شناسه خبر: ۱۶۲۰۶۰
لینک کوتاه کپی شد

سیگار الکترونیک را نمی‌توان ترک کرد

مدیر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سیگار الکترونیک را به راحتی نمی‌توان ترک کرد و تحقیقات علمی نشان می‌دهد سیگار الکترونیک برای ترک دخانیات موفقیت قابل توجهی نداشته است که اکثر مصرف کنندگان سیگار الکترونیک به مصرف کننده توام ویپ و مواد دخانی تبدیل می‌شوند و مصرف کنندگان ویپ با خرید کارتریج‌های غنی شده‌اند که نیکوتین بیشتری وارد بدن خود می‌کنند.

سیگار الکترونیک را نمی‌توان ترک کرد

به گزارش مشهد فوری؛ ندا اخروی در گفت‌وگو با اخبار مشهد افزود:این روزها به دلیل تبلیغات گسترده مافیای سیگار بسیاری تصور می‌کنند سیگارهای الکترونیک کم‌ ضررتر از سیگارهای سنتی است و این تبلیغات بیشتر حول این موضوع است که القاء کننده تاثیر سیگارهای الکترونیک به‌عنوان عامل موثر برای ترک سیگار است.وی گفت: سیگار الکترونیک نیز حاوی ماده اعتیادآور نیکوتین بوده و اکثر خطرات ناشی از سیگار سنتی را شامل می‌شود.

مدیر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: خطر دیگر این که با تبلیغات تجاری مافیای دخانیات در سراسر جهان و گسترش عرضه ویپ‌ها، بسیاری از جوانان و نوجوانان به استفاده از آن‌ها روی آورده‌اند و این ابزارها، با هدف القای حس سیگار یا قلیان کشیدن ابداع شده‌اند و شرکت‌های سازنده معمولا تبلیغات گسترده‌ای در مورد بی‌ضرر بودن آنها ارائه می‌دهند، اما پژوهش‌های بسیاری نشان داده‌اند که ویپ‌ها، ابزارهای بی‌ضرری نیستند و خطرات بسیاری در پی دارند و در واقع این ابزار نیکوتین را به‌جای دود به شکل بخار خارج می کند. وی گفت: در ویپ‌ها مایعی حاوی نیکوتین به نام e-liquid به همراه پروپیلن گلیکول و گلیسیرین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اخروی عنوان کرد: بدانید که سیگار الکترونیکی یا ویپ به‌دلیل ایجاد وابستگی شدید می‌تواند مانع ترک واقعی نیکوتین توسط فرد سیگاری شود و فراگیری سریع استفاده از ویپ در بین نوجوانان در سراسر جهان و چندین مورد مشکلات ریوی منجر به مرگ ناشی از استفاده از این نوع سیگار، باعث افزایش نگرانی‌ها و تحقیقات درباره عوارض ویپ شده است. وی در ادامه افزود: به طور معمول ریه‌ها دائما در معرض ویروس‌ها و باکتری‌هایی قرار دارند که ما آن‌ها را تنفس می‌کنیم و مصرف ویپ همچون سیگار عادی می‌تواند به ریه‌ها آسیب برساند.

مدیر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: استنشاق عناصر مضر موجود در ویپ که نباید در ریه باشند، می‌تواند به بروز بسیاری از مشکلات ریوی منجر شود و به بافت‌های ریه آسیب برساند، سلول‌های مرده بسیاری را به جا بگذارد و سیستم ایمنی بدن را نیز مختل کند. که علاوه بر این اگر لوله ویپ آلوده باشد، باکتری‌ها مستقیما به بافت‌ ریه ها می‌رسند و می‌توانند هر گونه اختلالی را در آنجا به وجود بیاورند.

اخروی گفت: سیگار الکترونیک را به راحتی نمی‌توان ترک کرد و تحقیقات علمی نشان می‌دهد سیگار الکترونیک برای ترک دخانیات موفقیت قابل توجهی نداشته است که اکثر مصرف کنندگان سیگار الکترونیک به مصرف کننده توام ویپ و مواد دخانی تبدیل می‌شوند و مصرف کنندگان ویپ با خرید کارتریج‌های غنی شده‌اند که نیکوتین بیشتری وارد بدن خود می‌کنند.

وی با اشاره به تاثیرات منفی ویپ بیان کرد: با افزایش ولتاژ ویپ مقدار بیشتری از این سم مهلک وارد بدن می گردد که به خاطر داشته باشید یک گرم نیکوتین یک سم بسیار قوی و کشنده است. سازمان جهانی بهداشت در گزارشی اعلام کرده که ویپ قطعا مضر است و باید تحت نظارت قرار گیرد و تاکید کرده است که استفاده از سیگار الکترونیک برای کسانی‌که قصد ترک سیگار دارند توصیه نمی‌شود و حتی ممکن است دروازه‌ای برای اعتیاد در بین جوانان باشد. استفاده از سیگار الکترونیک وسوسه مصرف دخانیات در افرادی که اقدام به ترک مواد دخانی کرده‌اند را دامن می‌زند.

 

خبرنگار : سیده مرجان فرحمند

ارسال نظر