شناسه خبر: ۱۶۲۳۱۸
لینک کوتاه کپی شد

تفاوت بیمه تمام خطر نصب و تمام خطر پیمانکاران

برای بررسی تفاوت بیمه تمام خطر نصب و تمام خطر پیمانکاران باید به شرایط و پوششهای مختلف این بیمه‌ها توجه داشته باشید که امکان دارد باعث ایجاد وجه تمایز بین آنها شود.

تفاوت بیمه تمام خطر نصب و تمام خطر پیمانکاران


برای بررسی تفاوت بیمه تمام خطر نصب و تمام خطر پیمانکاران باید به شرایط و پوششهای مختلف این بیمه‌ها توجه داشته باشید که امکان دارد باعث ایجاد وجه تمایز بین آنها شود.

در پروژه‌های مختلف برای حفاظت از جان کارکنان و همچنین تجهیزاتی که مورد استفاده قرار می‌گیرند، در اختیارداشتن قرارداد بیمه از اهمیت بالایی برخودار است که درصورت بروز هرگونه آسیب امکان دریافت خسارت را برای شما فراهم می‌کند.

معرفی بیمه تمام خطر پیمانکاران

پیش از اینکه بخواهید با تفاوت بیمه تمام خطر نصب و تمام خطر پیمانکاران آشنا شوید بهتر است در ابتدا اطلاعات کافی دررابطه‌با این نوع از بیمه‌ها به‌دست آورید تا دیدگاه روشن‌تری نسبت به آن‌ها داشته باشید.

بر همین اساس باید گفت که بیمه‌نامه تمام خطر پیمانکاران که با عنوان C.A.R نیز شناخته می‌شود برای پروژ‌ه‌های درحال احداث و طرح‌های عمرانی مختلف که معمولا کارکنان زیادی مشغول به فعالیت هستند، کاربرد زیادی دارد.

زمانی که از این نوع بیمه‌نامه استفاده می‌کنید، شرکت مربوط متعهد می‌شود تا تمامی مواردی که شما در هنگام انعقاد قرارداد ثبت کرده‌اید، تحت پوشش قرار دهد و خسارت آن‌ها را جبران کند.

باید گفت تفاوتی ندارد که خطرات احتمالی در پروژه‌های مختلف طبیعی باشد یا مواردی که به‌دلیل خطاهای انسانی به‌وجود می‌آید، درهرصورت شرکت بیمه به‌جزء موارد استثنا، خسارت شما را تقبل می‌کند.

آنچه باید درباره بیمه تمام خطر نصب بدانید

در میان بیمه‌های مهندسی که متقاضیان زیادی دارد یکی از موارد با عنوان بیمه تمام خطر نصب (Erection All Risk) معروف است و به‌طور معمول گزینه‌ای مناسب برای مکان‌هایی به‌شمار می‌رود که از تجهیزات زیادی استفاده می‌کنند.

با توجه به اینکه درحال‌حاضر از تجهیزات صنعتی بسیار زیادی برای تولید و اجرای پروژه‌های گوناگون استفاده می‌شود، ازاین‌رو حفاظت از این دستگاه‌ها که به‌طور کلی قیمت بالایی دارند به یک اصل اساسی تبدیل شده است.

خرید، نگهداری و تعمیر ابزارهای بسیار پیشرفته‌ای که برای تکمیل یک پروژه کاربرد دارد، هزینه‌های زیادی را به بخش صنعتی تحمیل می‌کند و بر همین اساس با دریافت یک بیمه‌نامه معتبر می‌توان در زمان بروز آسیب، خسارت واردشده را دریافت کرد.

تفاوت بیمه تمام خطر نصب و تمام خطر پیمانکاران در چیست؟

به‌منظور بررسی تفاوت بین این 2 نوع بیمه باید موارد مختلفی را در نظر گرفت که باعث می‌شود تا کارفرمایان و مسئولان پروژه متناسب با نیاز خود شرایط لازم برای بیمه تمام خطر پیمانکاران یا تمام خطر نصب را انتخاب کنند.

به‌طور کلی باید گفت که این بیمه‌ها ازنظر قوانین تا حد زیادی شبیه به یکدیگر هستند و چیزی که باعث ایجاد تفاوت بیمه تمام خطر نصب و تمام خطر پیمانکاران می‌شود موارد زیر است.

 

2

سرمایه های تحت پوشش بیمه تمام خطر نصب و تمام خطر پیمانکاران

مهم‌ترین موردی که باید دررابطه‌با تفاوت بین این بیمه‌ها مد نظر قرار داد مربوط به نوع پوشش آن‌ها است که به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید در مواقع لزوم برای دریافت خسارت اقدام کنید.

بر همین اساس برای اطلاع از تفاوت بیمه تمام خطر نصب و تمام خطر پیمانکاران ازنظر میزان پوشش باید گفت که در حالت C.A.R گستردگی بیشتری دیده می‌شود و افراد می‌توانند خسارت‌های جانی و مالی را دریافت کنند.

با استفاده از بیمه‌نامه تمام خطر پیمانکاران، شما قادر هستید تا خسارت‌های واردشده به اموالی که درحین اجرای پروژه به‌کار می‌رود را درصورت بروز آسیب یا نیاز به تعویض قطعات به‌دست آورید.

مورد دیگری که برای این بیمه‌نامه ارائه می‌شود مربوط به خسارت‌های جانی یا اشخاص ثالث است، به این صورت که شما در مدت‌زمان مشخص‌شده هزینه‌های دادرسی، قطع عضو یا آسیب جانی به کارکنان را دریافت می‌کنید.

این درحالی است که شما درصورت به‌کارگیری بیمه‌نامه تمام خطر نصب تنها درصورتی امکان استفاده از خدمات پرداخت خسارت را دارید که به اموال، تجهیزات و دستگاه‌هایی که در قرارداد ذکر شده‌اند آسیبی وارد شود که شامل موارد زیر هستند:

  • ارزش تمام اقلام و تجهیزاتی که در پروژه نصب می‌شوند.
  • چنانچه هزینه گمرک از ارزش اقلام جدا باشد این مورد هم تحت پوشش قرار می‌گیرد.
  • هزینه جابه‌جایی و حمل را هم می‌توان جزء قرارداد بیمه تمام خطر نصب حساب کرد.
  • لوازمی که برای نصب دستگاه‌ها در پروژه به‌کار می‌روند.
  • هزینه برداشت ضایعات ناشی از ایجاد خسارت و تخریب در قسمت‌های غیرقابل استفاده در پروژه نیز پوشش داده می‌شود.
  • اموال مجاور پروژه نیز درصورت تمایل تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

با این حساب باید گفت که این مسئله به‌عنوان اصلی‌ترین تفاوت بیمه تمام خطر نصب و تمام خطر پیمانکاران در نظر گرفته می‌شود و کارفرمایان باید با کسب اطلاعات دقیق، نسبت به انتخاب آن‌ها اقدام کنند.

بازار هدف برای بیمه تمام خطر نصب و تمام خطر پیمانکاران

مسئله مهم دیگری که در زمان بررسی تفاوت بین این بیمه‌ها بسیار حائز اهمیت خواهد بود، بازار هدف هرکدام از آن‌ها است که نشان می‌دهد چه نوع پروژه‌هایی امکان استفاده از بیمه‌نامه تمام خطر نصب یا تمام خطر پیمانکاران را دارند.

با توجه به اینکه بیمه تمام خطر نصب معمولا تجهیزات موجود در پروژه را تحت پوشش قرار می‌دهد بیشتر برای پروژه‌های شامل موارد زیر مناسب است:

  • تمامی اموری که مربوط به پیمانکاری تولید، توزیع یا انتقال خطوط برق، سیستم‌های کنترل، ابزار دقیق و دیگر موارد مربوط به این صنعت می‌شود امکان استفاده از این بیمه را دارند.
  • دستگاه‌ها و تجهیزاتی که برای انتقال آب، گاز و فاضلاب به‌کار می‌روند نیز به‌عنوان بازار هدف این نوع بیمه هستند.
  • در صنایع غذایی، پوشاک، استخراج، ذخیره و فرآوری مواد خام و همچنین تولید نفت و گاز نیز امکان استفاده از بیمه تمام خطر نصب وجود دارد.

در همین راستا باید گفت که تفاوت بیمه تمام خطر نصب و تمام خطر پیمانکاران با توجه به بازار هدف، وابستگی زیادی به میزان استفاده پروژه‌ها از تجهیزات و وسایل صنعتی دارد.

در واقع تمامی پیمانکاران در پروژه‌های ساختمانی، کشاورزی، صنعتی، معدن، مرمت آثار باستانی و هر مورد دیگری، امکان دریافت بیمه‌نامه تمام خطر پیمانکاران را دارند اما درصورتی‌که تعداد تجهیزات آن‌ها و ارزش اقلام کم‌تر از قرارداد باشد، استفاده از بیمه تمام خطر نصب خیلی کاربردی نیست.

تفاوت بیمه تمام خطر نصب و تمام خطر پیمانکاران از نظر مدت اعتبار

با درنظرگرفتن این مسئله که پروژه‌های مربوط به نصب تجهیزات تا مدت‌زمان مشخصی انجام می‌شود معمولا اعتبار بیمه‌نامه‌های تمام خطر نصب نیز تا حدودی محدودتر است.

براساس قرارداد تنظیم‌شده، مدت‌زمانی که برای استفاده از خدمات بیمه تمام خطر نصب در نظر گرفته می‌شود از زمان نصب تجهیزات شامل تمامی مراحل راه‌اندازی و دوره آزمایشی تا پایان کار است.

درضمن بعداز اینکه زمان پروژه نصب تمام شد، دوره استفاده از بیمه تمام خطر نصب به پایان می‌رسد و در این حالت باید بیمه جدیدی تحت عنوان نگهداری خریداری شود.

درباره مدت اعتبار بیمه‌نامه تمام خطر پیمانکاران معمولا به موارد مختلفی توجه می‌شود که باید به‌طور دقیق در قرارداد عنوان شود تا شخص بیمه‌گذار از آن‌ها آگاه باشد که به‌صورت زیر است:

  • مدت پیمان: این مورد شامل بهره‌برداری از پروژه می‌شود که به معنی تحویل کامل است.
  • مدت نگهداری: بعداز تحویل موقت پروژه معمولا وقفه زمانی به‌وجود می‌آید که به‌عنوان مدت نگهداری در بیمه‌نامه درج می‌شود و پوشش بیمه‌ای محدودتری را در برمی‌گیرد و تنها خسارت‌های ناشی از اشتباه‌های پیمانکاران را تقبل می‌کند.

اطلاعاتی درباره خطرات تحت پوشش بیمه تمام خطر نصب و تمام خطر پیمانکاران

در کنار تمام مواردی که به‌عنوان تفاوت بیمه تمام خطر نصب و تمام خطر پیمانکاران در نظر گرفته می‌شود باید به این نکته نیز اشاره کرد که خطرات طبیعی ایجادشده که نیاز به پرداخت خسارت دارند، در هر 2 قرارداد شبیه به یکدیگر هستند و عبارت‌اند از:

  • آتش‌سوزی
  • انفجار و صاعقه
  • زلزله
  • نشست زمین، رانش یا لغزش
  • سیل
  • طوفان
  • بهمن
  • آتشفشان
  • سقوط لوازم

مسئله‌ای که درخصوص نوع خطرات تحت پوشش مورد توجه قرار می‌گیرد، مربوط به این خواهد بود که تجهیزات و تاسیسات به‌کار رفته در پروژه‌ها معمولا احتمال آسیب بیشتری دارند که شامل خرابی به‌دلیل نوسان برق، ضربه و فشار، استفاده نادرست یا دیگر موارد است که در هر 2 بیمه‌نامه قید پوشش داده می‌شود.

طراحی اشتباه توسط افراد نابلد یا سرقت در پروژه‌های مختلف نیز ازجمله مواردی است که در بیمه‌نامه‌های تمام خطر پیمانکاران مورد توجه قرار می‌گیرد و خسارت ناشی از آن‌ها در اختیار کارفرمایان قرار می‌گیرد.

استثناهای بیمه تمام خطر نصب و تمام خطر پیمانکاران

بند مهمی در بیمه‌نامه‌ها به چشم می‌خورد که در هنگام امضای قرارداد نباید آن را نادیده بگیرید و دررابطه‌با استثناهای موجود است که در چنین مواردی هزینه‌ای برای خسارت ازسوی شرکت بیمه به شما تعلق نمی‌گیرد و عبارت‌اند از:

  • شورش، جنگ، عملیات خصمانه، اعتصاب کارگران و مواردی از این قبیل تحت پوشش قرار نمی‌گیرد.
  • سهل‌انگاری عمدی ازسوی بیمه‌گذار
  • واکنش‌های هسته‌ای یا آلودگی‌های رادیواکتیو
  • آسیب‌هایی که به‌دلیل شکست مکانیکی یا الکتریکی به تجهیزات و ماشین‌آلات وارد می‌شود.
  • هزینه مورد نیاز برای تعمیر، تعویض یا نگهداری از تجهیزاتی که به‌دلیل استفاده از مصالح یا لوازم معیوب به‌وجود می‌آید.

 

3

جمع‌بندی

تفاوت بیمه تمام خطر نصب و تمام خطر پیمانکاران به‌طور کلی مربوط به پوشش‌های بیمه‌ای و مدت‌اعتبار می‌شود که با توجه به نوع پروژه مورد نظر تعیین خواهد شد.

در بیمه تمام خطر نصب معمولا تجهیزات و دستگاه‌هایی که فرایندهای اجرایی را انجام می‌دهند مورد پوشش قرار می‌گیرند، درحالی‌که برای بیمه تمام خطر پیمانکاران تمامی موارد مالی و جانی مهم است.

 

ارسال نظر