شناسه خبر: ۱۶۱۵۲۹
لینک کوتاه کپی شد

حضور ۱۳ تور گردشگری همزمان با برپایی جشنواره انار در باغات شهرستان بجستان

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بجستان گفت: بیش از ۳۰۰ گردشگر از باغات انار بجستان دیدن کردند.

حضور ۱۳ تور گردشگری همزمان با برپایی جشنواره انار در باغات شهرستان بجستان

به گزارش مشهد فوری؛ مهدی جمالی در همین خصوص از حضور ۱۳ تور گردشگری هم‌زمان با برپایی جشنواره انار در شهرستان بجستان خبر داد و گفت: بیش از ۳۰۰ گردشگر از باغات انار بجستان دیدن کردند.

وی عنوان کرد: فصل برداشت انار و برگزاری جشنواره انار در شهرستان بجستان که از ۱۶ تا ۲۰ آبان ماه برگزار شد، فرصت خوبی برای استفاده از این ظرفیت، در حوزه گردشگری کشاورزی بود.

 جمالی افزود: باغات انار در فصل پاییز جذابیت خاصی دارد و گردشگران در این چند روز علاوه بر بازدید از آثار تاریخی و طبیعی شهرستان از جمله، کویر بکر بجستان، اثر جهانی رباط فخرآباد، صومعه دستکند روستای مزار و ...از کوچه‌باغ‌ها و باغ‌های انار شهرستان نیز دیدن کردند و از نزدیک شاهد برداشت انار از باغات شهرستان بوده و خودشان نیز حس خوب چیدن انار از درخت را تجربه کردند.

وی ادامه داد: گردشگران حاضر در جشنواره علاوه بر باغ‌گردشی و بازدید از آثار تاریخی شهرستان، از نمایشگاه دستاوردهای بانوان کارآفرین شهرستان و تولیدات صنایع‌دستی هنرمندان که در حاشیه این جشنواره برگزار شده بود نیز دیدن کردند.

جمالی با اشاره به اینکه جشنواره انار در سال‌های قبل بیشتر به صورت محلی برگزار می‌شد، اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع، این جشنواره سه سال است که به صورت متوالی در خود شهرستان برگزار می‌شود و سعی ما این است که این جشنواره هرساله با کیفیت بهتری نسبت به سال قبل برگزار شود.

image_2023-11-14_11-08-24

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بجستان در رابطه با تفاوت جشنواره انار امسال با جشنواره‌های سال‌های گذشته اظهار کرد: در جشنواره انار امسال، با توجه به اینکه تبلیغات خوبی انجام شده بود، میهمانان کشوری زیادی داشتیم و علاوه بر آن، زمان برگزاری جشنواره انار بالغ‌بر ۱۳ تور گردشگری و نزدیک به ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر از شهرستان هم‌جوار و از استان میهمان داشتیم، همچنین علاوه بر ۳۵ تور خانوادگی، حدود ۳۰۰ نفر از گردشگران نیز از باغات انار نیز دیدن کردند.

وی یادآور شد: شهرستان بجستان یکی از قطب‌های تولید انار در شهرستان است و در استان مقام دوم تولید انار را داریم و با توجه به اینکه آبیاری باغات از طریق آب قنات انجام می‌شود بر کیفیت انار تأثیر گذاشته به جرأت می‌توان گفت در هیچ جای استان اناری به کیفیت انار بجستان نداریم.

جمالی با اشاره به وجود زیرساخت‌های لازم برای جذب گردشگر توضیح داد: در شهرستان بجستان در حال حاضر ۴ اقامتگاه بومگردی فعال داریم که هم در مرکز شهر و هم در روستاها فعال هستند، مهمانپذیر مجهزی نیز در سطح شهر برای اسکان گردشگران داریم، علاوه بر این‌ها ۲ اقامتگاه دیگر نیز در حال مرمت است و تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید در بعضی از روستاها نیز درخواست‌های اولیه برای ایجاد اقامتگاه داشته‌ایم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بجستان در رابطه با برنامه‌های آینده برای جذب گردشگر عنوان کرد: با توجه به اینکه فصل برداشت انار با فصل برداشت زعفران تقریباً هم‌زمان است، تصمیم داریم که در آینده و در راستای ترویج گردشگری کشاورزی، تورهایی برای بازدید از مزارع زعفران نیز برنامه‌ریزی کنیم.

وی همچنین تأکید کرد: ثبت جهانی کاروانسرای فخرآباد و وجود کویر بکر و زیبای بجستان مجموعه‌ای از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شهرستان در بخش گردشگری است که سعی می‌کنیم به خوبی از این ظرفیت‌ها در جذب گردشگران و توسعه گردشگری شهرستان در سایر روزهای سال بهره ببریم.

جمالی افزود: در شهرستان بجستان بیش از ۱۷۰ اتر شناسایی شده که از مجموع این آثار ۶۳ اثر در فهرست آثار تاریخی، طبیعی و آثار ملموس و ناملموس ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی گفت: کاروانسرای فخرآباد بجستان نیز در آخرین اجلاس یونسکو که در مهرماه سال جاری برگزار شد با تأیید نهایی، در فهرست آثار جهانی به ثبت رسید و بر اساس آن با توجه به سهمیه‌ای که به شهرستان تعلق خواهد گرفت سعی خواهیم کرد تعداد دیگری از آثار شناسایی شده را در فهرست آثار ملی به ثبت برسانیم.

 

ارسال نظر