شناسه خبر: ۱۶۲۰۰۹
لینک کوتاه کپی شد

آمادگی خراسان رضوی برای مرمت آثار تاریخی هرات افغانستان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی برای ارائه خدمات درمانی به گردشگران سلامت افغانستانی و همکاری در زمینه ثبت، مرمت و احیای آثار تاریخی هرات اعلام آمادگی کرد.

آمادگی خراسان رضوی برای مرمت آثار تاریخی هرات افغانستان

به گزارش مشهد فوری به نقل از میراث فرهنگی خراسان رضوی، جواد موسوی در جلسه با هیئت افغانستانی در مشهد اظهار کرد: استان خراسان رضوی با بیش از دو هزار اثر تاریخی ثبت شده در فهرست میراث ملی، تجربه خوبی در زمینه ثبت، حفاظت، مرمت و احیای آثار تاریخی دارد و می‌تواند این تجربیات را در اختیار برادران افغانستانی قرار دهد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: در زمینه مواریث فرهنگی ملموس و ناملموس آمادگی داریم در قالب پرونده‌های مشترک برای ثبت جهانی آثار دوره تیموری اقدام کنیم.

وی تاکید کرد: هرات را جدای از هویت تاریخی و فرهنگی خود نمی‌دانیم چرا که هرات نیز مانند نیشابور یکی از شهرهای خراسان بزرگ بوده که هم زبانی و هم فرهنگی این دو اقلیم نشان دهنده پیوند و همدلی آن‌هاست.

موسوی برای برگزاری هفته‌های فرهنگی و تسهیل حضور گردشگران و زائران اعلام آمادگی کرد و گفت: با توجه به فاصله کم مشهد از هرات و دسترسی آسان مردم، هم‌چنین هم زبانی و هم‌فرهنگی مردم هرات و مشهد، برنامه‌ریزی برای تسهیل حضور زائران و گردشگران سلامت در قالب تفاهم نامه‌ای انجام خواهد شد.

تسهیل شرایط زیارت و درمان زائران هراتی در مشهد

همچنین محمدعلی توسلی، مدیرکل امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی گفت: مشهد و هرات را نمی‌توان از یکدیگر جدا کرد چرا که ارتباط تاریخی، فرهنگی، قلبی و عاطفی بین مردم این دو شهر وجود دارد.

مدیرکل امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی ادامه داد: آمادگی داریم زمینه حضور زائران هراتی را در مشهد فراهم کنیم و با توجه به ظرفیت‌های حوزه درمانی مشهد شرایط زیارت و درمان توأمان را تسهیل کنیم.

 

ارسال نظر