شناسه خبر: ۱۶۱۱۸۵
لینک کوتاه کپی شد

موقوفه عبدالله رضوی که در آن 150 دانش آموز در حال تحصیل و درمانگاه و داروخانه رایگان

واقف این مجموعه با ذوق و علاقه‌ای که به آبادانی کشور داشته و تجربه‌ای که از سال‌ها نظارت بر آستان قدس اندوخته بود، اتفاقات ویژه‌ای رقم زده است. از جمله احداث ۴ رشته قنات و ایجاد فضای سبز و درختکاری در منطقه. در این موقوفه ۶۰ هکتار باغ میوه و ۸۰ هکتار زمین زراعی وجود دارد که برای مثال سالانه ۱۶۰۰ تن ذرت از آن برداشت می‌شود. علاوه بر این استخرهای پرورش ماهی نیز در این مجموعه فعال است که در ایامی مانند ایام عید تا روزی ۲ تن ماهی نیز عرضه می‌کند.

موقوفه عبدالله رضوی که در آن 150 دانش آموز در حال تحصیل و درمانگاه و داروخانه رایگان

به گزارش مشهد فوری، هاشم یوسفی درباره موقوفه عبدالله رضوی میرزای ناظر در شاندیز اظهار کرد: عبدالله رضوی میرزای ناظر در سال ۱۲۷۵ در مشهد متولد شده و مجموعه حاضر یکی از موقوفات اوست و ۲۴ مورد دیگر موقوفه به وی تعلق دارد اما می‌توان گفت بزرگترین و عمده‌ترین وقف او در همین منطقه سوران است.

مدیر مجتمع موقوفه میرزای ناظر ادامه داد: مرحوم عبدالله رضوی معروف به " میرزای ناظر " از معدود ثروتمندان خراسان رضوی است که بسیاری از دارایی های خود را وقف خدمت به مردم و دستگیری از محرومان کرده اند. وی این مکان را در سال ۱۳۴۳ وقف کرده است که در مجموع ۳۵۰۰ هکتار وسعت و ۱۸ هزار مستاجر دارد. در وقفنامه ذکر شده است که درآمد حاصل از موقوفه باید در وهله اول برای حفظ خود آن مصرف شود و باقی درآمد به ده قسم تقسیم شود.

وی با اشاره به اینکه چهار دهم از درآمد موقوفه با نظر واقف صرف احداث و فعالیت مرکز درمانی می‌شود افزود: زمانی که آقای میرزای ناظر در قید حیات بودند، در سال ۱۳۶۴ اقدام به تأسیس و افتتاح مرکز درمانی در موقوفه کردند. تاکنون حدود ۱۰ هزار پرونده در این درمانگاه رده بندی و تقسیم بندی داشته و فعالیت آن به اوج رسیده است؛ تا جایی که روزانه بیش از ۱۴۰ مراجعه کننده دارد. تا دو سال قبل ویزیت درمانگاه برای همه مراجعان رایگان بود و حالا بر اساس رده بندی بیماران، برخی‌ها به صورت رایگان خدمات دریافت می‌کنند و برخی نیز مبلغ ناچیزی پرداخت می‌کنند که برای توسعه درمانگاه استفاده می‌شود.

تأسیس مدرسه شبانه روزی برای تحصیل ایتام

 سه دهم درآمد موقوفه بر اساس آنچه در وقفنامه آمده صرف رسیدگی به ایتام می‌شود؛ این بخشی از سخنان یوسفی درباره مدرسه شبانه روزی موقوفه برای ایتام است؛ وی در ادامه گفت: در این راستا یک فضای مجهز آموزشی برای دانش‌آموزان دوره اول دبیرستان به صورت شبانه روزی فعال است. این مدرسه با امکانات بسیار مناسب در سطح کشوری نیز برجسته است و در سال ۱۳۹۳، نشان تعالی مدیریت کیفیت مدار را دریافت کرده است و ظرفیت پذیرش ۱۲۰ تا ۱۵۰ دانش آموز را دارد.

مدیر مجتمع موقوفه میرزای ناظر با تاکید بر اینکه در این مدرسه سعی بر پرورش دانش آموزان است نه صرفاً آموزش دروس گفت: عقیده ما این است که این مدرسه باید چمران پرور باشد و می‌شود. کادر مدرسه همگی جوان، نخبه و از بهترین‌ها هستند که هم در مسائل اعتقادی و پرورشی و هم در مسائل آموزشی و علمی ید طولایی دارند.

وی گفت: یک دهم درآمد صرف برپایی و اقامه عزای امام حسین (ع) می‌شود. همه ساله یک خیمه بزرگ ۲ هزار متری برپا می‌شود و ظهر روز عاشورا جمعیت غوغا می‌کند. امسال حدود ۸ هزار غذا پخت و بین مردم توزیع شد. سخنرانان کشوری برجسته‌ای همچون آیت‌الله خاتمی، امام جمعه تهران نیز در این مراسم حاضر می‌شوند.

یوسفی با اشاره به اینکه ۲ دهم از درآمد موقوفه سهم متولی است ادامه داد: فرزند عبدالله رضوی میرزای ناظر که اکنون متولی موقوفه است به اداره اوقاف وکالت داده تا این مجموعه زیر نظر آن اداره شود.

وی افزود: واقف این مجموعه با ذوق و علاقه‌ای که به آبادانی کشور داشته و تجربه‌ای که از سال‌ها نظارت بر آستان قدس اندوخته بود، اتفاقات ویژه‌ای رقم زده است. از جمله احداث ۴ رشته قنات و ایجاد فضای سبز و درختکاری در منطقه. در این موقوفه ۶۰ هکتار باغ میوه و ۸۰ هکتار زمین زراعی وجود دارد که برای مثال سالانه ۱۶۰۰ تن ذرت از آن برداشت می‌شود. علاوه بر این استخرهای پرورش ماهی نیز در این مجموعه فعال است که در ایامی مانند ایام عید تا روزی ۲ تن ماهی نیز عرضه می‌کند.

گردش مالی موقوفه از ابتدای سال بیش از ۴۵ میلیارد بوده است

رئیس موقوفات میرزای ناظر در ادامه بیان کرد: از ۳۵۰۰ هکتار موقوفه حدود ۴۰۰ هکتار آن فاقد سند اجاره است و در حال پیگیری هستیم تا روز به روز بر تعداد رقبه‌ها افزوده شود.

ذبیح‌الله ابراهیمی در خصوص گردش مالی موقوفه گفت: گردش مالی مجموعه در سال گذشته ۲۸ میلیارد تومان و از ابتدای سال تا کنون بیش از ۴۵ میلیارد تومان بوده است. برنامه‌ای که از طرف اداره کل تا پایان سال تعیین شده ۸۵ میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: تلاش ما بر این است تا عرصه‌های تولید را کامل کنیم. در حوزه آبیاری مزارع و باغات، در تمام موقوفه از سیستم آبیاری قطره‌ای استفاده می‌شود. علی رغم وجود ۴ رشته قنات، به واسطه وسعت زمین، سطح آب کم شده است. لازم به ذکر است که بخشی از آب مشهد از دشت سوران تأمین می‌شود و بالغ بر ۱۵۰ حلقه چاه در این منطقه حفر شده است. ضمن اینکه استخر تازه تأسیس مجموعه با ظرفیت ۳۲۷ هزار مترمکعب باغات و مزارع را نجات داده است.

56494_121974--درمانگاه-واقف-عبدالله-رضوی-میرزای-ناظر

تولید ۱۵۰ تن میوه و بیش از ۱۶۰۰ تن محصولات زارعی

مدیر امور مالی و درمانگاه موقوفه میرزای ناظر بیان کرد: در این موقوفه ما دو هدف بهره‌وری و کمک به تولید و اشتغال را دنبال می‌کنیم که به خوبی محقق شده و رو به پیشرفت است.

مهدی رحیمی ادامه داد: در یک سال گذشته ۱۵۰ تن انواع میوه، ۵۰ تن گوشت قرمز و سفید و ۱۶۷۰ تن محصولات زراعی تولید شده و برای ۳۸ هزار و ۷۰۰ نفر-روز اشتغال ایجاد شده است. به طور میانگین نیز در طول سال روزانه صد نفر به طور مستقیم در موقوفه مشغول به کار هستند. همچنین در بحث انرژی خورشیدی نیز ۱۳۷۱ کیلووات تولید و تزریق به شبکه برق در یکسال گذشته اتفاق افتاده است. لازم به ذکر است که در این موقوفه ۱۲ نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۸۰۰ کیلووات تأسیس شده است.

وی همچنین در خصوص درمانگاه موقوفه بیان کرد: در این درمانگاه ۴ پزشک، ۴ دندانپزشک و تعدادی پرستار در دو شیفت مشغول به کار هستند. همچنین داروخانه مجموعه نیز به تازگی تأسیس شده و فعال است.

رحیمی بیان کرد: حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر تحت پوشش هستند و واحد مددکاری ما فعال است. ما از روستاها و شهرهای اطراف هم مراجعه داریم و این درمانگاه جزو معدود مراکزیست که خدمات و داروها را رایگان در اختیار بیمار می‌گذارد. در یکسال گذشته نزدیک به ۶۲ هزار نفر از خدمات ما بهره‌مند شدند که اغلب به صورت رایگان و خیریه بوده است.

 

ارسال نظر