شناسه خبر: ۱۶۱۸۸۴
لینک کوتاه کپی شد

ماموریتهای گازگرفتگی اورژانس مشهد ۱۵ درصد افزایش یافت

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تعداد ماموریت‌های مرتبط با مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در اورژانس مشهد طی سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۵ درصد افزایش یافته است.

ماموریتهای گازگرفتگی اورژانس مشهد ۱۵ درصد افزایش یافت

به گزارش مشهد فوری و به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر علی یزدانی روز چهارشنبه افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۲۰۹ ماموریت گازگرفتگی در مناطق زیر پوشش این دانشگاه به ثبت رسیده، در حالیکه این میزان در سال گذشته ۲۰۰ مورد بوده است.

وی با بیان اینکه در ماموریت های امسال ۳۸۰ بیمار با علائم مسمومیت با گاز منوکسید کربن به مراکز درمانی انتقال داده شده اند، ادامه داد: این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۳۴۱ بیمار با علائم مسمومیت با گاز منوکسیدکربن به مراکز درمانی انتقال یافتند.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: طی این مدت میزان فوتی های ناشی از مسمومیت با گاز منوکسید کربن از چهار به ۱۰ نفر در مشهد افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: منواکسیدکربن که با عنوان "قاتل خاموش" نیز از آن یاد می‌شود، ناشی از احتراق ناقص سوختهای فسیلی از جمله گاز طبیعی است، این گاز "بی‌رنگ، بی بو و بدون مزه" و به شدت سمی،کشنده و با حواس طبیعی انسان قابل تشخیص نیست.

دکتر یزدانی گفت: یکی از عوامل ایجاد منوکسیدکربن در منزل، احتراق ناقص وسایل گرمایشی همچون بخاری است، نرسیدن اکسیژن کافی به شعله بخاری، فقدان تهویه کافی در فضای محل نصب آن، وجود موانع در مسیر لوله خروج دود و گاز ناشی از احتراق و یا استفاده از دودکشهای غیراستاندارد عوامل اصلی احتراق ناقص در وسایل گرمایشی و ایجاد گاز منوکسیدکربن هستند.

وی اظهار کرد: انتشار گاز منوکسیدکربن به میزان کم در محیط باعث خواب‌آلودگی، خستگی، سردرد، سرگیجه، تاری دید، ضعف و بی حالی، تهوع و گاهی استفراغ می‌شود. غلظت بالای این گاز در محیط تنفسی خفگی و مرگ را در پی دارد، به طوری که استنشاق گاز منواکسیدکربن باعث کوری، اختلالات عصبی، صدمات مغزی و از کار افتادن و فلج شدن اندام ها می‌شود.

مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ۱۶۴ پایگاه عملیاتی شامل ۱۰۰ پایگاه شهری، ۶۲ پایگاه جاده‌ای و یک پایگاه امداد هوایی، ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۱۰ دستگاه موتورلانس و مرکز ارتباطات و فرماندهی عملیات با تحت پوشش داشتن ۱۵ شهرستان در حوزه دانشگاه علوم پزشکی مشهد به صورت شبانه روزی و رایگان در حال ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی است.

 

ارسال نظر