شناسه خبر: ۱۶۱۲۰۳
لینک کوتاه کپی شد

معاون استاندار خراسان رضوی خبر داد

سفر قریب‌الوقوع هیئت بلندپایه اقتصادی افغانستان به ایران

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اشاره به سفر هیئت تجاری و اقتصادی استان به افغانستان گفت: توافقات خوبی با وزیر تجارت افغانستان مبنی بر ۲۴ ساعته شدن گمرکات دو کشور صورت گرفت که امیدواریم با توجه به سفر قریب‌الوقوع هیئت بلندپایه اقتصادی افغانستان به ایران به زودی اتفاق بیفتد.

سفر قریب‌الوقوع هیئت بلندپایه اقتصادی افغانستان به ایران

به گزارش مشهد فوری؛ ابوالفضل چمندی در یکصدوهفتمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در خصوص دستاوردهای سفر هیئت تجاری و اقتصادی استان به افغانستان اظهار کرد: در سفر به افغانستان هیئتی متشکل از ۷۶ نفر از فعالان بخش خصوصی و دولتی حضور داشتند. حدود ۸۰ درصد از این هیئت از بخش خصوصی حضور داشتند. در ابتدا ملاقاتی با وزیر تجارت افغانستان داشته و پس از آن برنامه‌هایی با سایر وزرای افغانستان و بخش خصوصی این کشور تدارک دیده شده بود.

وی افزود: هم چنین طی ملاقاتی با وزیر معادن افغانستان، بر بحث همکاری‌های مشترکی که بخش خصوصی ما در این زمینه می‌تواند داشته باشد، تاکید شد. ظرفیت‌های افغانستان در این حوزه از جمله معادن ذغال سنگ، گوگرد، نفت و گاز از جمله مسائلی بود که در این جلسه مطرح شد.

معاون امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی ادامه داد: پیشنهاد ما ایجاد کنسرسیوم مشترک اکتشاف و استخراج معادن افغانستان در قالب یک برنامه راهبردی ده ساله بود. هم چنین ملاقات با وزیر زراعت و مالداری افغانستان از دیگر برنامه‌های این سفر بود که در این ملاقات بر تولید مشترک دو کشور خصوصا در اقلامی که در حال واردات آن‌ها از جمله نهاده‌های دامی و گوشت هستیم، تاکید شد.

چمندی اضافه کرد: در این ملاقات پیشنهاد ایجاد یک مزرعه الگوی مشترک داده شد و توافقات اولیه و نسبی ما این است که ۵۰ هزار هکتار زمین را زیر کشت ببریم. امیدواریم با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران و نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان بتوانیم این اقدام را انجام داده و محصولات پرآب‌بر را از افغانستان تامین کنیم.

وی با اشاره به جلسه هیئت تجاری و اقتصادی استان با وزیر اقتصاد افغانستان خاطرنشان کرد: ایجاد یک بانک مشترک و تسهیل در مراودات مالی در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت. هوشمندسازی در زمینه نقل‌وانتقالات خصوصا در گمرکات دو کشور در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت. هم چنین ضمانت برای سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران ایرانی که تمایل دارند در حوزه‌های محل بحث در این کشور فعالیت کنند، از دیگر مواردی بود که در این جلسه بر آن تاکید شد.

معاون امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی هم چنین اعلام کرد: بهره‌برداری بلند مدت خط ریلی خواف‌هرات که هشتمین قطار نیز در روزهای گذشته از این مسیر عبور کرده توسط کنسرسیوم ریلی ایران و رئیس اداره ملی راه‌آهن افغانستان به امضا رسید.

چمندی با اشاره به ملاقات هیئت تجاری و اقتصادی استان با معاون وزیر صحت عامه افغانستان تصریح کرد: در این ملاقات مباحثی از جمله صادرات دارو، تجهیزات پزشکی، تولیدات مشترک و گردشگری سلامت مطرح شد که توافقات خوبی در این زمینه انجام شده و امیدواریم با حمایت بخش خصوصی بتوانیم آن را به سرانجام برسانیم.

وی اظهار کرد: توافقات خوبی با وزیر تجارت افغانستان مبنی بر ۲۴ ساعته شدن گمرکات دو کشور صورت گرفت که امیدواریم با توجه به سفر قریب‌الوقوع هیئت بلندپایه اقتصادی افغانستان به ایران به زودی اتفاق بیفتد.

معاون امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: بحث تجارت و ترانزیت موضوعی بود که مورد تاکید ویژه دو طرف قرار گرفت. هم چنین با توجه به منطقه آزاد شدن منطقه دوغارون، طرف افغانستانی تمایل دارد در تقارن با منطقه اقتصادی استان، منطقه آزادی در آن طرف مرز ایجاد کند تا منطقه آزاد مشترک برای تولیدات مشترک اتفاق بیفتد.

چمندی اضافه کرد: در بخش زیرساخت‌های افغانستان بر موضوعاتی از جمله صادرات و تولید برق و ارسال و صادرات گاز از موضوعات مهمی بود که مورد توافق قرار گرفت.

وی با اشاره به جلسه هیئت تجاری و اقتصادی استان با وزیر امورخارجه افغانستان خاطرنشان کرد: در این جلسه بر توسعه مناسبات در حوزه‌های مختلف تاکید شد.

مهیا بودن فضای افغانستان برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و معادن

فیروز ابراهیمی، رئیس خانه صمت استان در ادامه این نشست در خصوص سفر هیئت تجاری و اقتصادی خراسان رضوی به افغانستان اظهار کرد: ثبات اقتصادی، افزایش قدرت پولی ملی افغانستان، تورم در حد صفر و امنیت عالی این کشور، فضا را برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک خصوصا در بخش کشاورزی و معادن مهیا کرده است.

وی افزود: بخشی از هیئت تجاری و اقتصادی خراسان رضوی که در حوزه‌های کشاورزی و معدن فعالیت دارند در افغانستان مانده‌اند تا قراردادهایی منعقد کنند.

 

ارسال نظر