شناسه خبر: ۱۶۲۳۰۰
لینک کوتاه کپی شد

رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی خراسان رضوی عنوان کرد:

ضرورت همخوانی سیاست‌های اقتصادی با اقتضائات تحقق شعار سال

رئیس کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: اتخاذ سیاست‌های اقتصادی باید در راستای نامگذاری سال باشد تا شاهد تحقق «جهش تولید با مشارکت مردم» باشیم؛ در غیر این صورت، پیاده‌سازی شعار سال با ناکامی همراه خواهد بود.

ضرورت همخوانی سیاست‌های اقتصادی با اقتضائات تحقق شعار سال

به گزارش مشهد فوری به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «سعید بامشکی» در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» مستلزم ایجاد انگیزه در قشر جوان و متخصص برای جلوگیری از مهاجرت آنان و بهبود وضعیت معیشتی قشر آسیب‌پذیر جامعه به ویژه کارگران است. علاوه بر این، تا زمانی که با ناترازی انرژی مواجه باشیم و در هنگام کمبود انرژی، صنایع در اولویت قطع برق و گاز باشند، نمی‌توان به جهش تولید امید داشت. مهم‌تر آن که در شرایط فعلی، صنایع کوچک و متوسط توانایی رقابت با صنایع بزرگ و شرکت‌های خصولتی و انحصارگر را ندارند.

وی با بیان اینکه در پیاده‌سازی شعار سال‌های گذشته، توفیق چندانی حاصل نگردیده است، تصریح کرد: بر همین اساس، به نظر می‌رسد مادامی که سیاست‌ها در راستای بهبود وضعیت اقتصادی و تسهیل شرایط تولید اتخاذ نگردد، تحقق شعار امسال نیز امکان‌پذیر نباشد. نکته قابل تامل آن است که اقتصاد و سیاست در کشور ما همواره در هم آمیخته بوده و رونق تولید در گرو بهبود تعاملات و ارتباطات با دیگر کشورها و توسعه تجارت خارجی است.

بامشکی خاطرنشان کرد: اقتصاد را صرفا نمی توان به حوزه تولید منحصر دانست بلکه حوزه واردات و صادرات نیز از اهمیت خاصی برخوردارند و این زنجیره ها در کنار یکدیگر معنا پیدا می کنند؛ لذا ایجاد روابط حسنه با تمامی کشورهای دنیا، مساله ای است که نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد. در واقع، در سایه تجارت آزاد است که می توان به شکوفایی اقتصادی امید داشت و شاهد واردات و صادرات پر رونق و کاهش تورم بود.

وی از ضرورت پیوستن ایران به FATF، حاکم شدن ارز تک نرخی در حوزه اقتصاد، برخورداری از اقتصاد آزاد، تلاش برای رفع تحریم ها و… به عنوان اقتضائات جهش تولید نام برد و افزود: در شرایطی که نظام بانکی به تولید کننده تسهیلاتی ارائه نمی دهد و در مقابل، اوراق مشارکت 30 درصدی عرضه می کند، نمی توان به جهش تولید امید داشت.

 

ارسال نظر