شناسه خبر: ۱۶۱۵۵۷
لینک کوتاه کپی شد

گسترش صادرات به آفریقا جزو اولویت‌های خراسان رضوی است

مدیر کل سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: گسترش صادرات به آفریقا در اولویت‌های استان قرار داشته و باید از این فرصت استفاده کرد.

گسترش صادرات به آفریقا جزو اولویت‌های خراسان رضوی است

به گزارش مشهد فوری؛ امیررضا رجبی در «همایش آشنایی با فرصت‌های تجاری قاره سیاه» با اشاره به اعمال دیپلماسی چندگانه در حوزه اقتصاد در دولت سیزدهم و ایجاد روابط اقتصادی با کشورهایی که در گذشته به آن‌ها توجه نشده است، اظهار کرد: خراسان رضوی طی هفت ماهه اول سال جاری حدود ۸۸۱ میلیون دلار صادرات داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۳۰ درصد رشد داشته و تراز تجاری استان حدود ۵۰۰ میلیون دلار مثبت است.

مدیر کل سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: ۴۹ درصد صادرات استان از حوزه انواع صنایع بوده که این عدد در کشور ۱۵ درصد است.

وی تصریح کرد: در کارگروه توسعه صادرات توافق و هدف‌گذاری شد که برخی کشورها را به سبد صادراتی استان اضافه کنیم. ارزش صادرات خراسان رضوی به چین حدود ۲۰۰ درصد افزایش داشته و به ۳۳ میلیون دلار رسیده است. پیش‌بینی‌می‌شود به زودی به هدف‌گذاری مبادله تجاری ۵۰۰ میلیون دلاری با تاجیکستان برسیم که در حال حاضر این عدد حدود ۳۰۰ میلیون دلار است. 

رجبی خاطرنشان کرد: بیشترین صادرات خراسان رضوی به افغانستان بوده و افتی که در گذشته داشتیم طی سال جاری در حال جبران است، اما تاکنون به هدفی که با حاکمیت فعلی افغانستان توافف شده نرسیده‌ایم. صادرات در هفت ماهه نخست سال جاری در خراسان رضوی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۲ درصد رشد داشته است.

مدیر کل سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: اولویت ما صادرات محصولات صنعتی است، اما از صادرات محصولات کشاورزی غافل نیستیم. برخی هدف‌گذاری‌ها برای سال جاری انجام شد که تقریبا طی سال جاری عمده این هدف‌گذاری‌ها محقق شد.

وی بیان کرد: متوسط ارزش کالاهای صادراتی استان افزایش یافته است. برخی هدف‌گذاری‌ها جهت مبادلات تجاری کشورهای جدید از جمله عربستان، مصر و اردن انجام شده است. 

رجبی با اشاره به طرح تحول صنعت، معدن و تجارت استان خاطرنشان کرد: بالغ بر ۲۶۰ پروژه که اجرای آن جهت تحول حوزه‌های مختلف ضروری است، تعریف شد. در حوزه تجارت و ترانزیت ۵۷ پروژه در سه سرفصل مختلف تعریف شد.

مدیر کل سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی عنوان کرد: کل صادرات ایران در سال گذشته به آفریقا ۹۳۴ میلیون دلار بوده که سهم خراسان رضوی از این بین ۲ میلیون دلار بوده و وارداتی از این قاره نداشته‌ایم. گسترش صادرات به آفریقا در اولویت‌های استان قرار داشته و باید از این فرصت استفاده کرد. 

ارسال نظر