شناسه خبر: ۱۶۲۳۳۷
لینک کوتاه کپی شد

تاکید به زیبایی چهره و اندام خیانت به زنان است

دانشیار گروه آموزشی روانشناسی مشاوره و تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: از دیدگاه روانشناختی افرادی که به سمت عمل‌های جراحی زیبایی می‌روند، آن خودپنداری بدنی و جسمانی را آنجنان که باید نپذیرفتند و بجای تغییر ذهن، جسم خودشان را تغییر می‌دهند.

تاکید به زیبایی چهره و اندام خیانت به زنان است

به گزارش مشهد فوری؛ سید محسن اصغری نکاح در گفت‌وگو با اخبار مشهد افزود: انسان زیبایی را دوست دارد و زیباگرا خلق شده است و کلا گرایش به زیبا دیدن یا زیبا بودن و تجربه زیبایی را دارد و در آن شکی نیست. زیبایی‌ها انواع مختلفی دارند و یک قسمت از زیبایی‌ها می‌توان به‌عنوان زیبایی‌های مادی و یک نوع دیگر به‌عنوان زیبایی‌های معنوی در نظر گرفت.

دانشیار گروه آموزشی روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: آن مواردی که ما با آن چالش داریم و یک آسیب نوظهور در فرهنگ و جامعه است؛ بدن گرایی و یا به اصطلاح تحمیل کردن زیبایی به بدن و زیبایی مصنوعی است. بنابراین چالشی که با آن مواجه هستیم و اینکه چرا افراد به این مسئله روی می‌آورند یک پدیده چند بعدی و ریشه‌های مختلفی را دارد. ابتدا موضوع تجارت است که یک سری عرضه و تقاضا در این زمینه وجود دارد و به هرحال منافعی را برای عده‌ای تامین می‌کند؛ علت دیگر معنا در زندگی تغییر کرده است و لذت گرایی جسمانی، فردگرایی و به نوعی اهمیت بسیار زیاد به فرد و خود محوری در حال افزایش است. 

این استاد دانشگاه در ادامه عنوان کرد: از نطر روانشناختی ما یک ذهن و یک بدن داریم و آنچه که در بدن ما است در ذهن ما یک تصوری از بدن نیز وجود دارد. بنابراین از دیدگاه روانشناختی افرادی که به سمت عمل‌های جراحی زیبایی می‌روند، آن خودپنداری بدنی و جسمانی را آنجنان که باید نپذیرفتند و بجای تغییر ذهن، جسم خودشان را تغییر می‌دهند. لذا با افرادی روبه‌رو هستیم که به دلایلی ذهنشان یک خودپنداری ایده‌آلی را طراحی کرده است و معمولا تحت تاثیر رسانه، ارزشیابی دیگران، عوامل بیرونی و تبلیغات قرار دارند و از بدن واقعی خودشان فاصله گرفته‌اند. وی گفت: این افراد با فاصله از بدن واقعی خود سعی دارند که جسم‌شان را با سپردن به تیغ و تزریق و ... تغییر دهند تا به آن چیزی که فکر می‌کنند و می‌خواهند، برسند. باید روی ذهن افراد کار گردد و شایستگی‌هایشان در مسیر رشدشان قرار گیرد و به زیبایی‌های تحمیلی دقت شود. زیبایی ظاهری و مادی پایانی ندارد و متاسفانه تحت تاثیر رسانه و فرهنگ است و افراد به خاطر اعتماد به نفس پائین اقدام به عمل‌های زیبائی می‌کند.

اصغری خاطر نشان کرد: ما هرچقدر به زیبایی چهره و اندام تاکید کنیم، خیانت به زنان و سپس فرد و جامعه است، چون در درازمدت این زیبائی‌ها باقی نخواهد ماند و کارکرد خودش را از دست می‌دهد و می‌توان گفت با عمل‌های زیبایی از زنان سوءاستفاده ابزاری می‌شود و بیشتر برای تجارت و لذت‌گرائی است که این نکته قابل اهمیت می‌باشد.

خبرنگار : سیده مرجان فرحمند

 

ارسال نظر