شناسه خبر: ۱۶۱۷۵۲
لینک کوتاه کپی شد

بیماری ها در معاینات بدو استخدام

آزمایشات طب کار و معاینات بدو استخدام برای بررسی عملکرد اجتماعی، روانی، جسمانی افراد انجام می گیرد. تست های سلامتی باعث می شود که افراد درجایگاه شغلی قرار بگیرند که از لحاظ توانایی های روحی و فیزیکی با حرفه مورد نظر تطابق داشته باشند.

بیماری ها در معاینات بدو استخدام

تشخیص بیماری ها در معاینات بدو استخدام اهمیت زیادی دارد، به طوری که سبب افزایش بازده کارکنان در محیط کار می شود. بنابر این ما در این بخش سعی می کنیم که در زمینه تست های بدو استخدام و مزایای آن اطلاعات کاملی در اختیارتان قرار دهیم.

 

990

اهمیت معاینات استخدامی

1.جلوگیری از انتقال بیماری ها

افرادی که به بیماری های عفونی مبتلا هستند، با انجام تست بیماری ها در معاینات استخدام به راحتی  تشخیص داده می شوند. بنابراین بیماری در طب کار با استفاده از تست های مختلف مشخص شده و در صورتی که فرد بیماری خاصی داشته باشد، از ورود شخص به محیط کار جلوگیری می شود.

 

9900

2. افزایش بهره وری در محیط کار

باتوجه به این که کارکنان به عنوان مهمترین منابع محیط کار می باشند، باید توانایی لازم برای انجام وظایف خود را داشته باشند. تست بیماری ها در معاینات استخدام به کارفرمایان کمک می کند تا کارکنانی را انتخاب کرده که توانایی‌های مناسب را داشته باشند. بیماری ها و معاینات بدو استخدام، باعث افزایش بهره وری در محیط کار می شود.

3. کاهش حوادث شغلی

بیماری ها در معاینات استخدام، موجب می شود که مشکلات فیزیکی یا روانی افراد به راحتی تشخیص داده شود. چنین مشکلاتی می تواند منجر به حوادث و صدمات شغلی در محیط کار شود.

مدارک مورد نیاز برای معاینات بدو استخدام

1. کارت ملی یا شناسنامه

2. یک قطعه عکس

3. مدارک تحصیلی

4. سوابق پزشکی

معاینه پزشکی در بدو استخدام شامل چه مواردی است؟

بیماری ها و معاینات بدو استخدام توسط متخصص طب کار انجام می شود و اطلاعات مربوط به سلامتی فرد در پرونده وی ثبت می شود. در ادامه تست های پزشکی که توسط دکتر صورت می گیرد را معرفی می کنیم.

شنوایی سنجی

تست شنوایی سنجی به دلیل بررسی میزان شنوایی افراد انجام می شود. چنانچه پزشک تشخیص دهد که شنوایی فرد مشکل دارد، در پرونده پزشکی کارگر ثبت می شود. اختلال در شنوایی ، از جمله بیماری های شغلی در طب کار است که ممکن باعث عدم استخدام  فرد شود.

بینایی سنجی

یکی از مهمترین اعضای بدن که نقش مهمی در ادراک و کارایی و حفظ ایمنی افراد در محیط‌های شغلی ایفا می کند، چشم است.برای تشخیص بیماری ها در معاینات استخدام، تست بینایی سنجی انجام می شود که یکی از ضروری ترین معاینات می باشد.

تست تنفسی

این تست به منظور بررسی عملکرد ریه فرد صورت می گیرد و میزان حجم هوای جا به جا شده بین محیط بیرون و ریه اندازه گیری می شود. از جمله بیماری ها و معاینات بدو استخدام،شامل تست تنفسی است که به که تشخیص بیماریهای ریوی بسیار کمک می کند.

تست اعتیاد

افرادی که الکل و مواد مصرف می کنند، معمولا موجب مخاطرات ایمنی و بهداشتی زیادی در محیط کار می شوند. تست اعتیاد در طب کار توسط پزشک عمومی انجام می گردد که این نوع معاینات از گسترش اعتیاد در بین کارکنان جلوگیری می کند. آزمایش تشخیص انواع مواد مخدر مثل هروئین، شیشه، تریاک و ... در معاینات بدو استخدام انجام می شود . تست اعتیاد در صورت درخواست از طرف کارفرما انجام می شود  و جز آزمایشات روتین بدو استخدام نمی باشد. نتیجه این تست به صورت محرمانه برای کارفرما ارسال خواهد شد.

 

 

 

چه دلایلی باعث رد شدن در طب کار می شود؟

بیماری ها در معاینات استخدام توسط پزشک و با انجام تست های مختلفی مانند نوارقلب، تست تنفسی و ... صورت می گیرد.بعضی از مشکلات و بیماری ها باعث رد شدن در طب کار می شوند که در ادامه به آن ها اشاره شده است.

  1. مشکلات فیزیکی
  2. اختلال در بینایی و شنوایی
  3. استرس و اضطراب شدید
  4. افسردگی عمیق
  5. اعتیاد
  6. بیماری های قلبی
  7. دیابت
  8. بیماری های ریوی

تعرفه معاینات بدو استخدام

 

990000

هزینه تست بیماری ها در معاینات استخدام، با توجه به تعرفه های طب کار در سال جدید مشخص می شود.این هزینه در ابتدای هرسال توسط مصوبه وزارت بهداشت تعیین می گردد. هزینه آزمایش های مختلف بر عهده کارفرما است که اغلب فرد متقاضی آن را پرداخت می‌کند.

باید بدانید که اهمیت بینایی خوب در چه شغل هایی بیشتر است؟

هنرمندان

طراحان

مهندسان

دندانپزشکان

خلبانان

عکاسان

رانندگان

همچنین شنوایی در چه مشاغلی اهمیت زیادی دارد؟

1. معلمان

2. خلبانان

3. کارکنان مراقبت های بهداشتی

4. نوازندگان

5. افسران پلیس

6. آتش نشانان

7. امدادگران

8. راهنمایان تور

معاینات طب کار که در بدو استخدام انجام می شود، نقش مهمی در افزایش بهره وری کارکنان دارد. برای انجام فعالیت های شغلی، تست های مختلفی مثل شنوایی، بینایی، تنفسی صورت می گیرد.  ما در این مطلب تلاش کردیم تا در زمینه  دلایل رد شدن در طب کار، تعرفه معاینات بدو استخدام اطلاعات مفیدی را به شما ارائه  دهیم.

 

 

 

ارسال نظر