شناسه خبر: ۱۶۱۱۲۶
لینک کوتاه کپی شد

ثبت ۱۳۰ وقف جدید در یک سال گذشته در خراسان رضوی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: ۱۳۰ وقف جدید طی یک سال گذشته در استان خراسان رضوی به ثبت رسیده است؛ با هدف تجلیل و تکریم اصحاب وقف همایش استانی یاوران وقف ۱۶ مهر ماه برگزار می شود.

ثبت ۱۳۰ وقف جدید در یک سال گذشته در خراسان رضوی
به گزارش مشهد فوری حجت الاسلام والمسلمین محمد احمدزاده  بیان کرد: امسال با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز وقف از ۲۷ صفر به ۱۶ ربیع الاول منتقل گردیده است، از این رو در سال جاری برنامه های هفته وقف از تاریخ ۱۰ الی ۱۶ مهر مطابق با ۱۶ الی ۲۲ ربیع الاول اجرا می شود.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان عنوان روزهای هفته وقف، گفت: دوشنبه ۱۰ مهر ماه، با عنوان وقف، رسانه، ترویج فرهنگ وقف، سه شنبه ۱۱ مهر ماه روز وقف، قرآن، سنت نبوی، سیره معصومین، چهارشنبه ۱۲ مهر با عنوان وقف، اقتصاد پایدار، رشد تولید، پنج شنبه ۱۳ مهر با عنوان وقف، امام زادگان، ترویج فرهنگ زیارت، جمعه ۱۴ مهر با عنوان وقف، حمایت از خانواده، ترویج سبک زندگی اسلامی، شنبه ۱۵ مهر باعنوان وقف، حمایت از نخبگان علمی و دانش بنیان ها و روز یکشنبه با عنوان وقف، سلامت جامعه، تکریم واقفین و خیرین نام گذاری شده است.
 
وی با بیان اینکه وقف یکی از احکام ‌پیشرفته و متعالی اسلام است که رهبر معظم انقلاب بر اجرای این حکم تاکید و به عنوان یکی از احکام ممتاز جامعه اسلامی نمود برجسته ای دارد، گفت: امانت داری متولیان موقوفات، دیده شدن آثار و برکات وقف و عمل صحیح به موقوفات موجب تشویق مردم و توسعه و گسترش فرهنگ وقف می شود و وقف به جایگاه واقعی خود خواهد رسید.
 
حجت الاسلام والمسلمین احمدزاده با اشاره به برگزاری همایش یاوران وقف در ۱۲ شهرستان استان، افزود: همایش استانی با هدف تجلیل و تکریم اصحاب وقف در روز یکشنبه ۱۶ مهر برگزار می شود.
 
حجت الاسلام احمدزاده تصریح کرد: در طی یک سال گذشته ۱۷۵ میلیارد تومان با اجرای اجرای امینانه واقفین در مساجد، حسینیه ها، مدارس و مجموعه های وقفی در حوزه جهیزیه، بسته معیشتی، لوازم التحریر در طرح مهر تحصیلی، آزادی زندانیان جرایم غیر عمد، اعزام ۱۳۰۰ مبلغ به اماکن متبرکه و مناطق محروم، برپایی مواکب اربعین و دهه آخر صفر هزینه شده است.
 
وی با اشاره به انجام ۲۰۰ فعالیت فرهنگی در حوزه وقف و کمک به ۲۰۳ مسجد در طی یک سال، گفت: طی یک سال گذشته ۱۳۰ وقف جدید در حوزه های مذهبی فرهنگی اجتماعی، موضوعات روز و ... به ثبت رسیده است.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی تصریح کرد: در یک سال گذشته پروژه عمرانی موقوفات و بقاع متبرکه و پروژه سرمایه گذاری با هزینه ای بالغ ۱۲۹۱ میلیارد ریال انجام شده است. همچنین ۵۲ نیروگاه خورشیدی با ظرفیت تولید ۲۰۰۶ کیلو وات ساعت برق در محل موقوفات و بقاع متبرکه به بهره برداری رسیده است. 
 
وی بیان کرد: در یک سال گذشته در مجموع پروژه های عمرانی، نیروگاه های برق خورشیدی و حوزه کشاورزی، دامپروری و پرورش ماهی موقوفات و بقاع متبرکه ۷۷۴۶۸۰ نفر روز به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار شده اند.
 
حجت الاسلام احمدزاده  با اشاره به کلنگ زنی ۴ پروژه در هفته وقف، افزود: شناسایی، جذب و صدور احکام تعداد ۱۷۱ نفر به عنوان امین موقوفات با هدف تثبیت اراضی موقوفه و ارتقای بهره وری موقوفات با استفاده از ظرفیت‌های مردمی، همراه با برگزاری دوره های آموزشی که این امر رشد ۴۰ درصدی عوائد موقوفاف را به همراه داشته است، از دیگر اقدامات در طی یک سال گذشته بوده است.
 
وی با بیان اینکه در یک سال اخیر اسناد اجاره ۳۲ هزار و ۱۲۸ رقبه موقوفات استان بروز رسانی شده است و برای ۷۶۵۹ رقبه سند اجاره تنظیم شده است؛ اظهار کرد:  ۶۹۵ برگ سند مالکیت به نام موقوفات صادر شده است که موجب سنددار شدن ۱۵۷۹ رقبه شده است و ۵۴۶ سند اطلاعات آن در سامانه ثبتی بروز رسانی شده است. همچنین توسط گشت حفاظت اراضی ۱۸۵  مورد رفع تصرف انجام شده است.

 

 

ارسال نظر