شناسه خبر: ۱۶۱۸۰۹
لینک کوتاه کپی شد

اعمال محدودیت برای کامیونهای ایرانی در مرز اسلام قلعه هرات به ضرر مردم افغانستان است

رییس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: اعمال محدودیت ورود ۲۰ روزه برای ورود ناوگان ایرانی به افغانستان توسط مسوولان در مرز اسلام قلعه هرات علاوه بر ایجاد مشکل برای ناوگان ایرانی به ضرر تجار، مردم و مصرف کنندگان کالا در افغانستان است.

اعمال محدودیت برای کامیونهای ایرانی در مرز اسلام قلعه هرات به ضرر مردم افغانستان است

 

به گزارش مشهد فوری؛ احمد زمانیان یزدی روز چهارشنبه در گفت وگوی زنده با شبکه تلویزیونی خراسان رضوی، افزود: در حال حاضر با اعلام محدودیت یاد شده در مرز دوغارون تایباد با هرات افغانستان کامیونهای ایرانی هر ۲۰ روز فقط یکبار می توانند وارد خاک افغانستان شوند.

وی گفت: قبلا کامیون های ایرانی هر ماه حدود سه سرویس سفر به داخل افغانستان انجام می دادند اما با این محدودیت و با محاسبه زمان تردد تا بندرعباس الان این ناوگان هر ۳۵ روز می‌توانند یکبار وارد افغانستان شود.

فعال حوزه حمل و نقل بین المللی کالا اظهار کرد: بواسطه محدودیت های ذکر شده و به دلیل کمبود ناوگان برای حمل کالا و انباشت بار در بندرعباس به طور طبیعی کرایه های حمل به شدت افزایش یافته است که موجب می شود قیمت تمام شده کالا برای مصرف کننده نهایی در افغانستان افزایش یابد.

زمانیان یزدی ادامه داد: بواسطه همین کمبود ناوگان دموراژ یا (هزینه معطلی و توقف کالا) در بنادر افزایش یافته که هزینه مضائفی را به تجار و شرکتهای حمل و نقل بین المللی وارد می کند.

وی، همچنین افزایش هزینه های تردد برای ناوگان افغانستانی در ایران را رد کرد و گفت: تنها تغییری که ایجاد شده این بوده که رانندگان افغانستانی باید مابه التفاوت قیمت سوخت مصرفی خود در ایران را یکجا بپردازند، آنها قبلا این قیمت را با خرید گازوئیل به قیمت لیتری حدود ۸۰ هزار ریال در جایگاه ها پرداخت می کردند اما الان سوخت را به قیمت لیتری ۲ هزار و ۷۰۰ ریال مانند ناوگان ایرانی در جایگاه ها پرداخت می کنند.

لازم به ذکر است افزون بر ۲۰۰ شرکت حمل و نقل بین المللی در خراسان رضوی فعالیت دارند.

تجارت و ترانزیت کالا در خراسان رضوی با کشورهای ترکمنستان و افغانستان در سه پایانه‌ مرزی لطف‌آباد شهرستان درگز، سرخس، باجگیران شهرستان قوچان و دوغارون شهرستان تایباد و همچنین ۲ بازارچه مرزی فعال در مناطق مرزی تایباد با افغانستان و باجگیران در مرز ترکمنستان انجام می شود که در این بین مرز دوغارون با افغانستان یکی از سه مرز مهم تجاری و صادراتی ایران محسوب می شود.

سالانه افزون بر یک میلیون مسافر ایرانی و خارجی به صورت قانونی از طریق گذرگاه زمینی دوغارون بین دو کشور ایران و افغانستان رفت و آمد می کنند که این حجم زیاد تردد مسافر از مرز نقش بسزایی در اشتغال کشور همسایه در حوزه های مختلف دارد.

بر اساس اعلام گمرک دوغارون سالانه افزون بر یک میلیون تن انواع کالا از طریق این مرز به سمت افغانستان صادر می شود.

گذرگاه مرزی اسلام قلعه- دوغارون در ۱۸ کیلومتری تایباد و مرکز این شهرستان ۱۴۵ هزار نفری نیز در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

​منبع : ایرنا

 

ارسال نظر