شناسه خبر: ۱۶۱۵۹۱
لینک کوتاه کپی شد

ریه‌ی مشهدی ها از فولاد نیست

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با انتقاد از تصمیم گیری دیرهنگام کارگروه شرایط اضطراری گرد و غبار خراسان رضوی گفت: تصمیم به تعطیلی مدارس دیرهنگام بود؛ ادارات و سازمانهای دولتی هم که اصلا تعطیل نشد؛ ریه‌ی مشهدی‌ها که از فولاد نیست.

ریه‌ی مشهدی ها از فولاد نیست

به گزارش مشهد فوری؛ دکتر علیرضا صداقت درگفتگو با اخبار مشهد افزود: تصمیم گیری برای تعطیلی مدارس و یا ادارات و مراکز دولتی نباید منوط به برگزاری جلسه‌ی یک کارگروه شود؛ بایستی پروتکل تعریف شود به محض عبور شاخص های آلودگی هوا از سالم به ناسالم نخست مدارس و در مرحله بعد ادارات و مراکز دولتی تعطیل شود. 

وی به مسئله وارونگی دمایی هوای مشهد به لحاظ ساختار جغرافیایی شهر اشاره کرد و افزود: طبق یک مطالعه، مشهد به طور متوسط  ۳۲۳ رو از سال با پدیده پدیده وارونگی دما (Temperature Inversion) روبروست در حالی که میزان فراوانی وارونگی سطح بالا که به وارونگی فرونشستی معروف است؛ در مشهد به طور کاملا چشمگیری از کلان‌ شهرهای هم‌عرض خود یعنی تهران و تبریز بیشتر است. مشهد به طور متوسط در ٣٢٢ روز از سال، پدیده وارونگی دما را تجربه می کند. این در حالی است که کلان‌شهرهای تهران و تبریز با موقعیت عرضی تقریبا مشابه، این پدیده را به‌‌ترتیب در ٢٣٣ و ١٩١ روز از سال تجربه می‌کنند. در واقع، این مسئله را بایستی یک هشدار جدی برای مسئولان و برنامه‌ریزان شهری در کلان‌شهر مشهد تلقی کرد زیرا بر اساس پژوهش‌های انجام‌شده (پژوهش گروه جغرافیا دانشگاه فردوسی مشهد)، شهر مشهد از نظر ساختار جو، حساس‌ترین کلان‌شهر کشور در مقابل پدیده آلودگی هوا محسوب می‌شود. 

دکتر صداقت به مسئله زائر پذیربودن شهر مشهد اشاره کرد و گفت: این هوای آلوده در شان مجاوران و زائران بارگاه رضوی نیست؛ اینجا حریم امن و ملجا و پناه مردم است. پذیرایی از زائران و مجاوران حضرت با این هوای آلوده یعنی تصمیم سازان و تصمیم گیران شهری عملکرد مناسبی نداشته‌اند چرا که هوای پاک که اصلی ترین نیاز سلامت مردم است را تامین نکرده‌اند.  

وی افزود: آلودگی هوای کلانشهر مشهد به لحاظ وجود بارگاه منور رضوی و حضور زائران فراوان طی سال، صرفا یک مسئله شهری و یا حتی استانی نیست رسیدگی به شرایط هوای مشهد باید در سطح کشور مورد توجه قرار گیرد.  

image_2023-11-19_12-50-36

دکتر صداقت همچنین بیان کرد:  آلودگی هوا به طور مشخص سلامت ریه و قلب را تحت تاثیر قرار می دهد و افزایش فشار خون را نیز به دنبال دارد. در گزارشی که اخیرا از سوی  مرکز پژوهشهای مجلس منتشر شده؛ به آمار سال ۱۴۰۰ پرداخته شده و میانگین ســالیانه غلظت ذرات معلق PM2.5در چند کلانشهر کشور از جمله مشهد بیش از ۶برابراستاندارد سازمان بهداشت جهانی اعلام شده است. در این سال به‌طورمیانگین۲۴۲ روز در این کلانشهرها میانگین غلظت روزانه ذرات معلق بالاتر از استاندارد سازمان جهانی بهداشت بوده است که بالاترین تعداد روزها مربوط به مشهد با ۳۵۷روز طی این سال است. گزارش وزارت بهداشت نیز در این سال تعداد مرگهای منتسب به آلودگی هوا در مشهد را هزار و ۸۹۱ مورد اعلام کرده است. 

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد افزود: یکی از موضوعات مهم درباره حل مشکل آلودگی هوا، رسیدگی به موضوع مازوت سوزی برخی نیروگاه ها است که یا باید سوخت مناسبی جایگزین آن شود یا با نصب فیلتر از تشدید آلودگی هوا جلوگیری شود. طبق ماده ۲ قانون هوای پاک، از سال ۱۳۹۷ نیروگاه هایی که مازوت سوزی دارند، موظف به نصب فیلتراسیون شده اند‌. وی در ادامه بیان کرد: اما با وجود اخطارهای مکرر تا آنجایی که من مطلع هستم و اخبار منتشر شده از  سوی رسانه ها حکایت دارد؛ اقدام موثری صورت نپذیرفته است. اگر هیچ اقدامی نتوان برای جلوگیری از مازوت سوزی نیروگاه ها و نصب فیلتراسیون انجام داد لااقل باید در روزهایی که شاخص آلودگی هوا ناسالم گزارش می شود مازوت سوزی متوقف شود.

خبرنگار : سیده مرجان فرحمند

 

ارسال نظر