شناسه خبر: ۱۶۱۷۰۹
لینک کوتاه کپی شد

حفاری غیر مجاز در شهر کهن نیشابور کشف شد

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: یک باب حفاری غیر مجاز در عرصه تاریخی شهر کهن نیشابور کشف و متهمان دستگیر شدند.

حفاری غیر مجاز در شهر کهن نیشابور کشف شد

سرهنگ سید علی باقری افزود: پس از اخذ حکم قضایی و بازرسی منزلی در محدوده تاریخی شهر کهن نیشابور، یک مورد حفاری که استتار شده بود با هوشیاری ماموران یگان کشف شد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: از ۲ متهم این پرونده اقلام حفاری مانند بیل، کلنگ، طناب و غیره کشف و ضبط شد.

سرهنگ باقری بیان کرد: متهمان به همراه پرونده تشکیل شده به دادسرا ارجاع شدند.

image_2023-12-04_13-29-25

شهر کهن نیشابور به آثار و مانده‌هایی از ابر شهر نیشابور در دوره‌ ای از تاریخ ساسانیان تا حمله مغول به نیشابور با مساحت حدود ۳۵۰ هکتار گفته می‌شود. محدوده شهر کهن نیشابور شامل خرابه‌ها یا آثار مدفون در خاک است که طی پژوهش‌های باستان‌شناسی در نیشابور نمایان می‌شود.

این محدوده با وسعتی معادل چهار هزار هکتار در کناره جنوب شرقی شهر کنونی نیشابور به‌شکل تپه‌ها و خرابه‌های باستانی به نام‌های کهندژ، محوطه آلب ارسلان، تپه‌های کارجی، تپه سلطان میدان، تپه طلایی، تپه نصیرآباد، تپه کلاته محمد جان، تپه‌حصارنو، سبزپوشان، شادیاخ، تپه مدرسه، بازار، قنات تپه و تپه تاکستان نامور است.

این محوطه بزرگ تاریخی و باستانی تنها باقیمانده ای از نیشابور کهن از دوران ساسانیان تا حمله مغول است.

 

ارسال نظر