شناسه خبر: ۱۶۱۹۱۷
لینک کوتاه کپی شد

توفیق خدمت ۸ هزار بانو در حرم مطهر رضوی / از تسهیل زیارت بانوان تا اشتغالزایی و آزادسازی زندانیان

خیل انبوه بانوان و کودکان همراه آنها، بیش از نیمی از جمعیت زائران حرم مطهر رضوی را تشکیل می‌دهند و خدمت به آنها طرح و برنامه‌ریزی ویژه‌ای می‌خواهد که به همت 8 هزار خدمه خواهر ارائه می‌شود؛ خدمتی که البته تنها به داخل حرم محدود نیست و فعالیت‌های اجتماعی و عام‌المنفعه را نیز شامل می‌شود.

توفیق خدمت ۸ هزار بانو در حرم مطهر رضوی / از تسهیل زیارت بانوان تا اشتغالزایی و آزادسازی زندانیان

به گزارش مشهد فوری؛ پیش‌بینی رواق‌های ویژه برای حضور بانوان در حرم مطهر رضوی، خدمتی است که آستان قدس رضوی برای تسهیل زیارت این گروه از زائران در نظر گرفته است. ارائه این خدمت نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و به کارگیری نیروهای خدمت‌رسان ویژه‌ای است که مد نظر بوده و منجر به آن شده است که خدمه خواهر، با حضور در این رواق‌ها، خادم بانوان زائر و فرزندان همراه آنها باشند.

تلاش شبانه‌روزی خواهران خدمه برای تسهیل زیارت بانوان
زهرا قاسمی رئیس اداره رواق‌های ویژه خواهران حرم مطهر رضوی در این باره می‌گوید: بانوان و کودکان بیش از 50 درصد زائران بارگاه منور امام رضا(ع) را تشکیل می‌دهند که این جمعیت در رواق‌های خواهران متمرکز است و به نسبت برادران ماندگاری بیشتری دارند لذا خدمت رسانی به این عزیزان با ظرافت بیشتری همراه است. 
وی می‌افزاید: این اداره با هدف برقراری نظم، آرامش، تسهیل تردد، مدیریت جمعیت انبوه و انجام کلیه فعالیت‌های خدماتی، رفاهی در رواق‌های خواهران را با همراهی خدمه خواهر انجام می‌دهد.
قاسمی ادامه می‌دهد: در حال حاضر 8 هزار نفر از بانوان مشهدی توفیق خدمت به زائران امام رئوف(ع) را دارند و به صورت شبانه‌روزی تلاش می‌کنند تا زائران عزیز در کوتاه‌ترین زمان با دقت و سرعت بهترین و بیشترین خدمات را در نهایت آرامش دریافت کنند و با حال خوب و زیبا از حرم مطهر خارج شوند.

image_2023-12-31_12-08-26

اشتغالزایی برای بانوان سرپرست خانوار
این 8 هزار خدمه حرم امام هشتم(ع)، علاوه بر میزبانی از زائران در حرم، فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی متعددی دیگری نیز دارند. اجرای طرح خودکفایی و اشتغالزایی برای بانوان سرپرست خانوار، مشارکت در میزبانی از زائران دهه آخر صفر با حضور در مواکب درون شهری و برون شهری از جمله این خدمات است که همه ساله در دهه آخر صفر انجام می‌شود و سابقه‌ای 20 ساله دارد. 
تهیه و توزیع غذای گرم در حاشیه شهر، تدارک بسته‌های معیشتی در قالب طرح رحمت رضوی و توزیع بین بیماران تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره)، دوخت و بسته‌بندی اقلام حجاب، تولید و توزیع 3هزار عروسک رضوان به عنوان نماد حجاب مطلوب، دوخت 7هزار لباس ویژه کودکان حاضر در مراسم شیرخوارگان حسینی، دوخت روزانه 300 چادر زائر، اعزام خادمان زیارت اولی به قم وکربلا، اعزام گروه‌های خدام خواهر به مدارس متوسطه و اجرای برنامه‌های معرفتی در راستای آشنایی بیشتر با امام رضا(ع) و همچنین برپایی نمایشگاه‌های کارآفرینی در نقاط مختلف شهر، از دیگر طرح‌هایی است که به همت این بانوان خواهر اجرایی شده است و استمرار دارد.

image_2023-12-31_12-08-09

آزادسازی 40 زندانی جرایم غیرعمد
قاسمی درباره دیگر فعالیت‌های اجتماعی این خادمان نیز اظهار می‌کند: از سال 83 تا کنون همه ساله در مناسبت‌هایی همچون دهه کرامت، دهه ولایت، ایام پایانی ماه صفر و شب‌های قدر، بازدیدهایی از برخی مکان‌ها از جمله  بند نسوان زندان مرکزی مشهد، شیرخوارگاه، آسایشگاه معلولین، مراکز بهزیستی، بیمارستان‌ها و محل‌های استقرار کارتون خواب‌ها انجام می شود که با استقبال خوب خدمه همراه بوده است. 
به گفته او، تامین و توزیع برخی اقلام همچون شیر خشک، البسه و مواد غذایی، همراه با نبات متبرک، چادر، تسبیح و روسری یکی از اقداماتی است که در قالب این بازدیدها انجام می‌شود، ضمن آنکه تنها در سال ۱۴۰۱ تعداد ۴۰ زندانی جرایم غیر عمد به همت خواهران و جمع آوری مبلغی بالغ بر یک‌ونیم میلیارد تومان آزاد شدند و به کانون خانواده بازگشتند.

ارسال نظر