شناسه خبر: ۱۶۲۱۸۹
لینک کوتاه کپی شد

برگزیدگان دومین جایزه فنارانه ایرج یزدان‌بخش معرفی شدند

یین اختتامیه دومین دوره «جایزه فناورانه ایرج یزدان‌بخش» با معرفی ۴ طرح برتر و برگزیده در مشهد برگزار شد.

برگزیدگان دومین جایزه فنارانه ایرج یزدان‌بخش معرفی شدند

به گزارش مشهد فوری؛ دومین دوره «جایزه فناورانه ایرج یزدان‌بخش» با حضور دکتر مسعود میرزایی شهرابی، رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی و دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر سجادی نیّری رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر ایران، دکتر محسن محور رئیس بیمارستان رضوی، اعضای شورای راهبری گروه صنعتی پارت لاستیک و جمعی از مسئولان، اساتید هیئت علمی دانشگاه فردوسی، دانشجویان، فارغ التحصیلان، کارآفرینان و صنعت‌گران کشور، سه شنبه اول اسفند 1402 همزمان با زادروز زنده‌یاد ایرج یزدان‌بخش؛ پدر صنعت خراسان در مشهد، در سالن اجتماعات مجتمع شهدای سلامت مشهد برگزار شد.

این رویداد جهت گسترش ارتباط عمیق و مستمر صنعت و دانشگاه و با توجه به ضرورت جهت دهی بیش از پیش پایان نامه‌ها و رساله‌ها به پژوهش‌های کاربردی و همچنین تقویت کارگروهی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد خارج از پایان‌نامه یا رساله و با هدف تربیت و جذب نیروی انسانی مستعد در صنایع، به صورت سالانه به یک طرح فناورانه برتر و شایسته دانشگاهی این جایزه اختصاص می‌یابد.

در بخش نخست این مراسم دکتر مسعود میرزایی، رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی و ریاست دانشگاه فردوسی مشهد پس از عرض تبریک اعیاد شعبانیه گفت: برگزاری چنین رویدادهایی برای تداوم فرهنگ و پیشرفت در عرصه علم و صنعت حائز اهمیت است. خاندان یزدان‌بخش ضمن تلاش در حوزه صنعت، با انجام عمل خیرخواهانه از ثروت خود در راستای فرهنگ‌سازی، اعتلا و توسعه فناوری و علم کشور بهره گرفتند و این امر بسیار ارزشمند است. امید دارم که با حضور خیرین، حمایت و پشتیبانی و بکارگیری و ظهور خلاقیت کارآفرینان و با تلاش روز افزون زمینه‌های لازم برای قرار‌گیری استان خراسان رضوی در ردیف استان‌های پیشرو در علم و فناوری صورت گیرد.

وی همچنین اظهار کرد؛ پارک علم و فناوری دانشگاه فردوسی و پارک علم و فناوری خراسان رضوی در عین اتحاد و یکپارچگی تمام ظرفیت‌ها را در کنار هم و در اوج همگرایی قرار می‌دهد تا باعث خروجی کلان در عرضه علم و فناوری شود. بنده به نمایندگی از دانشگاه فردوسی و پارک علم و فناوری خراسان رضوی، برای توسعه و اعتلای فناوری کشور آمادگی خود اعلام می‌کنم تا با حمایت و بهره‌گیری از توان جوانان مستعد و نخبه در صنایع مختلف بتوانیم مسیر پیشرفت را برایشان مهیا نموده و از مهاجرت نخبگان جلوگیری شود. آینده‌ درخشانی پیش روی جوانان و ایران است که جز با توجه به حوزه علم و فناوری محقق نخواهد شد.

سجادی نیری رئیس هیئت مدیره انجمن سرمایه گزاری خطرپذیر و مدیرعامل تکنو تجارت تاکید کرد: معتقدیم پیشرفت علم و فناوری در کشور ما رقم خواهد خورد. در مسیر علم و فناوری باید به فرهنگ خطرپذیری توجه ویژه‌ای کنیم. بیاموزیم و بپذیریم که خطر کنیم و بگذاریم تا دیگران نیز خطر کنند و این خطرات را ما با فراخی سینه و سعه صدر بپذیریم و تحمل خود را بالا ببریم. اجازه بیان نظرات مختلف و متعدد را به افراد بدهیم. ظرفیت خطرپذیری در حوزه اجتماعی، اقتصادی، علم و فناوری و ایجاد کسب و کار و شرکت‌های نوآور را بپذیریم. فضای خطرپذیری را تمرین کرده و بپذیریم که از حاشیه امن حوزه کاری خود فاصله بگیریم تا تجربه‌های بهتر و موفق‌تری بدست بیاوریم. طبق اعتقاد بنیانگذار گروه صنعتی پارت لاستیک مرحوم ایرج یزدان بخش، « تلاش، تفکر، تداوم، تحمل» در هر امری مهم و رمز موفقیت هر انسان است.

در ادامه این مراسم، دکتر عبدالله یزدان‌بخش؛ رئیس شورای راهبری گروه صنعتی پارت لاستیک و رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی و برادر مرحوم ایرج یزدان بخش ضمن بیان تلاش‌های برادر خود در عرصه صنعت و گرامی داشتن یاد و خاطره او اظهار داشت؛ از این پس نیز تلاش مضاعف خواهد شد ضمن همکاری با بخش‌های تصمیم گیرنده دولت، بخش خصوصی، اقتصادی در اتاق بازرگانی، شنونده بیانات اساتید و نخبگان عرصه علم و صنعت باشیم و مسائل، مشکلات و درخواست‌هایشان را پیگیری کنیم. همچنین بناست جایزه فناورانه ایرج یزدان بخش هر ساله برگزار گردد.

در بخش دیگر مراسم اختتامیه جایزه فناورانه ایرج یزدان‌بخش از اولین کتاب «لاستیک سیلیکونی مایع» در ایران با حضور شورای راهبری گروه صنعتی پارت لاستیک، دکتر ظهوری نماینده گروه صنعتی پارت لاستیک در دانشگاه فردوسی، دکتر محور رئیس بیمارستان رضوی مشهد، خانم دکتر میران موسوی از مترجم کتاب و دکتر پناهی به نمایندگی از دانشگاه فردوسی رونمایی شد

در ادامه رویداد از فناوران و تلاش‌گران برتر همچون شرکت‌های «رینگ سازی مشهد»، «پویا گستر خراسان»، «بسپارتابان»، «عایق‌خودرو توس»، «شیمی پیدایش تهران»، «ایران چاشنی»، «رنگ سازی سیکلمه»، «آرتین برنا»، «پارت لاستیک»، «بسپارسازه طوس»، «همگرطوس»، «پارسا یاران خراسان»، «سرمایه گزاری»، «آتی کاوان انرژی پارت »، «مشهد گیربکس» ،«پروفیل و لوله لاستیکی» و دیگر شرکت های برتر این رویداد با حضور مهندس بحرینیان؛ مدیر عالی گروه صنعتی تکلان توس و جمعی از مدیران صنعتی و اساتید دانشگاهی تقدیر شد.

مهندس سید محمد بحرینیان؛ فعال اقتصادی و رئیس اسبق کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران با ذکر سخنان امیرالمومنین امام علی(ع) در نامه 53 نهج البلاغه، به لزوم توجه و اهمیت اقتصاد، علم صنعت و بازرگانان در توسعه کشور اشاره کردند.

وی تاکید کرد؛ اقتصاد از تولید به دست می‌آید و بازرگانی نیز مبتنی بر تولید است. اقتصاد مهم است زیرا تولید برای پیشرفت و خودکفایی کشور مهم است. خیران و کارآفرینان حوزه صنعت با اقدامات و فعالیت‌هایشان علاوه بر به کارگیری نیروی انسانی، باعث افزایش منابع عمومی برای کشور بسیار ارزشمند هستند. او خرد را لازمه توسعه علم و صنعت دانست.

در پایان این رویداد که با همکاری و حمایت مالی گروه صنعتی پارت لاستیک و دانشگاه برگزار گردید برندگان جوایز بخش های مختلف رویداد معرفی و تقدیر شد.

 گروه رهام؛ برای تولید خودروی رهام، رتبه نخست؛ دومین جایزه فناورانه ایرج یزدان‌بخش را کسب نمود و جایزه یک دستگاه خودروی سواری را دریافت کرد.

محمد منافی برای ارائه مدل ریاضی مناسب جهت پیش‌بینی رفتار قالب‌های تولید برکیفیت فنی پنل‌های تخته تراشه جهت‌دار از هرس درختان و تولید کف‌پوش از تراشه‌های هرس شده درختان، رتبه دوم، دومین جایزه فناورانه ایرج یزدان‌بخش را دریافت کرد.

رتبه سوم الف این رویداد، به سیاوش وجدانی به دلیل تحقیقات و نوآوری در ساخت محصول آجرهای نسوز تعلق گرفت.

 رتبه سوم ب محصول فناورانه، را علی بابایی برای طراحی و ساخت گلدان کامپوزیتی زیست تجدیدپذیر از آن خود کرد.

ایرج یزدان بخش، پدر صنعت خراسان و بنیان گذار گروه صنعتی پارت لاستیک بود با تاسیس این مجموعه در سال ۱۳۶۳ و خدمات چشم گیری در زمینه کسب دانش فنی، بومی سازی و خود کفایی کشور نمود و به عنوان یکی از چهره های شاخص صنعت کشور شناخته می شود. کتاب «بابا ایرج» از سرگذشت زندگی وی منتشر شده است.

لازم به ذکر است اولین دوره این رویداد در سال 1401 برگزار شد و تیم دانشجویی هگزا به سرپرستی دکتر اکبرزاده، عضو هیأت علمی گروه مهندسی مکانیک و مسئول آزمایشگاه رباتیک دانشکده مهندسی موفق شدند جایزه نخستین دوره را از آن خود کنند.

 

منبع : خبرگزاری مهر

ارسال نظر