شناسه خبر: ۱۶۱۵۵۹
لینک کوتاه کپی شد

بسیج، خدمات بین‌راهی در جاده‌های استان خراسان رضوی به زائران را پیگیری و مطالبه گری می‌کند

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: بسیج، خدمات بین‌راهی در جاده‌های استان به زایران بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) را پیگیری و مطالبه گری می کند.

بسیج، خدمات بین‌راهی در جاده‌های استان خراسان رضوی به زائران را پیگیری  و مطالبه گری می‌کند

به گزارش مشهد فوری؛ سید جواد موسوی در جلسه فرماندهان بسیج ادارات استان خراسان رضوی که در هتل پردیسان برگزار شد با بیان این مطلب افزود: در دهه آخر صفر امسال تمام دستگاه‌های اجرایی استان بسیج شده و خدمت‌رسانی شایسته‌ای به زائران بارگاه ملکوتی حضرت رضا علیه السلام ارائه شد. او ادامه داد: همان‌طور که از زائران در شهر مشهد میزبانی خوبی انجام می‌شود در مسیر جاده‌‌های استان نیز باید این خدمات مطلوب و شایسته تعمیم داده شود.

موسوی تصریح کرد: در استان هشت مسیر جاده‌ای به سمت مشهد داریم که سه مسیر داورزن به مشهد، گناباد به مشهد و قوچان به مشهد برای ساماندهی خدمات بین‌راهی با تاکید بر سرویس های بهداشتی در اولویت قرار دارد. او اظهار کرد: تلاش داریم از تمام ظرفیت‌ها اجرایی دستگاه‌ها استفاده کنیم تا زائران در مسیر رسیدن مشهد کمبودی احساس نکنند.

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی یادآور شد: تاکنون هشت تشکل‌های حرفه‌ای در استان تشکیل شده و در حال خدمت به زائران و گردشگران است.

موسوی با بیان این که سه حوزه تخصصی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این اداره کل تجمیع شده است، گفت: خدمت به زائران در مسیر حرکت به سمت مشهد و در شهر مشهد مهم‌ترین وظیفه عملکردی این اداره کل در حوزه گردشگری است. او به جایگاه میراث‌فرهنگی استان اشاره کرد و افزود: از استان خراسان رضوی بیش از 2700 اثر تاریخی در فهرست آثار ملی ایران و هشت اثر شامل قنات قصبه گناباد و هفت کاروانسرا در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است.

photo_2023-11-17_01-43-07

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به حوزه صنایع‌دستی استان خراسان رضوی اظهار کرد: 25 رشته صنایع‌دستی خراسان رضوی مرتبط با موضوع زیارت و زائران است و به تازگی مقرر شده است مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس اقداماتی را برای تدارک سوغات زیارت با استفاده از صنایع‌دستی انجام دهد.

 محمد رکنی اداره نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در این جلسه گزارشی از وضعیت سرویس‌های بهداشتی و مراکز بین‌راهی استان ارائه کرد و گفت: پس از دستور مقام عالی وزارت مبنی بر تشدید فعالیت‌های نظارتی و اقدامات مرتبط با زیرساخت‌های گردشگری در جاده‌های استان کارگروهی در استان تشکیل و وضعیت موجود به صورت دقیق بررسی شد.

او با بیان این‌که ارائه خدمات شبانه‌روزی در مسیر جاده‌های استان خراسان رضوی هدف‎گذاری شده است، ادامه داد: در سه محور داورزن به مشهد، گناباد به مشهد و قوچان به مشهد تعداد هزار و 722 چشمه سرویس بهداشتی وجود دارد که راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، اوقاف و امور خیریه، میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، جامعه محلی و شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی متولی آن‌ها هستند.

رکنی گفت: تاکنون ۴۰ میلیارد ریال درحوزه بهسازی و ساماندهی و تجهیز سرویس‌های بهداشتی، نمازخانه‌ها و مساجد واقع در محورهای جاده‌ای استان هزینه شده است. وی تصریح کرد: توجه به این مراکز که ارایه کننده خدمات به زائران هستند یک اولویت مهم است.

مدیر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی گفت: در جادهای مواصلاتی استان به نیازهای زایران از جمله جاده استاندارد و ایمن، توقف‌گاه و جایگاه سوخت در دسترس، خدمات خودرویی، اورژانس جاده‌ای و مجتمع های رفاهی خدماتی رستورانهای بین راهی سرویس‌های بهداشتی، نمازخانه و مساجد، فروشگاه موادغدایی و سوغات و واحدهای اقامتی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

رکنی با اشاره به اهمیت تامین زیر ساخت‌های میزبانی و استقبال از زائران تصریح کرد: شهرداری‌های که در ورودی محورهای اصلی استان قرار دارند باید درفراهم کردن شرایط استفاده از خدمات مورد نیاز را فراهم کنند‌. وی تاکید کرد: خدمت‌رسانی به زائران در جاده‌های استان طی سال تداوم خواهد یافت و محدود به نوروز و دهه آخر صفر نخواهد بود.

photo_2023-11-17_01-43-32

سرهنگ رضوی فرمانده پایگاه مقاومت بسیج اداره کل استان بر ضرورت مشارکت بسیج در این امر مهم تاکید کرد و گفت: خدمات بین‌راهی در مسیر جاده‌های استان می‌تواند به افزایش رضایت‌مندی زائران کمک کند. اوی به کمبود تابلوی راهنمای زائران در مسیر جاده‌های استان اشاره کرد و افزود: بسیج تلاش می‌کند در کنار خدمتگزاران دستگاه‌های اجرایی در مسیر خدمت به زائران علی بن موسی الرضا علیه السلام گام بردارد.

 یوسف بیدخوری معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: بهترین خدمات بین‌راهی در مجتمع‌های بین‌راهی امام رضا علیه السلام به‌صورت شبانه‌روزی ارائه می‌شود و این مجتمع‌ها با توجه به نگاه بلند تولیت آستان قدس رضوی در راستای خدمت به زائران از چند دهه قبل ایجاد و اکنون نیز به خوبی بهره‌برداری می‌شود.

وی یاد آور شد: خیران نیکوکار برای خدمت به زائران در مسیر جاده‌های استان ورود پیدا کرده و با مشارکت این اداره کل مجتمع خدمات رفاهی و بهداشتی ایجاد کرده اند.

محمود مادرشاهیان در این جلسه گفت: در راستای افزایش دسارسی زایران در مسیرهای منتهی به حرم مطهر رضوی با هماهنگی انجام شده با واحدهای اقامتی، محدودیتی برای استفاده از سرویس‌ها وجود ندارد و زائران می‌توانند در صورت نیاز سرویس بهداشتی واحدهای اقامتی استفاده کنند.

ارسال نظر