شناسه خبر: ۱۶۱۵۷۹
لینک کوتاه کپی شد

خدمت‌رسانی 400 پرستار به زائران امام مهربانی‌ها در مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی

وقتی زائر بارگاه آسمانی غریب الغربا(ع) هستید، دیگر نگران بالا و پایین رفتن ناگهانی ضربان قلبتان یا به شماره افتادن نفستان نیستید؛ چراکه از یک طرف میهمان حریم امن رضوی هستید و از طرف دیگر نیروهای توانمند فوریت‌های پزشکی حرم مطهر در گوشه و کنار اماکن متبرکه رضوی به صورت 24 ساعته آماده خدمت به شما هستند.

خدمت‌رسانی 400 پرستار به زائران امام مهربانی‌ها در مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی

به گزارش مشهد فوری؛ حفظ سلامت زائران و مجاوران خورشید فروزان خراسان حضرت ثامن الحجج(ع) در ادوار مختلف همواره مورد توجه مجموعه حرم مطهر رضوی بوده است. در این میان، مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی به عنوان نهاد متولی حوزه سلامت در این حریم قدسی با بهره‌گیری از ظرفیت نیروهای سفیدپوش خود از جمله پرستاران همیشه پای کار بوده است تا دلدادگان امام مهربانی‌ها(ع) زیارتی آرام و دلنشین را تجربه کنند. در ادامه به مناسبت فرارسیدن میلاد حضرت زینب(س) و روز پرستار پای صحبت‌های مجید طاحونه‌ساز مسئول بخش پرستاری این مؤسسه می‌نشینیم تا با چگونگی ارائه خدمات پرستاری در آستان مصفای رضوی بیشتر آشنا شویم. 
 

فعالیت 11 پایگاه ثابت اورژانس
مسئول بخش پرستاری مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی با اشاره به این‌که افزون بر 20 سال سابقه خدمت در این آستان مقدس را دارد، می‌گوید: بیش از 400 پرستار در شیفت‌ها و ایام مختلف به صورت رسمی و افتخاری با این مؤسسه همکاری دارند. 
مجید طاحونه‌ساز ادامه می‌دهد: این پرستاران در دو واحد جداگانه اعم از پایگاه‌های فوریت‌های پزشکی اماکن متبرکه حرم رضوی و دارالشفای امام(ع) خدمت می‌کنند. این خدمات پرستاری در دارالشفا شامل خدمت در واحد اورژانس و بخش‌های تزریقات، پانسمان و سرم‌تراپی می‌شود. 
او بیان می‌کند: در حال حاضر 11 پایگاه ثابت فوریت‌های پزشکی در اماکن متبرکه رضوی فعال است که به صورت رایگان و شبانه‌روزی به بیماران اورژانسی خدمات‌رسانی می‌کنند. جابه‌جایی و اعزام بیماران به دارالشفا و مراکز درمانی سطح شهر برای دریافت خدمات تکمیلی پزشکی نیز با 4 دستگاه آمبولانس مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی انجام می‌شود. 
 

سطوح خدمات درمانی
طاحونه‌ساز در خصوص نوع خدمات در این پایگاه‌ها ابتدا توضیح می‌دهد: بیماران از نظر علمی به پنج سطح تقسیم می‌شوند. سطح یک؛ نیاز به اقدامات بسیار سریع احیای قلبی- تنفسی(CPR) است، سطح دو؛ در صورت عدم انجام اقدامات پزشکی در چند دقیقه بیمار نیاز به احیا خواهد داشت و سطح سوم؛ بیماران حاد که نیاز به اقدامات اورژانسی دارند.
او می‌افزاید: سطح چهارم؛ بیماران زمان و مکان انجام اقدامات پزشکی را خودشان انتخاب کرده و در درمان قید فوریت مطرح نیست. سطح پنجم؛ اقدامات پزشکی بیشتر به منظور غربالگری و پیشگیری از ابتلا به بیماری انجام می‌شود. 
مسئول بخش پرستاری مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی ادامه می‌دهد: اگرچه نیروهای پایگاه‌های فوریت‌های پزشکی اماکن متبرکه رضوی همواره تکریم زائران را در نظر دارند و طبق ضوابط علمی و قانونی تا حد امکان به آنان خدمت می‌کنند، اما طبق استانداردهای اورژانس کشوری، اقدامات سه سطح نخست در پایگاه‌ها حرم مطهر برای بیماران زائر و مجاور صورت می‌گیرد و آنان برای دریافت خدمات در دو سطح بعدی به مراکز درمانگاهی همچون دارالشفای امام(ع) راهنمایی می‌شوند. 
 

خدمت در سطح استانداردهای جهانی
طاحونه‌ساز می‌گوید: این مؤسسه برنامه مُدون آموزشی سالانه برای نیروهای خود اعم از پرستاران دارد و کلاس‌های آموزشی عملی، بالینی و نظری برای آنان برگزار می‌کند.
او با اشاره به برخی از شاخص‌های حوزه درمان همچون بازگشت بیمار به زندگی با انجام اقدامات احیا، زمان حضور نیروها بر بالین بیماران اورژانسی و رسیدگی به بیماران با کدهای مختلف اضافه می‌کند: خوشبختانه شاخص‌های درمانی ما در این مؤسسه نسبت به استانداردهای سطح کشوری از سطح بالاتری برخوردار است.
این مقام مسئول ادامه می‌دهد: به طور مثال، میانگین زمان حضور نیروهای فوریت‌های پزشکی حرم مطهر بر بالین بیماران اورژانسی کمتر از 4 دقیقه است که مطابق با استاندارد جهانی است. 
او تصریح می‌کند: این مؤسسه با توجه به بحث شاخص زمان حضور نیروها بر بالین بیماران در اماکن متبرکه رضوی طرح مدونی برای ایام مختلف سال دارد چنان‌که این ایام به سه سطح اعم از ایام عادی، مناسبت‌های خاص و مناسبت‌های ویژه تقسیم‌بندی شده است. 
طاحونه‌ساز می‌افزاید: مناسبت‌های ویژه همچون سال تحویل، شب‌های قدر، ایام پایانی ماه صفر و...، نزدیک به 15 روز در هر سال است که شاهد حضور پرشور زائران و مجاوران در حرم مطهر هستیم. در این ایام با توجه به تراکم جمعیتی بر تعداد پایگاه‌های فوریت‌های پزشکی، نیروها و آمبولانس‌ها و... با مشارکت نهادهای همکار افزوده می‌شود تا زمان حضور نیروهای اورژانس بر بالین بیمار به میانگین استاندارد ایام عادی برسد و زائران بتوانند با آرامش‌خاطر به زیارت بپردازند.
 

ویژگی‌های پرستاران حرم رضوی
همچنین مسئول بخش پرستاری مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی با اشاره به این‌که تجربه فعالیت در نهادهای مختلف درمانی را دارد، بیان می‌کند: شرایط کاری پرستاران در اماکن متبرکه رضوی به طور کامل با سایر مراکز درمانی متفاوت است. همکاران پرستار ما نخست خودشان را خادم زائران حضرت رضا(ع) و سپس پرستار می‌دانند. همین عنوان خادمی بر روی حس درونی و شرایط خدمت آنان در مقایسه با سایر مراکز درمانی اثر می‌گذارد. 
او ادامه می‌دهد: پرستاران فعال در حرم مطهر علاوه بر تمام ویژگی‌های علمی و جسمی که عموم پرستاران در سایر مراکز درمانی دارند، باید سعه صدر بالایی داشته باشند و بتوانند در برخورد با زائران و مجاوران بیشترین تکریم ارباب رجوع را به جا بیاورند. 
از طاحونه‌ساز درباره حال و هوای خدمت در حرم مطهر نیز می‌پرسیم و او پاسخ می‌دهد: ما با توجه به شیفت‌های کاری به ویژه در ایام مناسبتی، بیشتر زمان فعالیت روزانه خود را در بارگاه ملکوتی رضوی در حال خدمت هستیم و این بارگاه نورانی همچون خانه ما شده است. 
او خاطرنشان می‌کند: همکاران ما همیشه می‌گویند از دارالشفای امام(ع) به طرف ورودی شیخ طوسی که می‌رویم به محض تشرف به صحن و سرای رضوی، انگار با اقیانوسی از امواج مثبت روبه‌رو شده و تمام خستگی‌ها، دغدغه‌ها و مشکلات زندگیمان پشت درهای حرم مطهر باقی می‌ماند و می‌توانیم با انرژی مثبت به پایگاه محل خدمت خود ‌برویم. 

 

ارسال نظر