شناسه خبر: ۱۶۱۲۲۱
لینک کوتاه کپی شد

قصاص درملأ عام برای قاتل شهید الداغی

دیوان عالی کشور حکم قصاص در ملأ عام برای قاتل شهید غیرت را در حالی تایید کرد که وی به جرم ارتکاب یک قتل دیگر نیز به قصاص نفس و چاقوکشی در یک پرونده نزاع وحشتناک دیگر هم به پرداخت دیه محکوم شده است

قصاص درملأ عام برای قاتل شهید الداغی

به گزارش مشهد فوری به نقل از روزنامه خراسان دیوان عالی کشور حکم قصاص در ملأ عام برای قاتل شهید غیرت را در حالی تایید کرد که وی به جرم ارتکاب یک قتل دیگر نیز به قصاص نفس و چاقوکشی در یک پرونده نزاع وحشتناک دیگر هم به پرداخت دیه محکوم شده است.
 ماجرای قتل در نزاع وحشتناک!

 به گزارش اختصاصی روزنامه خراسان، ساعت ۲۲ دوازدهم آذر سال ۱۴۰۰، درحالی که قطرات باران آسفالت خیابان‌های سبزوار را شست وشو می‌داد ناگهان یک تماس تلفنی حیرت آور تیغه های چاقو را از غلاف‌ها بیرون کشید و قرار دعوا بین چند جوان و نوجوان گذاشته شد. برخی از اوباش و گردنکشان محلی که آثار خالکوبی‌های متعدد نیز بر اندامشان خودنمایی می‌کرد به طرف خیابان جهاد به راه افتادند. طولی نکشید که گروهی سوار بر 2 دستگاه موتورسیکلت با سلاح‌های عریان و چماق به محل قرار دعوا رسیدند و لحظاتی بعد نیز 2 جوان سوار بر خودروی پژو ۴۰۵ در محل مذکور توقف کردند. در این هنگام بود که 2 تن از موتورسواران با بیل و چماق به طرف خودرو هجوم بردندوشیشه‌های آن را در حالی شکستند که پژوسواران به طرف منزل برخی از بستگان خود فرار کردند و آنان را به کمک طلبیدند. با ورود تعداد دیگری از اطرافیان پژوسواران به درگیری وحشتناک، فریادهای دلخراش و ترسناک آسمان بارانی سبزوار را تکان داد و تیغه ‌های چاقو در تاریکی شب درخشید. در این میان یکی از افراد با ضربات چاقو مجروح شد و سپس نوجوانی به نام «حمیدرضا –آ» با مشاهده این صحنه خونین،ناگهان ضامن چاقوی دسته رنگی خود را فشرد و تیغه آن را به صورت کلنگی بر سینه جوانی به نام « ابوالفضل» فرود آورد. او سپس چاقو را از سینه فرد مجروح بیرون کشید و ضرباتی نیز به گردن و سینه 2 تن دیگر از بستگان وی کوبید اما در اثنای این درگیری ترسناک، افراد دیگری نیز در حالی با ضربات بیل و چاقو و چماق مصدوم شدند که ابوالفضل (یکی از مجروحان) بر اثر اصابت ضربه چاقوی ضامن‌دار به قتل رسید.
 گزارش اختصاصی روزنامه خراسان حاکی است: با فرار مهاجمان و عاملان درگیری از صحنه جنایت، تحقیقات گسترده‌ای توسط عوامل انتظامی و با دستورات ویژه دادستان عمومی و انقلاب سبزوار برای شناسایی و دستگیری عاملان این نزاع مرگبار آغاز شد و برخی از متهمان با تلاش شبانه روزی پلیس دستگیر شدند و پای میز محاکمه ایستادند. در این میان «حمیدرضا- آ» (متهم به قتل) نیز دستگیر و محاکمه وی به اتهام ارتکاب جنایت شروع شد اما چون هنوز به سن قانونی نرسیده بود، با دستور مقام قضایی و با صدور قرار قانونی آزاد شد و روند دادرسی ادامه یافت.

۲۰۲۳۱۰۱۴_۱۱۴۵۳۸
 دومین حادثه چاقوکشی!
 اما هنوز مدت زیادی از این جنایت تکان دهنده نگذشته بود که نوجوان مذکور نزاع هولناک دیگری را رقم زد و با یکی دیگر از دوستانش در حالی به چاقوکشی پرداخت که این بار طرف مقابل آن ها از مرگ گریخت اما با ضربات چاقوی آن ها به شدت مجروح شد.
 ماجرای شهید غیرت
 بنا بر گزارش روزنامه خراسان، در حالی که یک ماه بیشتر از این نزاع وحشتناک نگذشته بود و پرونده « حمیدرضا »دوباره در جریان رسیدگی قضایی قرار داشت او حادثه دیگری را در سبزوار رقم زد که این بار هیاهویی در کشور به راه افتاد و دل‌های بسیاری از باورمندان به امنیت لرزید.
آن شب (هشتم اردیبهشت گذشته) چاقوکش خشن به همراه یکی از دوستانش متعرض دختری شده بودند و «حمیدرضا» در حالی که دست دختر را گرفته و او را به زور می‌کشید توجه رهگذران را به خود جلب کرد. در این هنگام مرد جوانی به نام «حمیدرضا الداغی» با دیدن این صحنه تاسف بار به سوی جوان متعرض رفت تا او را از این رفتار اشتباه باز دارد ولی در یک لحظه ناگهان باز هم غرور و قدرت نمایی در تیغه چاقوی ضامن‌دار نمایان شد و این بار «حمیدرضا» که دیگر به سن قانونی هم رسیده بود ناگهان ضامن چاقویش را فشرد و تیغه سرد آن را در سینه مردی فرو برد که برای دفاع از ناموس وارد عمل شده بود.
 بنابر گزارش روزنامه خراسان، با شهادت این جوان غیرتمند، دل‌های زیادی در جای جای کشور تکان خورد و مردم در یک تشییع باشکوه، خواستار مجازات سریع عاملان این جنایت هولناک شدند. با توجه به حساسیت موضوع، بلافاصله دستورات ویژه‌ای از سوی قاضی جعفر طیار صابری (دادستان عمومی و انقلاب سبزوار) صادر شد و گروهی تخصصی از کارآگاهان طی چند ساعت عملیات ضربتی موفق به دستگیری 2 متهم این پرونده جنایی شدند و آنان را به دستگاه عدالت سپردند. چند روز بعد با تاکید قاضی غلامعلی صادقی (رئیس کل وقت دادگستری استان خراسان رضوی) تحقیقات تکمیلی پرونده «شهید غیرت»به نتیجه رسید و2 متهم به دادگاه کیفری یک خراسان رضوی معرفی شدند. از سوی دیگر اهمیت پرونده و مطالبه عمومی برای رسیدگی سریع و قاطع به این پرونده جنایی موجب شد تا این پرونده حساس در شعبه پنجم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی مورد رسیدگی قرار گیرد .طولی نکشید که جلسات دادگاه به ریاست قاضی محمد شجاع پور فدکی و به مستشاری قاضی مهدی عرب میستانی برگزارشد و2 متهم پرونده در حضور وکلای مدافع پای میز عدالت ایستادند.
صدور حکم دادگاه
 در این میان «حمیدرضا-آ» که پیش از این جنایت دیگری نیز مرتکب شده بود به صراحت ارتکاب قتل جوان خوش غیرت سبزواری را پذیرفت وبه قتل در نزاع دسته جمعی نیز اعتراف کرد .او همچنین به وارد آوردن ضربه چاقو در یک نزاع دیگر با همدستی« ابوالفضل- ر» به یک جوان دیگر هم اقرار کرد و بدین ترتیب با پایان جلسات محاکمه قضات با تجربه شعبه پنجم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی وارد شور شدند و متهمان را به اشد مجازات قانونی محکوم کردند. بر اساس رای دادگاه «حمیدرضا- آ» (جوان ۱۸ ساله) به اتهام ارتکاب قتل در نزاع دسته جمعی به قصاص نفس و به جرم قتل شهید الداغی نیز به قصاص در ملأ عام محکوم شد. همچنین قضات دادگاه رای به پرداخت دیه و تحمل ۶ ماه زندان به اتهام چاقوکشی دادند ومتهم دیگر« ابوالفضل-ر» را نیز به جرم شروع به قتل در ماجرای شهادت شهید الداغی به تحمل ۱۰ سال زندان و پرداخت دیه در دو درگیری محکوم کردند.

۲۰۲۳۱۰۱۴_۱۱۵۱۱۷

 

 به گزارش اختصاصی روزنامه خراسان اما رای صادره از سوی قضات شعبه پنجم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی طبق قانون مورد اعتراض متهمان و وکلای مدافع قرار گرفت و بدین ترتیب پرونده مذکور برای رسیدگی دقیق‌تر توسط قضات سپید موی دیوان عالی کشور به شعبه سی و نهم دیوان ارسال شد. این در حالی بود که قضات مذکور پس از مطالعه ریزبینانه و دقیق سطور 3 پرونده کیفری در نهایت بر درستی رای قضات با تجربه دادگاه کیفری خراسان رضوی مهر تایید زدند و آن را مطابق با موازین شرعی و قانونی دانستند.
 قضات دیوان عالی کشور همچنین استدلال‌های موشکافانه قضات دادگاه را بر اساس مستندات و محتویات پرونده تشخیص دادند و عین رای صادره را تایید کردند. شایان ذکراست: روند رسیدگی به این پرونده برای اجرای احکام ادامه دارد.

ارسال نظر