شناسه خبر: ۱۶۱۳۱۹
لینک کوتاه کپی شد

مشاهده خانواده ۴ قلاده پلنگ در شهرستان خواف

مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست خراسان رضوی از مشاهده چهار قلاده پلنگ ایرانی در ارتفاعات شهرستان خواف خبر داد.

مشاهده خانواده ۴ قلاده پلنگ در شهرستان خواف

به گزارش مشهد فوری به نقل از روابط عمومی محیط زیست خراسان رضوی، مهدی اله‌پور، اظهار داشت: محیط‌بانان عظیم‌پور و یعقوبی شهرستان خواف، موفق به مشاهده چهار قلاده پلنگ‌ ایرانی و تصویربرداری از آنها در ارتفاعات این شهرستان شدند‌.

وی گفت: با داده‌های فعلی، تعیین این نکته که خانواده جدید مشاهده شده همان پلنگ‌های قبل و یا پلنگ‌های جدیدی هستند امکان‌پذیر نیست، اما پیش از این نیز یک خانواده 4 قلاده‌ای پلنگ در نقطه دیگر شهرستان با فاصله 70 کیلومتری از نقطه فعلی توسط همیاران مشاهده و تصویر برداری شده بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، گسترش فعالیت‌های معدنی، کشاورزی، دامداری و توسعه سکونت‌گاه‌های انسانی در زیستگاه‌های پلنگ را از موارد تهدید و تخریب زیستگاه این گونه برشمرد.

اله‌پور گفت: مشاهده گربه‌سانانی چون پلنگ ایرانی را که به عنوان «گونه پرچم» و شاخص در جمعیت حیات وحش شناخته می‌شوند، بیانگر مطلوبیت کیفیت و کمیت در زیستگاه آنها و گویای وضعیت دیگر گونه های جانوری و وجود آرامش در منطقه دانست.

دستگیری 11 گروه شکارچی غیر مجاز از ابتدای سال تاکنون

سعید شفیعیان، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خواف نیز اظهار داشت: 11 پرونده دستگیری شکارچیان از ابتدای سال تا کنون در شهرستان خواف صورت گرفته که 4 پرونده آن شروع به شکار و قبل از وقوع شکار بوده است و الباقی در حین انجام تخلف دستگیر شده اند و پرونده قضایی برای تمامی متخلفین تشکیل شده، که در این راستا 3 اسلحه شکاری، از شکارچیان 48 مورد سایر ادوات مورد استفاده در شکار از جمله 6 موتورسیکلت کشف و ضبط شد.

وی ادامه داد: از ابتدای سال تا کنون 8 دوره آموزشی برای جوامع محلی، دانش آموزان و پرسنل و مسئولان معادن، در شهرستان خواف برگزار شده و این آموزش‌ها با عناوین نحوه مواجهه با حیات وحش خصوصا گونه ارزشمند پلنگ، در قالب چاپ و توزیع بروشور و بهره‌گیری از فضای مجازی و آموزش چهره به چهره برگزار شده و ادامه خواهد یافت.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خواف افزود: عرصه‌های طبیعی شهرستان خواف با یک میلیون هکتار وسعت به عنوان بزرگترین شهرستان استان بوده و این شهرستان دارای سه منطقه حفاظت شده سیرخون، شکار ممنوع خیبر و مرزی و یک رودخانه و تالاب ملی است.

 

ارسال نظر