شناسه خبر: ۱۶۱۳۲۰
لینک کوتاه کپی شد

آبفای مشهد ورود پسماند آلاینده به «کشف رود» را کاهش داد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: این شرکت در اقدامی کارشناسانه و علمی از ورود پسماند آلاینده شرکت الکل‌سازی به رودخانه تاریخی «کشف‌رود» این شهرستان به حجم روزانه ۱۰۰ مترمکعب پیشگیری کرد.

آبفای مشهد ورود پسماند آلاینده به «کشف رود» را کاهش داد

به گزرش مشهد فوری؛ حسین اسماعیلیان افزود: تخلیه تانکرهای فاضلاب صنعتی و خانگی در سایت تصفیه خانه فاضلاب «اولنگ» و ورود همزمان آن به کشف رود از معضلات قدیمی است.

وی اضافه کرد: با بررسی پساب فاضلاب کارخانه الکل سازی مشخص شد که پسماند این کارخانه ماده ای به نام «ویناس» است، به رغم تهدید زیست محیطی، حاوی عناصر آلی منحصر به فرد برای تولید کود است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد ادامه داد: از آنجا که پیمانکار این شرکت پروژه فرآوری تولید کود را در دست اقدام دارد، لذا تفاهم نامه ای بین پیمانکار تولید کود و شرکت الکل سازی منعقد و مقرر شد پسماند الکل سازی به جای تخلیه به کشف رود در فرآیند تولید کود تحویل شود.

هم اینک پنج تصفیه خانه فاضلاب در مشهد با ظرفیت اسمی ۲۶۳ هزار مترمکعب در شبانه روز دایر است و در صورت اجرای کامل شبکه فاضلاب و اتصال همه مشترکین به شبکه جمع آوری فاضلاب، ظرفیت تصفیه خانه فاضلاب مورد نیاز برای این کلانشهر ۴۵۰ هزار متر مکعب در شبانه روز خواهد بود.

جمع آوری روزانه ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزار مترمکعب فاضلاب در مشهد 

کَشَف رود، رودی تاریخی و از جمله رودخانه‌هایی است که به جای آب زلال و زندگی‌بخش، فاضلاب و پساب در آن جاری است.

شعبه ای از کشف رود از کوههای هزارمسجد و شعبه دیگر آن از کوههای بینالود سرچشمه گرفته و از شمال شهر مشهد می گذرد.

این رود ۲۹۰ کیلومتری که اکنون تنها خاطراتی از پرآبی آن در یادها باقی مانده است، از غرب به شرق جریان دارد و پس از ادامه مسیر در محل پل خاتون به رودخانه هریرود و از آنجا به رود "تجن" می ‌پیوندد و به سمت ترکمنستان ادامه می ‌یابد تا در پایان مسیرش در ریگزارهای کشور همسایه فرو رود.

متاسفانه خشکسالی ها باعث شده که این رودخانه فقط در شرایط سیلابی آب داشته باشد اما در دیگر مواقع تنها جریانی از فاضلاب در آن روان است.

بیش از ۲۰ سال از تکاپوی دستگاه‌های مختلف برای حل مشکلات زیست محیطی کشف رود می گذرد و برنامه های مختلفی برای ساماندهی آن تدوین شده است که متاسفانه هیچ یک تاکنون به ثمر ننشسته و همچنان فاضلابی خروشان در این رودخانه جاری است.

در آخرین تفاهمی که در آبان ماه ۹۸ صورت گرفت، "ساماندهی کشف‌رود" از سوی ۶ دستگاه اجرایی با واگذاری مدیریت واحد اجرای طرح ساماندهی به شهرداری مشهد، با مدیریت واحد وارد مرحله اجرایی شد اما هم اینک روزانه ۴۰۰ تانکر فاضلاب در کشف رود تخلیه می شود.

منبع: ایرنا

 

ارسال نظر