شناسه خبر: ۱۶۱۸۲۹
لینک کوتاه کپی شد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور مطرح کرد:

احتمال نقص نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به سرخجه

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: نوزادان متولد شده از مادرانی که در دوران بارداری به خصوص سه ماهه اول بارداری به سرخجه مبتلا شوند احتمال داشتن یک یا چند نقص را دارند.

احتمال نقص نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به سرخجه

به گزارش مشهد فوری؛ حامد جز جلالیان با اشاره به وضعیت سندروم سرخجه مادرزادی در این شهرستان اظهار کرد: سال ۱۴۰۱ دانشگاه علوم پزشکی نیشابور ۵ مورد نوزاد مشکوک به سندرم سرخجه مادرزادی را شناسایی که پس از بررسی از نظر سرخجه مادرزادی منفی اعلام شد.

وی بیان کرد: نوزادان متولد شده از مادرانی که در دوران بارداری به خصوص سه ماهه اول بارداری به سرخجه مبتلا باشند ممکن است مبتلا به سندروم سرخجه مادرزادی شوند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور خاطرنشان کرد: در راستای مراقبت تب و بثورات ماکولوپاپولار (سرخک و سرخجه) از آنجایی که بیش از ۴۰ درصد موارد سرخجه بدون علامت و یا بسیار خفیف هستند، مراقبت سندرم سرخجه مادرزادی برای شناسایی و قطع زنجیره انتقال ویروس سرخجه در کشور برقرار است.

وی افزود: نوزادان متولد شده از مادرانی که در دوران بارداری به خصوص سه ماهه اول بارداری به سرخجه مبتلا شوند احتمال داشتن یک یا چند نقص شامل نقص بینایی(که به کوری منجر می‌گردد)، نقص شنوایی (کری)، نقایص قلبی، عقب ماندگی ذهنی، فلج مغزی (با بروز کم) وجود دارد.

جز جلالیان تصریح کرد: در همین خصوص تمام کودکان زیر یک سال که دارای علائم مشکوک قلبی، چشمی و شنوایی مادرزادی باشند لازم است هرچه سریع‌تر(زیر سه ماهگی) شناسایی و بررسی‌های لازم از جمله نمونه‌گیری برای تأیید و یا رد آلودگی به ویروس سرخجه انجام شود.

وی با اعلام اینکه کودکان آلوده تا حدود یک سال می‌توانند باعث انتشار ویروس باشند، گفت: شناسایی آن‌ها و انجام تدابیری برای جلوگیری از انتشار ویروس ضروری است در نظام مراقبت سندرم سرخجه مادرزادی شاخص شناسایی موارد مشکوک حداقل ۲ در ۱۰هزار تولد زنده در نظر گرفته شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور تأکید کرد: توجه به ایمنی(محافظت کننده) برای پرسنل بهداشتی درمانی و افراد خانواده در ارتباط با نوزادان مبتلا به سندرم سرخجه مادرزادی CRS و یا نوزادان آلوده به ویروس سرخجه بدون علائم بالینی CRI ضروری است.

وی بیان کرد: افراد در تماس، باید واکسینه و یا قبلاً به بیماری مبتلا شده باشند، همچنین خانم‌های غیر بارداری که غیر ایمن هستند(با ارائه مدارک سرولوژی) ضروری است واکسینه شوند.

 

ارسال نظر