شناسه خبر: ۱۶۱۹۷۲
لینک کوتاه کپی شد

به ثمر نشستن موقوفه ای با 44 هزار واقف

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی از به ثمر نشستن موقوفه مشارکتی قرآن، عترت و نماز دانش آموزی خبر داد که دارای 44 هزار و 675 واقف است و نخستین اجرای نیت آن انجام شد.

به ثمر نشستن موقوفه ای با 44 هزار واقف

به گزارش مشهد فوری به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، حجت الاسلام و المسلمین ایزدی گفت: نخستین اجرای نیت موقوفه مشارکتی قرآن، عترت و نماز دانش آموزی خراسان رضوی با پرداخت مبلغ 936 میلیون ریال به حساب 38 دارالقرآن آموزش و پرورش استان خراسان رضوی از عواید موقوفه پیش گفته صورت پذیرفت.

وی با اشاره به اهداف ایجاد موقوفه مشارکتی قرآن، عترت و نماز دانش آموزی گفت: از آن جا که یکی از محوری ترین برنامه های آموزش و پرورش در بخش تربیت دانش آموزان، فعالیت های این نهاد در سه حوزه قرآن، عترت و نماز است و وابستگی این برنامه ها به اعتبارات دولتی به علت ناپایداری این منابع خسارات جبران ناپذیری را در این حوزه به دنبال دارد، از این رو پس از بررسی جوانب امر، ایجاد یک موقوفه مشارکتی برای تأمین هزینه فعالیت های مرتبط با این حوزه ها به عنوان تنها راه تأمین منابع پایدار در دستور کار متولیان امر قرار گرفت.

معاون فرهنگی اوقاف استان در تعریف موقوفه مشارکتی چگونه موقوفه ای، تصریح کرد: تصویری که عموم مردم از وقف دارند در واقع همان وقف انفرادی است که در آن، واقف به تنهایی اقدام به وقف یک یا چند مورد همچون خانه، مغازه، مدرسه، مسجد، باغ و ... برای اجرا و یا تأمین هزینه های یک یا چند فعالیت فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و ... می نماید. امروزه به علت شرایط اقتصادی شاید فرصت ایجاد چنین وقف هایی برای اکثریت مردم پیش نیاید. برای این که این فرصت و توفیق برای کسانی که آرزوی پیوستن به جرگه واقفان را دارند و همچنین رفع معضلات و مشکلات موجود، مدل جدیدی در ایجاد موقوفات در حال ترویج می باشد که وقف مشارکتی یا جمعی نام گرفته است. در این مدل ایجاد موقوفه، جمعی از خیرین با تأمین بخشی از هزینه های ایجاد یک موقوفه در تحقق آن مشارکت می نمایند.

image_2024-01-08_12-13-43

حجت الاسلام ایزدی در خصوص تعداد سهام اهدایی دانش آموزان و فرهنگیان گفت: به¬منظور ایجاد موقوفه مشارکتی قرآن، عترت و نماز دانش آموزی تعداد 44,675 نفر از دانش آموزان و فرهنگیان با خرید یک یا چند سهم از سهـام موقوفه، نام خود را در زمره واقفان موقوفه مشارکتی قرآن، عترت و نماز دانش آموزی استان خراسان رضوی ثبت و تعداد 204,717 سهم از سهام موقوفه را خریداری کردند.

وی با بیان اینکه مجموع موقوفه مشارکتی قرآن، عترت و نماز دانش آموزی صرفاً از منابع مالی اهدایی دانش آموزان و فرهنگیان ایجاد نشده است، تصریح کرد: تعداد موقوفات قرآن، عترت و نماز دانش آموزی در حال حاضر هفت وقف به ارزش تقریبی بیش از 170 میلیارد ریال است.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره اوقاف خراسان رضوی با اشاره به اینکه مجموع موقوفات قرآن، عترت و نماز دانش آموزی توسط تعدادی از واقفان و نیز کمک های اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی و دیگر خیرین تأمین شده است؛ اظهار کرد: نخستین موقوفه یک واحد آپارتمان واقع خیابان آیت الله بهـجت مشـهد است که 34 درصد از ارزش ریالی آن به مبلغ 2 میلیارد و 705 میلیون ریال از محل وجوه اهدایی دانش آموزان و فرهنگیان تامین گردید. الباقی وجه این موقوفه از محل مساعدت های اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی تأمین گردید.

حجت الاسلام ایزدی بیان کرد: این موقوفات به صورت هیأت امنایی اداره می گردد و اعضای هیأت امنای موقوفه معاون وقت فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، معاون وقت پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی و یکی از فرهنگیان متعهد و توانمند استان با معرفی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی و تأیید اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی است.

وی بیان کرد: سهم هر ناحیه آموزش و پرورش استان از عواید موقوفه اول بستگی به میزان مشارکت دانش آموزان و فرهنگیان آن ناحیه در تأمین وجه این موقوفه دارد و الباقی وجوه عواید موقوفه اول و شش موقوفه دیگر طبق نظر هیأت امنای موقوفه و با لحاظ اقتضائات و نیازهای دانش آموزان استان در حوزه فعالیت های قرآن، عترت و نماز ـ به ویژه مناطق کم برخوردار ـ هزینه می گردد. هزینه و صرف عواید و منابع مالی این موقـوفات در سایر فعالـیت های دانـش آموزی به غیر از حوزه فعالیت های قرآن، عترت و نماز فاقد وجاهت شرعی و قانونی می باشد.

 

ارسال نظر