شناسه خبر: ۱۶۱۹۱۰
لینک کوتاه کپی شد

"شاهنامه به روایت سپیده" یک روایت مادرانه از شاهنامه است

نویسنده کتاب "شاهنامه به روایت سپیده" گفت: این کتاب روایت مادرانه ای است که شاهنامه فردوسی را با ارجاع به شاهنامه های معتبر و با استفاده از منابع مستند به زبان نثر امروزی برگردانده است.

"شاهنامه به روایت سپیده" یک روایت مادرانه از شاهنامه است

به گزارش مشهد فوری؛ مراسم رونمایی از کتاب شاهنامه به نثر امروزی با عنوان"شاهنامه به روایت سپیده" با حضور اساتید برجسته فردوسی پژوه در محل قطب علمی فردوسی شناسی در دانشگاه ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی با همکاری مؤسسهٔ فرهنگی خردسرای فردوسی برگزار شد. 

در این مراسم مدیر قطب علمی فردوسی‌شناسی و ادبیات خراسان در دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: نکته قابل ذکر درباره  شاهنامه به عنوان یک اثر کلاسیک این است که متعلق به روزگار دوریست  و متناسب با همان روزگار به نگارش درآمده  است. 

محمد جعفر یاحقی عنوان کرد:فردوسی اتفاقاتی از گذشتگان خود را به دست آورد و آن ها را تبدیل به روایت کرد که برای مدت زمان طولانی محفوظ ماند و بسیار دشوار است که انسانی حرفی بزند که برای بیش از هزاران سال زنده بماند و باید گفت بسیاری از حرف هایی که در گذشته زده شده دوره آن تمام شده و باید آن ها را ترجمه کرد. 

وی افزود: بعد از شاهنامه تلاش های زیادی برای روایی کردن شاهنامه اتفاق افتاد تا این میراث به نسل های بعد منتقل شود و این کاری است که امروز باید بدون تردید انجام شود. 

مدیر قطب علمی فردوسی‌شناسی و ادبیات خراسان در دانشگاه فردوسی مشهد گفت: کاری که در این کتاب صورت گرفته است برای پیش بردن این هدف است که ما بیایم شاهنامه را که در یک چهارچوب خاص عنوان شده است را در یک قالب امروزی بریزیم. 

image_2023-12-31_10-43-30

نویسنده کتاب "شاهنامه به روایت سپیده" در باره ضرورت تالیف این کتاب عنوان کرد: سالهاست تلفن‌‌های همراه و بازی‌های رایانه‌ای جای روایت قصه را برای نسل نو ایران  گرفته‌اند و  پدرها و مادرها به دلیل غرق شدن در  تکنولوژی و دغدغه‌های زندگی امروز از فضای قصه‌گویی دور هستند و در کنار این موضوع  منبعی ساده و مستند برای  آشنا ساختن فرزندان با ادبیات کهن در دسترس نیست و این کتاب برای تامین این ضرورت همراه با تحقیق و پژوهش و قصه گویی تالیف شده است. 

سپیده دولتشاه ادامه داد: قصه‌گویی برای  والدین ضروری است به این دلیل که داستان‌ها از جمله داستان های شاهنامه حامل ارزش‌های معنوی، باور‌های اجتماعی، آموزه‌های رفتاری و امانت‌‌های فکری هستند و نقش بسیار مهمی در رشد شخصیت و مهارت‌های اجتماعی ما از کودکی تا بزرگسالی دارند و کتاب "شاهنامه به روایت سپیده" با نثری داستانی و قصه محور  برای والدین  نوشته شده است تا به راحتی بتوانند قصه های شاهنامه را برای کودکان خود تعریف کنند. 

وی افزود در این کتاب از کلماتی  بهره گرفته شده که در مکالمات محاوره و روزمره از آن ها استفاده  می شود و در کنار این موضوع برای راحتی مخاطب به شناخت و واکاوی شخصیت های شاهنامه به طور خلاصه پرداخته شده تا درک بهتری حاصل شود.

دولتشاه تصریح کرد: شاهنامه‌ فردوسی مهمترین سندِ عظمت زبان فارسی‌ و مجموعه‌ای از تاریخ و فرهنگ قوم ایرانیست که همه‌ی ابعاد زندگی، اعتقادات، باورها و دستاوردهای فکری و دینی و اخلاقی و اجتماعی ایرانیان را در خود جای داده و امیدورام این روایت قصه محور به شناخت و انتقال هرچه بهتر این قصه ها به خانواده ها کمک کند.

 

منبع : روزنامه قدس

 

ارسال نظر