شناسه خبر: ۱۶۱۹۸۴
لینک کوتاه کپی شد

​پلو مجلسی با برنج پاکستانی + بهترین روش پخت

​پلو مجلسی با برنج پاکستانی + بهترین روش پخت

برنج پاکستانی همانند انواع دیگر برنج، در سبد غذایی بسیاری از مردم آسیا و خاورمیانه جای دارد. پاکستان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان برنج، جایگاه خود را در بین تولیدکنندگان برنج جهان تثبیت کرده است. پایین‌بودن میزان آمیلاز برنج مرغوب پاکستانی و دانه بلند بودن آن نیز از دلایل محبوبیت این نوع برنج است. برنج نوع پاکستانی علاوه بر ظاهر مجلسی و شیک خود، عطروطعم خوبی نیز دارد. تمام این ویژگی‌ها موجب شده تا این برنج به‌عنوان یک برنج مجلسی شناخته شود.

روش‌ های پخت برنج پاکستانی

همانند تمام انواع دیگر برنج، برنج پاکستانی هم به دو روش آبکش و کته پخته می‌شود. در روش پخت کته، مواد مغذی برنج حفظ شده و خواص غذایی بالایی دارد. از طرف دیگر آبکش‌کردن برنج موجب می‌شود تا برنج بیشتر قد کشیده و بسیار شیک و مجلسی باشد. به همین دلیل برای مجالس و مهمانی‌ها معمولاً پلو مجلسی با برنج پاکستانی سرو می‌شود. برای داشتن یک پلو مجلسی شیک، خوش‌عطر و مرغوب باید برنج را از فروشگاه‌های مواد غذایی معتبر تهیه کنید. فروشگاه مشهد برنج از معتبرترین فروشگاه‌های فعال در زمینه فروش انواع برنج ایرانی و خارجی مرغوب است.

55

تهیه پلو مجلسی با برنج مرغوب پاکستانی

برای تهیه پلو مجلسی با برنج پاکستانی، باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید. قبل از شروع مراحل پخت، ابتدا به‌اندازه تعداد نفرات مجلس، برنج را حدود یک ساعت در آب ولرم و نمک خیس کنید.

1.  مرحله اول

در یک قابلمه مناسب، بزرگ‌تر از میزان برنج، آب ریخته و آن را  روی حرارت گاز بگذارید و اجازه دهید آب جوش آید. توجه داشته باشید که برای پخت برنج باید قابلمه شما بزرگ‌تر باشد تا برنج آزادانه در آب جوش بخورد و دانه‌های برنج به یکدیگر نچسبند. مقداری نمک نیز به آب داخل قابلمه اضافه کنید. 

2. مرحله دوم

بعد از جوش‌آمدن آب داخل قابلمه، آب برنج پاکستانی را که یک ساعت خیس‌خورده خالی کنید و برنج را داخل آب در حال جوش بریزید. افزودن مقداری آبلیمو به آب داخل قابلمه موجب می‌شود تا برنج شما سفیدتر شود. همچنین افزودن یک لیوان آب سرد به برنج در حال جوش، موجب قدکشیدن بیشتر برنج می‌شود.

بعد از دقایقی که از جوشیدن برنج گذشت چند دانه از آن را برداشته و امتحان کنید. اگر احساس کردید که برنج پاکستانی تقریباً مغزپخت شده قابلمه را از روی گاز برداشته و در آبکش بریزید. در غیر این صورت بگذارید برنج در آب بجوشد تا مغزپخت شود.

3. مرحله سوم

بعد از ریختن برنج داخل آبکش روی آن آب سرد ریخته و بلافاصله آبکش را برداشته و چند بار بالا پایین کنید. این کار باعث می‌شود تا برنج‌هایی که در زیر قرار دارند جابه‌جا شده و در اثر حرارت له نشوند. دقت کنید که در این مرحله باید نمک برنج را تنظیم کنید. در صورت شور بودن مقداری آب روی برنج بگیرید و اجازه دهید آب برنج کاملاً از آبکش خارج شود.

دقت داشته باشید که برنج پاکستانی موردنیاز خود را از مرکزی معتبر خریداری کنید تا از نتیجه کار، یعنی یک برنج مجلسی زیبا و خوش‌قدوبالا راضی باشید. فروشگاه مشهد برنج با افتخار، یکی از معتبرترین مراکز فروش انواع برنج ایرانی، خارجی و مواد غذایی اولیه است. اعتبار مشهدبرنج به دلیل اجناس باکیفیت آن است.

44

4. مرحله چهارم

در یک قابلمه، 2 برابر حجم برنج موجود در آبکش، کمی روغن ریخته و آن را روی حرارت بگذارید. بعد از داغ شدن روغن، ورقه‌های سیب زمینی را در کف قابلمه ریخته و سپس برنج را به آرامی در قابلمه بریزید. در یک ظرف دیگر با روغن و زعفران، روغن داغ درست کرده و در حالی‌که کفگیر را بالای سر برنج می‌چرخانید روغن را در تمام قسمت‌های برنج بریزید.

در پایان با دسته قاشق چند حفره در برنج ایجاد کنید تا بخار آن خارج شده و زودتر دم بکشد. سپس دم‌کنی مناسب را روی درب قابلمه گذاشته حرارت را تنظیم کنید و اجازه دهید برنج حدود 2-1.5 ساعت دم بکشد.

 

777

انواع غذاهای همراه پلو مجلسی با برنج پاکستانی

بعد از دم‌کشیدن برنج، زرشک و زعفران خود را آماده کنید. برنج را در دیس مناسب ریخته و با زرشک و زعفران تزیین کنید و آن را برای سرو، سر میز ببرید. انواع مختلف غذاهای ایرانی مانند مرغ زعفرانی، کباب‌های لذیذ ایرانی و انواع خورش‌های خوش‌پخت ایرانی را می‌توان با این پلو مجلسی سرو کرد. همچنین می‌توان با استفاده از برنج پاکستانی، لوبیاپلو مجلسی، ته‌چین مرغ یا زرشک‌پلو تهیه کرد. دانه بلندی و قدکشیده بودن برنج پاکستانی زینت بخش مهمانی شما خواهد بود.

لوبیاپلو با برنج مرغوب پاکستانی

همان‌طور که گفتیم علاوه بر اینکه برنج پاکستانی را می‌توان با مرغ زعفرانی، انواع خورش‌ها و کباب‌ها سرو کرد؛ تهیه یک لوبیاپلو مجلسی نیز خالی‌ازلطف نیست. برای تهیه این غذا ابتدا پیازها را نگینی خردکرده و سرخ کنید. سپس گوشت‌ها را که در اندازه‌های کوچک قطعه‌قطعه کرده‌اید به پیازها افزوده و اجازه دهید گوشت آب بیفتد. بعد از کشیده‌شدن آب گوشت، لوبیاهای خردشده را به قابلمه افزوده و بگذارید سرخ شوند.

در مرحله بعد ادویه‌ها شامل زردچوبه، فلفل، نمک، دارچین و... افزوده و به‌اندازه لازم رب گوجه‌فرنگی اضافه کنید. بعد از اینکه رب گوجه‌فرنگی تفت خورد و طعم خامی آن گرفته شد محتویات قابلمه را به برنج پاکستانی از قبل آبکش شده اضافه کنید. دقت داشته باشید که افزودن مواد سرخ شده باید به‌صورت منظم و ورقه‌ورقه باشد.

یعنی بعد از چیدن ورقه‌های سیب‌زمینی کف قابلمه، 2-1 کفگیر برنج آبکش و یک کفگیر از مواد تهیه شده را داخل قابلمه بریزید و این کار را تا آخر ادامه دهید. سپس با ایجاد چند حفره، قراردادن دم‌کنی و تنظیم درجه حرارت شعله گاز اجازه دهید لوبیا پلوی شما دم بکشد. با تهیه برنج پاکستانی مرغوب از فروشگاه مشهدبرنج میز مجلس شما در میان سالن خواهد درخشید.

جمع‌بندی

علاوه بر برنج ایرانی، انواع مختلف برنج پاکستانی و برنج هندی نیز وجود دارند که نوع واقعی آن مرغوب بوده و برای مجالس و مهمانی‌ها استفاده می‌شوند. مانند تمام انواع دیگر برنج، برنج نوع پاکستانی هم به دو روش کته و آبکش تهیه می‌شود. برای داشتن یک پلو مجلسی شیک، بهتر است برنج به روش آبکش تهیه ‌شود. دستور تهیه برنج آبکش در قسمت‌های قبلی گفته شد.

این برنج را می‌توان با انواع خورش‌ها و کباب‌های ایرانی سرو کرد. همچنین لوبیاپلو، ته‌چین و زرشک‌پلو نیز  انواع دیگر غذاهایی هستند که می‌توان با برنج پاکستانی تهیه کرد. دقت داشته باشید که برای داشتن یک پلو مجلسی شیک و زیبا برنج را از فروشگاه‌های معتبر مواد غذایی مانند مشهدبرنج خریداری کنید.

 

ارسال نظر