فردی با امام وارد معامله شد و قرار بود کالایی را بفروشد و سودش را بیاورد فردی که امین امام صادق(ع) بود کالا را به شام برد و فروخت وقتی سود را به نزد امام برد امام گفت چرا اینقدر سود زیادشد؟ فرد گفت روز اول بخشی از مردم خبردار نشدند و چون تراکم مردم در روز دوم بالا رفت نرخی گذاشتیم که از این قیمت کمتر نفروشیم. حضرت پول را جلوی او ریختند و گفتند این پول نجاست است.

وی ادامه داد: اینکه ملاک نرخی که گذاشتند عرضه و تقاضا، این با اقتصادی شرک آمیز سرمایه داری درست در می‌آید که نرخ عرضه و تقاضا مشخص کنند. مردم پریشان و گرفتار در عین فقر، یک سطل ماست را به هر قیمتی بدهید حاضرند بخرند این می شود تقاضا؟ عرضه را اینطور حساب می‌کنید؟ این منتهای بی‌رحمی و بی‌انصافی است که دامداران عرضه و تقاضا را ارزیابی کردند و نرخ لبنیات گذاشتند این منتهای بی‌رحمی است.

آیت الله علم الهدی متذکر شد: یک هفته صبر می‌کردید این دولت تشکیل می‌شد و قیمت‌ها را تعیین می‌کرد تمام مواد خام و نهاده‌های دامی و هر چه می‌خواستید سطحش را پایین می‌آورد و در اختیار شما می‌گذاشت و به قیمت عادلانه به مردم می‌دادید نه اینکه بیایید در این موقع استیصال با هم تفاهم کنید و نرخ را در سطح ملی ببرید بالا، با خودرو و لبنیات و کالاهای مورد نیاز مردم همین کار را انجام دهید. امام صادق(ع) گفت این پول کثیف و نجس است شما دارید نجاست به خورد زن و بچه تان می‌دهید!

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: عزیزان مسئول که وزارت را به دست گرفتند این وضعیت مردم را ببینند و این بی‌رحمی‌های یک عده بی‌رحم را هم ببینند و با همه قدرت در عرصه عملیاتی بیایند وسط، جلوی این نرخ‌های بی‌رحمانه را هم بگیرند و نگذارند اینطور پیش برود و امیدواریم این مشکلات در هفته دولت حل بشود و این حالت استیصال و درماندگی مردم در مشکلات معیشتی برطرف شود.

زندگی که همسایه‌ها از هم خبر ندارند دینی نیست

آیت الله علم الهدی در خطبه اول گفت: کلام ما در خطبه اول در مورد تقوای عملی بود، تقوای عملی عمدتا در جریان ارتباط با دیگران و تعامل و رفتار با سایرین مطرح است، موضوع تقوای عملی غالبا در ارتباط با دیگران بایستی با اصول تقوا توجه داشته باشد. یکی از مهم ترین گروه‌هایی که انسان با آنها در ارتباطات است همسایگان است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: از مصادیق تقوای عملی، مصادق برجسته اش بعد از تعامل با پدر و مادر و فرزند و بستگان، تعامل با همسایگان است که خداوند در آیه 36 سوره نسا که دو نکته دارد خداوند وظیفه و تکلیفی که برای پدر و مادر دارد همانند آن را برای احسان به همسایه در این آیه مورد اشاره قرار داده است. همسایه خوب از دو جهت به عنوان ذی القربی بودن و همسایه بودن باید مورد توجه باشد اما همسایه اجنبی باید به عنوان همسایه مورد توجه باشد.

وی افزود: در کنار آیه قرآن سفارش امیرالمومنین (ع) است که فرمودند خدا را اگر در نظر نداشته باشید از نظر رسیدگی به همسایه و خدمت به همسایه، خدمت به همسایه وصیت پیامبر شماست آنقدر پیامبر نسبت به همسایه توجه داشتند که ما پنداشتیم می خواستند بگویند همسایه از همسایه ارث می برد اینقدر اهمیت دارد.

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: در گذشته زندگی اسلامی مامساله ارتباط با همسایه در زندگی ما نقش فوق العاده داشت،امروزه فاصله هماسیه ها با هم کمتر شده است اما فرهنگ زندگی اجتماعی و ماشینی ما جوری شده که از همسایگان فاصله قلبی گرفتند و ارتباط و آشنایی با هم ندارند اگر پسر همسایه انواع آتش‌ها بریزد همسایه کناری بی تفاوت است این زندگی اسلامی و دینی نیست. همسایه هم در آرامش ما و هم در ناآرامی زندگی ما نقش دارد اگر بنا شد یک خانواده تازه به دوران رسیده در یک آپارتمان زندگی می‌کنند و همسایه با تجربه در کنار آنهاست بسیار می‌تواند به آنها کمک کند و باید با هم زندگی کنند.

امام جمعه مشهد گفت: فردی پیش پیامبر آمد و گفت یا رسول الله می خواهم خانه بخرم در کجا بخرم؟ پیامبر گفت محله مهم نیست برو ببین با چه کسی قرار است همسایه شوی، محله آباد و مرفه باشد یا محله فقرا این مهم نیست برو ببین همسایه‌‎ات کیست؟ همسایه می تواند موجب آرامش باشد. این دستور اسلامی در زندگی با همسایه است.

وی افزود: از طرفی بالاترین ناامنی‌ها هم از طرف همسایه است، از پیامبر نقل شده که سه چیز است که بار سنگینش در زندگی آدمی کمرشکن است. یکی همسایه‌ای است که چشم خود را دوخته است و تمام زندگی تو را می بیند و دلش با تو دشمن است، خیلی مراقب توست تا مساله خلاف و علیه تو را علنی کند. اگر از تو کار خوبی ببیند مخفی می کند اگر بدی دید همه جا مطرح می‌کند چنین همسایه‌ای بد است و آبرو ریز است دومین اثر سو همسایه این است که زن و بچه آدم امنیت ندارد.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه مصیبت بارترین نقطه جایی است که عزیزان انسان در امنیت نباشند، به واقعه عاشورا اشاره کرد و گفت: حادثه قصر بنی مقاتل سال‌ها قبل در چنین روزی اتفاق افتاد که وقتی قافله رسید راه را گم کرده بودند و تصمیم گرفتند وسط روز در وسط کویر اطراق کنند یک عده پراکنده شدند تا سایه‌ای پیدا کنند در آنجا حال امام سجا(ع) خیلی بد شد و زینب کبری توانستند سایه ای را برای امام پیدا کنند اما کسی حواسش به بچه‌ها نبود هوا کمی خنک شد و قافله به راه افتاد کسی که نیزه دار سر امام حسین بود به تشنه و به دنبال آب بود او آبی پیدا کرد تا بخورد نیزه را روی زمین گذاشت اما هر چه کردند نیزه بیرون نیامد موضوع را به امام سجاد گفتند امام سجاد گفت یکی از کودکان در بیابان مانده و تا برنگردد نیزه بیرون نمی آید و سرانجام کودک را به قافله برگرداندند.

منبع: مشهد فوری

316

نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.

اخبار ایران و جهان